Ο κόσμος γελάει: Η κρίση δεν πλήττει το θέατρο

Η οικονομική κρίση δεν ανέβηκε στη σκηνή! Προς το παρόν, τουλάχιστον. Αυτό θα μπορούσε να αποτελεί ένα πρώτο συμπέρασμα για την κίνηση των θεάτρων από την αρχή της σεζόν ως το τέλος Νοεμβρίου. Ο κόσμος άλλη μια χρονιάέχει ανάγκη να γελάσεικαι το αποδεικνύει. Στις μεγάλες σκηνές της πόλης η κωμωδία καλά κρατεί (ελληνική, κυρίως), όπως και οι επαναλήψεις. Είναι σαν το κοινό να κινείται ποντάροντας στα «σίγουρα», σαν να μη ρισκάρει. Επιλέγει αυτούς που ξέρει. Παράλληλα, ως συνήθως, κινούνται και οι πιο μικρές σκηνές, οι λεγόμενες περιφερειακές, με δουλειές που συνοδεύονται από το επίθετο «ποιοτικές»λες και οι άλλες δεν έχουν δικαίωμα στην ποιότητα.

Η οικονομική κρίση δεν ανέβηκε στη σκηνή!

Προς το παρόν, τουλάχιστον.

Αυτό θα μπορούσε να αποτελεί ένα πρώτο συμπέρασμα για την κίνηση των θεάτρων από την αρχή της σεζόν ως το τέλος Νοεμβρίου. Ο κόσμος άλλη μια χρονιάέχει ανάγκη να γελάσεικαι το αποδεικνύει. Στις μεγάλες σκηνές της πόλης η κωμωδία καλά κρατεί (ελληνική, κυρίως), όπως και οι επαναλήψεις. Είναι σαν το κοινό να κινείται ποντάροντας στα «σίγουρα», σαν να μη ρισκάρει. Επιλέγει αυτούς που ξέρει. Παράλληλα, ως συνήθως, κινούνται και οι πιο μικρές σκηνές, οι λεγόμενες περιφερειακές, με δουλειές που συνοδεύονται από το επίθετο «ποιοτικές»λες και οι άλλες δεν έχουν δικαίωμα στην ποιότητα. Ανάμεσα στις εκατοντάδες παραστάσεις κάποιες έχουν ήδη ξεχωρίσει.

Επιτυχίες για γέλια…

Η Ράνια Οικονομίδου και ο Δημήτρης Καταλειφός συνεχίζουν στο Απλό Θέατρο το «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα»

Το καινούργιο έργο τωνΡέππα- Παπαθανασίου «Συμπέθεροι απ΄ τα Τίρανα» στο Θέατρο Λαμπέτη ηγείται της λίστας (με εισπράξεις που υπολογίζονται γύρω στις 90.000 ευρώ την εβδομάδα) ενώ επικεφαλής του θιάσου είναι ηΕλισάβετ Κωνσταντινίδου. Ακολουθούν άλλες δύο κωμωδίες: η σύγχρονη τουΑκη Δήμου«Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης», σε σκηνοθεσία τουΣταμάτη Φασουλή,με τηΣοφία Φιλιππίδουσε έναν ρόλο που της πάει πολύ (στο Χορν), και ο «Μπακαλόγατος» ή «Της κακομοίρας» με τον Πέτρο Φιλιππίδηστο Μουσούρη, όπου παρατηρείται το αδιαχώρητο, δεύτερη συνεχή χρονιά, με τον πρωταγωνιστή και σκηνοθέτη να κερδίζει τις εντυπώσεις- και τα δύο με εισπράξεις γύρω στις 70.000 ευρώ την εβδομάδα. Τι ακολουθεί; Κωμωδίες, οι περισσότερες από τις οποίες συνεχίζονται δεύτερη χρονιά, όπως το μιούζικαλ στο Αλίκη «Δύο τρελοί τρελοί παραγωγοί», με τουςΠαύλο ΧαϊκάληκαιΑντώνη Λουδάρο(γύρω στις 50.000 ευρώ), που δεν έχει τίποτα ως παραγωγή να ζηλέψει από τα ξένα. Η Κιβωτός με το «Δεν θέλω να μείνω μόνη μου» τηςΔήμητρας Παπαδοπούλου(45.000 ευρώ) συνεχίζει την περυσινή επιτυχία, ενώ στην Αποθήκη η «νιοστή» επανάληψη του «Σεσουάρ για δολοφόνους» (με εισπράξεις περί τις 35.000

ευρώ την εβδομάδα) εντυπωσιάζει με τη διάρκειά της- ίσως σε αυτό να συμβάλλει το interactive στοιχείο.

Με αντίστοιχες εισπράξεις, γύρω στις 30.000 ευρώ την εβδομάδα, ακολουθούν: η κωμωδία «Φούσταμπλούζα» των Ρέππα- Παπαθανασίου στο Θέατρο της οδού Πειραιώς 131, το «Φιόρο του Λεβάντε» τουΓρ. Ξενόπουλου,με τονΣπύρο Παπαδόπουλο να υποδύεται τον Ζακυνθινό Νιόνιο Νιονιάκη με ιδιαίτερο μπρίο, σε μια μουσική και ευφρόσυνη παράσταση στο Ανεσις. Σε αντίστοιχες εισπράξεις κινείται και το Βρετάνια με τονΓρηγόρη Βαλτινόκαι την κομεντί «Μη γελάτε, είναι σοβαρό». Στο Μικρό Παλλάς η επιτυχής συνέχεια των «Ηρώων» τηςΕλένης Γκασούκαπροκαλεί το ενδιαφέρον, μια που δεν βασίζεται σε εμπορικά ονόματα (πραγματοποιώντας εισπράξεις γύρω στις 28.000 ευρώ). Αντίστοιχα κινείται και το Ηβη με την κωμωδία «Στις κουζίνες ολοταχώς» (με 27.000 ευρώ).

Ωστόσο οι κοινές εισπράξεις δεν σημαίνουν και αντίστοιχη επιτυχία. Κάθε θέατρο έχει τη δική του χωρητικότητα, κάθε παραγωγή το δικό της κόστος και στόχο. Αλλιώς γεμίζει ένα θέατρο 100 θέσεων και αλλιώς ένα με 500 καθίσματα…

Ενα σύγχρονο βρετανικό έργο το «Πιο κοντά» τουΠάτρικ Μάρμπερ, με τονΓιώργο Κιμούλη, στη σκηνή του Θεάτρου Αθηνών μπαίνει «σφήνα» στις τόσες και τόσες κωμωδίες που πάνε καλά (με μέσο όρο εβδομαδιαίων εισπράξεων 25.000 ευρώ). Περιφερειακά και μικρά θέατρα

Στιγμιότυπο από τη «Φούστα – μπλούζα» στο Θέατρο Πειραιώς 131

«Η επίσκεψη της Γηραιάς Κυρίας» στο Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας, με τηνΜπέττυ Αρβανίτηκαι τον Γιάννη Φέρτη, διανύει με επιτυχία τη δεύτερη εβδομάδα της με ένα θέατρο γεμάτο (με την ίδια πληρότητα ολοκληρώνει σήμερα τις παραστάσεις της και η «Φρίντα- Φρίντα» στη ΒΔΣκηνή του ίδιου θεάτρου). Το έργο τουΝτύρενματ,κλασικό και σημαντικό, ξεχωρίζει σε μια παράσταση που σκηνοθετεί οΣτάθης Λιβαθινός . Με πληρότητα 100% άρχισε και συνεχίζεται το έργο τουΑρκά «Εχθροί εξ αίματος» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Το ιδιότυπο χιούμορ του συγγραφέα, η πρωτοτυπία του θέματος (ήρωες είναι τα όργανα ενός ανθρώπου έπειτα από αυτοκινητικό ατύχημα) και οι ενδιαφέρουσες ερμηνείες προφανώς δεν πέρασαν απαρατήρητες. Ο μονόλογος που κέρδισε πέρυσι το κοινό με τηΝένα Μεντήως «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου» δεν θα μπορούσε παρά να συνεχίσει την ξεχωριστή πορεία του και στην καινούργια στέγη όπου μετακόμισε, στο Θέατρο Βασιλάκου, και ας διαθέτει πολλαπλάσιες θέσεις. Στο Ιλίσια-Βολανάκη ηΡένη Πιττακήδέχεται «Εξι μαθήματα χορού σε έξι εβδομάδες» και καταχειροκροτείται από το κοινό που γεμίζει τις «κερκίδες», μια που και η ίδια, από την πλευρά της, παραδίδει μαθήματα υποκριτικής. «Το ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα», με τονΔημήτρη Καταλειφό, τηΡάνια Οικονομίδουκαι τονΑλκι Κούρκουλο δίνει παραστάσεις στο γεμάτο Απλό Θέατρο με δυνατές ερμηνείες. Για τηνΑννα Βαγενάτο «Γάλα» τουΒασίλη Κατσικονούρη που σκηνοθετεί ή ίδια και πρωταγωνιστεί στο Βασιλάκου αποδείχθηκε σοφή επιλογή της, μια που για δεύτερη χρονιά κερδίζει το κοινό. Αλλά και ηΑννα Κοκκίνουμε τον μονόλογο τουΒαγγέλη Χατζηγιαννίδη «Λα Πουπέ» στη Σφενδόνη προκαλεί αίσθηση με την ερμηνεία και τη φιγούρα της. Με επιτυχία συνεχίζει δεύτερη χρονιά ο «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν» του Ιψεν,με τονΓιώργο Μιχαλακόπουλο στο Θέατρο Αλμα, αλλά και το αστυνομικό «Η γυναίκα με τα μαύρα» στο Μέλι, με τονΔάνη Κατρανίδη και τονΓιώργο Κέντρο.

Εθνικό Θέατρο

Αρκάς και «Εχθροί εξ αίματος» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Με έξι παραγωγές να «τρέχουν» και δύο να ετοιμάζονται για πρεμιέρα πριν από τις εορτές το Εθνικό Θέατρο μπήκε αισίως στη δεύτερη χρονιά υπό τη διεύθυνση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντήΓιάννη Χουβαρδά- από το γραφείο του οποίου μας δόθηκαν τα παρακάτω στοιχεία που αφορούν την πληρότητα των παραστάσεων της πρώτης σκηνής της χώρας από την αρχή της σεζόν ως τις 30 Νοεμβρίου 2008. Συγκεκριμένα: «Το ξύπνημα της άνοιξης» τουΒέντεκιντσε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκηπαρουσιάζει πληρότητα 88% σε εισιτήρια και 95% μαζί με τις προσκλήσεις και τις ατέλειες, στο Σύγχρονο Θέατρο της Αθήνας, ενώ στη Β΄ Σκηνή του ίδιου θεάτρου ο «Βόλφγκανγκ» τουΓιάννη Μαυριτσάκη αντιστοίχως συγκεντρώνει ποσοστά 56% και 67%. Στο Κοτοπούλη-Ρεξ «Το ημέρωμα της στρίγκλας» τουΣαίξπηρ,σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη,συγκεντρώνει ποσοστά 72% και 83%, ενώ στο Παξινού το Παιδικό Στέκι με την «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» τουΒασίλη Μαυρογεωργίου κινείται στο 74% και 86% και ο «Καραγκιόζης» αντιστοίχως σε ποσοστά 48% και 55%. Τέλος, οι «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» που ανέβασε ο Γιάννης Χουβαρδάς στη Σκηνή της Πειραιώς 260 παρουσίασαν πληρότητα 48% η οποία μαζί με τις προσκλήσεις άγγιξε το 55%.

Για το Θέατρο Τέχνης η εφετινή χρονιά άρχισε καλά με την επανάληψη της «Μεθόδου Γκρόνχολμ» σε σκηνοθεσίαΔιαγόρα Χρονόπουλουστο Υπόγειο (ολοκληρώθηκαν οι παραστάσεις) και συνεχίζεται εξίσου καλά με τις παραστάσεις του Βιζυηνού και το έργο «Το αμάρτημα της μητρός μου» από τονΗλία Λογοθέτη. Από τα υπόλοιπα τρία που παίζονται αυτή την εποχή («Ηθοποιοί»,«Νευροδύσσεια», «Αθήνα- Μήλος μ.Χ.»), μόνο το πρώτο βρίσκεται σε καλή πορεία.

Και η έκπληξη

Η Νένα Μεντή υποδύεται την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου στο Θέατρο Βασιλάκου με ιδιαίτερη επιτυχία

Τέλος, το αστυνομικό έργο του Ρομπέρ Τομά«Οκτώ γυναίκες κατηγορούνται», που ανέβηκε πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2007 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών στη Σκηνή της οδού Πειραιώς 260 και επανήλθε την τρέχουσα χειμερινή σεζόν στον ίδιο χώρο για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, τι να πει κανείς; Γεμίζει κάθε βράδυ και έχει ήδη παραταθεί ως τις 11 Ιανουαρίου 2009. Είναι η έκπληξη της χρονιάς. Ο εννεαμελής θίασος ανδρών, σε σκηνοθεσίαΝίκου Καραθάνου , αποδεικνύει ότι τις καλές και πρωτότυπες παραστάσεις ο κόσμος βρίσκει τρόπο να τις εντοπίζει… Ευτυχώς!

ΥΓ.:

Πρόσφατες οι αφίξεις του Λάκη Λαζόπουλουμε τον «Βιοπαλαιστή στη στέγη» στο Θέατρον- Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» και «Το Σ΄ αγαπώ δεν είναι ντεμοντέ» με τηΜιμή Ντενίσηστο Ιλίσια, γι΄ αυτό και δεν συμπεριλαμβάνονται.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.