Αρχίζει η ταλαιπωρία στην Κορίνθου – Πατρών

Ταλαιπωρία για τους οδηγούς οι οποίοι κινούνται στην Εθνική οδό Κορίνθου- Πατρών προμηνύεται από το φθινόπωρο, καθώς αναμένεται να αρχίσουν οι κατασκευαστικές εργασίες για τη μετατροπή της σε αυτοκινητόδρομο, ενώ παράλληλα θα κληθούν να πληρώσουν ακριβότερα διόδια. Ωστόσο, το έργο αντιμετωπίζεται ως «στοίχημα» από τον τεχνικό κόσμο της χώρας, καθώς οι εργασίες θα εκτελεστούν χωρίς να κλείσει η κυκλοφορία της Εθνικής οδού στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα. Οι πολίτες καλούνται ...

Ταλαιπωρία για τους οδηγούς οι οποίοι κινούνται στην Εθνική οδό Κορίνθου- Πατρών προμηνύεται από το φθινόπωρο, καθώς αναμένεται να αρχίσουν οι κατασκευαστικές εργασίες για τη μετατροπή της σε αυτοκινητόδρομο, ενώ παράλληλα θα κληθούν να πληρώσουν ακριβότερα διόδια. Ωστόσο, το έργο αντιμετωπίζεται ως «στοίχημα» από τον τεχνικό κόσμο της χώρας, καθώς οι εργασίες θα εκτελεστούν χωρίς να κλείσει η κυκλοφορία της Εθνικής οδού στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα.

Οι πολίτες καλούνται να ακριβοπληρώσουν διπλά το έργο και ως φορολογούμενοι και ως χρήστες, εκτιμά με απόφασή της η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, ενώ άλλοι παράγοντες χαρακτηρίζουν «λογικό» το υψηλό συνολικό κόστος κατασκευής του. Με τα 2,8 δισ. ευρώ που θα στοιχίσει το συνολικό έργο Ελευσίνα- Κόρινθος- ΠάτραΠύργος- Τσακώνα, ναι μεν θα αυξηθεί η οδική ασφάλεια αλλά οι οδηγοί θα εξοικονομήσουν μόνο μία ώρα συνολικής διαδρομής, ενώ θα πληρώνουν ακριβά διόδια ύψους 0,056 ευρώ ανά χιλιόμετρο με ΦΠΑ (σε τιμές 2008).

Αναφερόμενο στα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της προτεινόμενης λύσης (ακτίνες καμπυλότητας – κατά μήκος κλίσεις- ευθύγραμμα τμήματα), με την ίδια απόφασή του το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας σημειώνει ότι « κινούνται στα όρια και πολλές φορές κάτω αυτών και δεν είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές » ενώ « οι περιβαντολλογικές επιπτώσεις στο ανθρωπογενές (οικιστικό) περιβάλλον σε πολλά σημεία είναι δυσμενείς » και ζητούν την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στο οικιστικό περιβάλλον. Το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας αναφέρει ακόμη ότι το έργο θα εκτελεστεί με τη μέθοδο σύμβασης παραχώρησης, εκφράζει την κατηγορηματική αντίθεσή του στην κατασκευή του έργου με τη μέθοδο αυτή και προτείνει να εκτελεστεί με τον τρόπο που κατασκευάστηκε όλη η ΠΑΘΕ ως σήμερα, δηλαδή από τις Δημόσιες Επενδύσεις, της οποίας τμήμα αποτελεί και ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος Πατρών- Κορίνθου.

Από την πλευρά τους, οικολογικές οργανώσεις κατέθεσαν προσφυγές κατά της κατασκευής του έργου στις προστατευόμενες περιοχές Ζαχάρως, Λίμνης Καϊάφα, Στροφυλιάς και Κακόβατου οι οποίες περιλαμβάνονται στο Δίκτυο Νatura 2000. Βάσει αυτών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει στείλει προειδοποιητική επιστολή στο ΥΠΕΧΩΔΕ το οποίο, ως όφειλε, απάντησε, δίδοντας όλα τα στοιχεία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου. Πάντως, η κατασκευή της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου, δηλαδή του αυτοκινητοδρόμου Ελευ σίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος – Τσακώνα, θεωρείται επιβεβλημένη από τους περισσότερους φορείς, καθώς το τμήμα ΚόρινθοςΠάτρα έχει αναδειχθεί «πρωταθλητής» των τροχαίων ατυχημάτων.

Σε έναν χρόνο η βελτίωση
Τη βελτίωση του οδοστρώματος του υπάρχοντος εθνικού δρόμου Κορίνθου- Πατρών σε έναν χρόνο από σήμερα προβλέπει η έναρξη της παραχώρησης και των προθεσμιών υλοποίησης του νέου δρόμου που ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ.Σουφλιάς. Σύμφωνα με τις προθεσμίες, σε διάστημα ενός έτους πρέπει να βελτιωθεί το οδόστρωμα και να στρωθεί αντιολισθηρός τάπητας στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα, σε τριάμισι χρόνια θα πρέπει να δοθεί στην κυκλοφορία ο νέος αυτοκινητόδρομος Κόρινθος- ΠάτραΠύργος και σε έξι χρόνια το τμήμα ως Τσακώνα. Το συνολικό κόστος του έργου Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα ανέρχεται σε 2,8 δισ. ευρώ.

« Το μεγαλύτερο και δυσκολότερο από τα μεγάλα έργα που ξεκίνησαν με τη μέθοδο της παραχώρησης, ένα έργο-“μαμούθ” μήκους 365 χλμ. και συνολικού κόστους 2,8 δισ. ευρώ, μεγαλύτερου από το κόστος της Αττικής οδού και της γέφυρας ΡίουΑντιρρίου μαζί » χαρακτήρισε το έργο ο κ. Σουφλιάς. Από τεχνικής πλευράς, ο νέος αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα – Πύργος- Τσακώνα είναι ένα ιδιαιτέρως απαιτητικό έργο, συνολικού μήκους 365,4 χλμ., εκ των οποίων τα 283,7 χλμ. θα κατασκευαστούν από την αρχή και τα υπόλοιπα 81,7 θα βελτιωθούν και θα αναβαθμισθούν σε αυτοκινητοδρόμους. Ταυτόχρονα, είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου, το οποίο περίμενε εδώ και δεκαετίες ολόκληρη η Νοτιοδυτική Ελλάδα.

Το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος- Πάτρα θα διαθέτει τρεις λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε ρεύμα, με διαχωριστική νησίδα ασφαλείας πλάτους 2 μέτρων κατ΄ ελάχιστο ανάμεσα στα δύο ρεύματα και θα εξυπηρετεί με πλήρη ασφάλεια υπερτριπλάσια κίνηση από τη σημερινή, επιτρέποντας σε όλα τα σημεία του την ανάπτυξη ταχύτητας 120 χλμ. την ώρα.

Τα πρώτα 20 χλμ. ως το Κιάτο, αλλά και όλα τα τεχνικά έργα ως την Πάτρα, θα έχουν πλάτος 33,15 μ., ικανό να δεχθεί την προσθήκη μιας τέταρτης λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση όταν αυτό καταστεί αναγκαίο.

«Πρωταθλητής» στα τροχαία
Η κατασκευή νέου δρόμου είναι απαραίτητη, καθώς ο υπάρχων έχει μετατραπεί σε «πρωταθλητή» τροχαίων ατυχημάτων, υποστηρίζει ο Ειδικός Συντονιστής του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφαλείας του ΤΕΕ κ. Αντ. Καστής, ο οποίος θεωρεί «λογικό» το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου, εξηγώντας ότι η Εθνική οδός Κορίνθου- Πατρών εξυπηρετεί σήμερα περισσότερα από 25.000

οχήματα καθημερινώς, εκ των οποίων πολλά είναι βαρέα οχήματα, με αποτέλεσμα να καθίσταται ιδιαιτέρως επικίνδυνη. Ο δρόμος δόθηκε στην κυκλοφορία το 1969 και θεωρείται ήδη ξεπερασμένος, ενώ έχει κορεσθεί κυκλοφοριακώς. Στα όριά του έχει φθάσει και ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα- Κόρινθος, ο οποίος εξυπηρετεί 45.000 καθημερινώς οχήματα.

Επειδή οι δρόμοι κατασκευάζονται με χρονικό ορίζοντα τα 25 χρόνια θα πρέπει από τώρα να προβλεφθεί η δυνατότητα διαπλάτυνσης του νέου δρόμου όταν αυτό καταστεί αναγκαίο, ωστόσο πρόβλημα δημιουργείται με τις γέφυρες και τις σήραγγες οι οποίες δεν μπορούν να διαπλατυνθούν, εξηγεί ο κ. Καστής.

Προσθέτει δε ότι ο νέος οδικός άξονας θα λειτουργήσει αναπτυξιακά για τις περιοχές από τις οποίες θα διέλθει, ενώ αναμένεται πληθυσμιακή έκρηξη στην Πάτρα, όπου ήδη σημειώθηκε αύξηση του πληθυσμού λόγω της λειτουργίας της γέφυρας ΡίουΑντιρρίου. Οσο για τις ευαίσθητες οικολογικά περιοχές, ο κ. Καστής εκτιμά ότι δεν υπάρχουν και πολλές επιλογές για τη διέλευση του νέου δρόμου.

Υποστηρικτικές λειτουργίες
Για την καλύτερη διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου και την εξυπηρέτηση των οδηγών σε όλο τον οδικό άξονα Ελευσίνα- Κόρινθος – Πάτρα και Πάτρα- ΠύργοςΤσακώνα προβλέπεται η ανάπτυξη υποστηρικτικών λειτουργιών, όπως ηλεκτρονικό σύστημα για την ενημέρωση των οδηγών, διαχείριση της κυκλοφορίας και παρακολούθηση από τα Κέντρα Λειτουργίας και Συντήρησης, δημιουργία οκτώ Κέντρων Λειτουργίας και Συντήρησης και ανάπτυξη δέκα Αμφίπλευρων Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).

Το έργο παραχωρείται για 30 χρόνια στην Εταιρεία Παραχώρησης Ολυμπία Οδός ΑΕ (πρώην Απιον Κλέος Εταιρεία Παραχώρησης ΑΕ). Κατασκευάστρια Κοινοπραξία είναι η Απιον Κλέος, στην οποία μετέχουν οι εταιρείες VΙΝCΙ SΑ (36%), Ηochtief ΡΡΡ Solutions (25%), J&Ρ-Αβαξ ΑΕ (18%), ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ (18%) και ΑΘΗΝΑ ΑΕ (3%).

Μετά την ολοκλήρωσή του οι οδηγοί θα κάνουν διαδρομές σε λιγότερο χρόνο, και πιο συγκεκριμένα:

▅ Από την Κόρινθο στην Πάτρα, κατά 20% (περίπου 15 λεπτά πιο σύντομα).

▅ Από την Πάτρα στον Πύργο, κατά 30% (περίπου 15 λεπτά πιο σύντομα).

▅ Από τον Πύργο στην Τσακώνα, κατά 40% (περίπου 30 λεπτά πιο σύντομα).

Με την ολοκλήρωση της κατασκευής οι οδηγοί θα καταβάλλουν 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο, εκτός ΦΠΑ (σε τιμές 2003) ή 0,056 ευρώ ανά χιλιόμετρο με ΦΠΑ (σε τιμές 2008). Σήμερα πληρώνουν διόδια μόνο ως την Πάτρα σε δύο σταθμούς.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.