Η αμερικανική κυβέρνηση πιθανότατα θα μετατραπεί σε μεγαλομέτοχο της General Μotors, της Ford Μotor και της Chrysler, εφόσον το Κογκρέσο και ο Λευκός Οίκος καταλήξουν σε συμφωνία για τη διάσωση των τριών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών του Ντιτρόιτ. Σύμφωνα με το προτεινόμενο σχέδιο, οι λεπτομέρειες του οποίου ακόμη δεν έχουν αποκρυσταλλωθεί, το υπουργείο Οικονομικών θα λάβει ως εγγύηση μετοχές που θα αντιστοιχούν στο 20% της συνολικής κεφαλαιοποίησης της κάθε επιχείρησης. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η GΜ αιτείται βοήθεια 10 δισ. δολαρίων ενώ η κεφαλαιοποίησή της έχει συρρικνωθεί στα 3 δισ. δολάρια, αντιλαμβάνεται ότι το κράτος θα μετατραπεί σε μεγαλομέτοχο της εταιρείας. Η νομοθεσία δεν διευκρινίζει το είδος των μετοχών που μπορούν να περάσουν στην κατοχή της κυβέρνησης, αν δηλαδή θα πρόκειται για μετοχές κοινές, προνομιούχες, με ή χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Η Δημοκρατική πλειοψηφία του Κογκρέσου προωθεί σχέδιο δανειοδότησης των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών με 15 δισ. δολάρια.
Στη Γερουσία απαιτούνται 60 ψήφοι υπέρ του σχεδίου των Δημοκρατικών για να ξεπεραστεί η απειλή των Ρεπουμπλικανών να μπλοκάρουν το σχέδιο μέσω ατέρμονων συζητήσεων στη Γερουσία. Αλλά η πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων Νάνσι Πελόζι πρότεινε χθες στον πρόεδρο Μπους να κάνει χρήση της δυνατότητας που του παρέχει ο νόμος και να διορίσει έναν «τσάρο των αυτοκινήτων» που θα επιβλέπει την εφαρμογή του σχεδίου διάσωσης του κλάδου. Για τη θέση του «τσάρου» η Πελόζι πρότεινε τον πρώην πρόεδρο της κεντρικής τράπεζας των ΗΠΑ (Fed) Πολ Βόλκερ. «Ο Πολ Βόλκερ απολαμβάνει μια διακομματική εμπιστοσύνη,ενώ ταυτόχρονα τον εμπιστεύονται και η κυβέρνηση και ο ιδιωτικός τομέας» είπε χαρακτηριστικ ά η Δημοκρατική Καλιφορνέζα Πελόζι.
Oρισμένοι Ρεπουμπλικανοί γερουσιαστές έχουν εκφράσει πάντως τον σκεπτικισμό τους για το σχέδιο των Δημοκρατικών, το οποίο πρόκειται να τεθεί υπό την κρίση του Κογκρέσου σε ειδική ψηφοφορία που θα διεξαχθεί την εβδομάδα αυτή. «Δεν έχω πειστεί ότι τα δολάρια της ομοσπονδιακής κυβέρνησης θα γίνουν αντικείμενο καλής διαχείρισης από τους Τρεις Μεγάλους.Δεν έχω πειστεί ότι θα τα επιστρέψουν…» δήλωσε η επικεφαλής των Ρεπουμπλικανών γερουσιαστής στην Επιτροπή Προϋπολογισμού Τζουντ Γκρεγκ από το Νιου Χαμσάιρ. Και ο συνάδελφός της από το Τενεσί Μπομπ Κόρκερ δήλωσε ότι «το σχέδιο μοιάζει ανεπαρκές» καθώς «δεν εγγυάται ότι οι επιχειρήσεις αυτές θα μετατραπούν σε βιώσιμες και μάλιστα εις το διηνεκές».
Με κενή την έδρα του εκλεγέντος στην προεδρία γερουσιαστή του Ιλινόι Μπαράκ Ομπάμα, η πλειοψηφία των Δημοκρατικών στη Γερουσία έχει περιοριστεί στη μία μόλις έδρα (50-49), ενώ δύο έδρες καταλαμβάνονται από ανεξάρτητους γερουσιαστές. Αυτό σημαίνει ότι για να επιτευχθεί η αυξημένη πλειοψηφία των 60 ψήφων που απαιτεί η νομοθεσία για να «περάσει» το σχέδιο των Δημοκρατικών θα πρέπει, πρώτον, να μην υπάρξει ούτε μία διαρροή από το στρατόπεδο των Δημοκρατικών γερουσιαστών και επιπλέον να ψηφίσουν το σχέδιο 10 Ρεπουμπλικανοί ή να το ψηφίσουν τουλάχιστον 8 Ρεπουμπλικανοί συν οι δύο ανεξάρτητοι. Ορισμένοι Ρεπουμπλικανοί γερουσιαστές, όπως ο Τζορτζ Βοΐνοβιτς από το Οχάιο και ο Κιτ Μποντ από το Μισούρι, έχουν ταχθεί υπέρ του σχεδίου των Δημοκρατικών. Αλλά δεν φτάνουν. Και η νέα Γερουσία, που εξελέγη κατά τις εκλογές της 4ης Νοεμβρίου και στην οποία οι Δημοκρατικοί θα διαθέτουν πλειοψηφία 58 έναντι 42 εδρών, θα συγκροτηθεί σε σώμα στις αρχές Ιανουαρίου.
ΗGΜ και η Chrysler έχουν ήδη ζητήσει αθροιστικά 14 δισ. δολάρια και μάλιστα επειγόντως προκειμένου να συνεχίσουν να λειτουργούν. Η Ford σημειώνει ότι προσώρας δεν επείγεται να λάβει βοήθεια. Για να λάβουν κρατική αρωγή οι «Τρεις του Ντιτρόιτ» θα πρέπει να αποσύρουν τις μηνύσεις που έχουν καταθέσει εναντίον της Καλιφόρνιας, του Νέου Μεξικού, του Ρόουντ Αϊλαντ και άλλων Πολιτειών που ψήφισαν νόμους που θέτουν στα αυτοκίνητα χαμηλά όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος και εν γένει ρύπων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου.