Η ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ

▅ Τα χειρότερα προδικάζονται από τον νομπελίστα οικονομίας Ιδιαίτερα απαισιόδοξος δήλωσε από τη Στοκχόλμη ο τιμώμενος με το βραβείο Νομπέλ Οικονομίας Πολ Κρούγκμαν. «Είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρει κανείς έναν απλό μηχανισμό διάσωσης της παγκόσμιας οικονομίας. Η ταχύτητα με την οποία επιδεινώνεται η κατάσταση είναι τόσο μεγάλη που τα μέτρα διάσωσης δεν μπορούν να αποδώσουν καρπούς... Ανησυχώ σφόδρα για το πού θα φθάσουμε την επόμενη χρονιά», καθώς «ο ιδιωτικός τομέας στη συγκεκριμένη συγκυρία δεν μπορεί να στηρίξει ούτε τον εαυτό του».

Τα χειρότερα προδικάζονται από τον νομπελίστα οικονομίας Ιδιαίτερα απαισιόδοξος δήλωσε από τη Στοκχόλμη ο τιμώμενος με το βραβείο Νομπέλ Οικονομίας Πολ Κρούγκμαν. «Είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρει κανείς έναν απλό μηχανισμό διάσωσης της παγκόσμιας οικονομίας. Η ταχύτητα με την οποία επιδεινώνεται η κατάσταση είναι τόσο μεγάλη που τα μέτρα διάσωσης δεν μπορούν να αποδώσουν καρπούς… Ανησυχώ σφόδρα για το πού θα φθάσουμε την επόμενη χρονιά», καθώς «ο ιδιωτικός τομέας στη συγκεκριμένη συγκυρία δεν μπορεί να στηρίξει ούτε τον εαυτό του». Πάντως, όπως πρόσθεσε, «η Ιστορία δείχνει ότι οι κυβερνητικές δαπάνες αποτελούν το εργαλείο για την αντιμετώπιση της κρίσης».

Εκρηξη της ανεργίας σε όλη την Ευρώπη O κλάδος του αυτοκινήτου στην Τσεχία θα μειώσει ως τα μέσα του επόμενου έτους το εργατικό δυναμικό που απασχολεί κατά 10%, καθώς οι 127 επιχειρήσεις του συνδέσμου θα απολύσουν σε έξι μήνες 13.552 εργαζομένους. Καθώς οι απολύσεις πολλαπλασιάζονται σε ολόκληρη την Ευρώπη, η Επιτροπή προβλέπει πλέον το ποσοστό της ανεργίας στους «27» να εκτιναχθεί σε 13,9% το 2009. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) είναι ακόμη πιο απαισιόδοξο, προβλέποντας ποσοστό 14,7%. Σημειωτέον ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2007 η ανεργία στην ΕΕ είχε υποχωρήσει στο 7,95%, το χαμηλότερο ποσοστό από το τέταρτο τρίμηνο του 1978.

Μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου για πρώτη φορά ύστερα από 30 χρόνια Πρώτη κάμψη, ύστερα από τρεις δεκαετίες, στην παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου σε δύο διαδοχικές χρονιές, εφέτος και του χρόνου. Μόνο οι ΗΠΑ καταγράφουν εφέτος μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου κατά 5,8%, η οποία κατά τις εκτιμήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών θα εξακολουθήσει και το 2009. Οι μόνες περιοχές που θα συνεχίσουν να αυξάνουν την κατανάλωση πετρελαίου είναι η Κίνα, η Μέση Ανατολή και η Λατινική Αμερική, οι οποίες δεν μπορούν να αντισταθμίσουν την κάμψη στις πλούσιες χώρες. Τα σημερινά δεδομένα, μαζί με την πιστωτική κρίση, υπάρχει κίνδυνος να ακυρώσουν επενδυτικά σχέδια και να καταστήσουν πολύ δύσκολη τη χρηματοδότησή τους, δημιουργώντας μεσοπρόθεσμα νέους περιορισμούς στην παραγωγή.

Πτώση εξαγωγών και εισαγωγών από την Κίνα Πτώση των εξαγωγών κατά 2,2% σε ετήσια βάση, για πρώτη φορά από το 2001, κατέγραψε τον Νοέμβριο η Κίνα.

Καταγράφοντας ταυτόχρονα πολύ μεγαλύτερη πτώση των εισαγωγών, κατά 17,9%, το εμπορικό πλεόνασμα της χώρας εκτινάχθηκε στο επίπεδο ρεκόρ των 40,09 δισ. δολαρίων. Είναι προφανές ότι η διολίσθηση των τριών μεγάλων οικονομιών του πλανήτη (των ΗΠΑ, της Ευρώπης και της Ιαπωνίας) στην ύφεση επηρεάζει σοβαρά και την τέταρτη σε μέγεθος οικονομία του πλανήτη. Η νομενκλατούρα του Πεκίνου διαβεβαιώνει ότι θα λάβει πιο δραστικά μέτρα για να στηρίξει τις μικρές επιχειρήσεις της Κίνας.

Απολύσεις και αναδιαρθρώσεις στον κλάδο των ορυχείων Αφού κατάφερε να αποκρούσει την προσπάθεια επιθετικής εξαγοράς της από την ΒΗΡ Βilliton, η Rio Τinto ανακοίνωσε πρόγραμμα αναδιάρθρωσης στην προσπάθειά της να διατηρηθεί ως ανεξάρτητη εταιρεία μεταλλευμάτωνπρόκειται για έναν κλάδο ο οποίος πλήττεται από τη μεγάλη κάμψη της ζήτησης για πρώτες ύλες διεθνώς. Η εταιρεία ανακοίνωσε περικοπή 14.000 θέσεων εργασίας, μείωση των κεφαλαιακών δαπανών της και την πώληση «σημαντικών περιουσιακών στοιχείων».

Η διαφήμιση έχει κατακλύσει και την κινεζική κοινωνία. Εφέτος οι αμερικανικές εκλογές έσωσαν τη διαφημιστική δαπάνη παγκοσμίως, αλλλά για το 2009 προβλέπεται συρρίκνωση

Η κρίση φτάνει στη διαφήμιση Μείωση των διαφημιστικών δαπανών παγκοσμίως για πρώτη φορά από το 2001 προβλέπουν πλέον οι διαφημιστικές εταιρείες, εκτιμώντας ότι θα μειωθούν κατά 0,2%, στα 490,5 δισ. δολάρια, το 2009, κυρίως λόγω της υποχώρησης κατά 6,2% στις ΗΠΑ. Υπάρχουν και πιο σκοτεινές εκτιμήσεις που βλέπουν μείωση κατά 1,6%. Η βασική συρρίκνωση θα προέλθει από τη μείωση δαπανών κατά 15% των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες έχουν αρχίσει ήδη να περικόπτουν δραστικά τις διαφημιστικές δαπάνες τους. Ο κλάδος ελπίζει η βουτιά των διαφημιστικών δαπανών να μη φτάσει στο «σκάσιμο της φούσκας της διαφήμισης» του 2001, αλλά «να μοιάζει περισσότερο με του 1991», όταν οι δαπάνες είχαν υποχωρήσει μόνο κατά 0,8%.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.