Σε κρίσιμο σταυροδρόμι οι διαπραγματεύσεις για τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης

Oι διαπραγματεύσεις των δύο παρόχων λιμενικών υπηρεσιών με τις διοικήσεις των λιμένων Πειραιώς και Θεσσαλονίκης αναφορικά με την υπογραφή των τελικών συμβάσεων παραχώρησης της διαχείρισης των δύο κοντέινερ τέρμιναλ βρίσκονται πλέον σε κρίσιμο σημείο. Προχθές η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, λίγες μόλις ημέρες πριν από την άνοδο του πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή στη συμπρωτεύουσα για τη Διεθνή Εκθεση, ενέκρινε και επίσημα την κατακύρωση του διαγωνισμού στην κοινοπραξία Ηutchison - όμιλος Λαυρεντιάδη και σε αντίθεση με τον Πειραιά δεν αναμένεται ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις στη σύνταξη της τελικής σύμβασης.

Oι διαπραγματεύσεις των δύο παρόχων λιμενικών υπηρεσιών με τις διοικήσεις των λιμένων Πειραιώς και Θεσσαλονίκης αναφορικά με την υπογραφή των τελικών συμβάσεων παραχώρησης της διαχείρισης των δύο κοντέινερ τέρμιναλ βρίσκονται πλέον σε κρίσιμο σημείο.

Προχθές η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, λίγες μόλις ημέρες πριν από την άνοδο του πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή στη συμπρωτεύουσα για τη Διεθνή Εκθεση, ενέκρινε και επίσημα την κατακύρωση του διαγωνισμού στην κοινοπραξία Ηutchison – όμιλος Λαυρεντιάδη και σε αντίθεση με τον Πειραιά δεν αναμένεται ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις στη σύνταξη της τελικής σύμβασης. Στον Πειραιά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, και αυτό διότι όταν η Cosco κατέθετε την πρότασή της για την ανάληψη της διαχείρισης του κοντέινερ τέρμιναλ της ΟΛΠ ΑΕ δεν υπήρχαν άλλα λιμάνια στην ευρύτερη περιοχή που να παρέχουν αντίστοιχες υπηρεσίες.

Αυτό σημαίνει ότι ο κινεζικός όμιλος υπέβαλε μια πρόταση η οποία ήταν προσαρμοσμένη σε αυτά τα δεδομένα και ως εκ τούτου, όπως αναφέρουν παρατηρητές της λιμενικής αγοράς, είναι υποχρεωμένος να θέσει επί τάπητος τόσο το θέμα του Αστακού όσο και το θέμα του μίνι κοντέινερ τέρμιναλ του Σκαραμαγκά.

Πέραν αυτού του θέματος προβλήματα φαίνεται ότι έχουν προκύψει τόσο σε σειρά τελωνειακών διαδικασιών και ελεύθερων ζωνών εντός του λιμένος όσο και σε θέματα υλικοτεχνικής υποδομής. Και φυσικά το μείζον ζήτημα που παραμένει ανοιχτό είναι το τι μέλλει γενέσθαι με την προβλήτα 3 που δυνητικά οφείλει να κατασκευάσει ο νέος πάροχος.

Το εργατικό θέμα συνεχίζει να παραμένει και αυτό ανοιχτό, καθώς οι εργαζόμενοι συνεχίζουν για όγδοο μήνα να απέχουν από την υπερωριακή εργασία, αλλά και την εργασία κατά το Σαββατοκύριακο, αν και τα πρώτα σημάδια κόπωσης έχουν κάνει πλέον την εμφάνισή τους με ομάδες εργαζομένων που δείχνουν μια σαφή τάση να απαγκριστρωθούν από τη συνέχιση των κινητοποιήσεων.

Η Ομοσπονδία Μονίμων Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδας προσπαθεί να υποβαθμίσει τις αντιδράσεις αυτές, τις οποίες και αποδίδει στην κυβερνητική προσπάθεια διάρρηξης του εργατικού μετώπου, αλλά είναι πλέον ξεκάθαρο ότι τα πράγματα εντός των κόλπων των εργαζομένων δεν είναι τόσο απλά όσο τα παρουσιάζει η διοίκηση της ομοσπονδίας.

Μια ολοένα μεγαλύτερη μερίδα εργαζομένων εισέρχεται την τελευταία περίοδο στη λογική των αυτοματισμών, καθώς βλέπει τους μισούς από τους εργαζομένους να πληρώνουν το μάρμαρο των πολύμηνων κινητοποιήσεων και τους άλλους μισούς όχι μόνο να μην έχουν θιγεί στο ελάχιστο, αλλά και να ηγούνται σε πολλές περιπτώσεις

Για τον Πειραιά το μείζον ζήτημα που παραμένει ανοιχτό είναι το τι μέλλει γενέσθαι με την προβλήτα 3 που δυνητικά οφείλει να κατασκευάσει ο νέος πάροχος

των αντιδράσεων.

Η ΟΜΥΛΕ, από την πλευρά της, επιλέγει την τελευταία περίοδο τη διαδρομή του ώριμου φρούτου, θεωρώντας ότι τα προβλήματα και τα ανοιχτά θέματα που ήδη καταγράφονται κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων μεταξύ Cosco και ΟΛΠ εν όψει της σύνταξης της τελικής σύμβασης είναι πολλά και σοβαρά και κυρίως είναι ικανά να ανατρέψουν πολλά απ΄ όσα σήμερα θεωρούνται βέβαια για το μέλλον του κοντέινερ τέρμιναλ.

Η ανάλυση αυτή περισσότερο φαίνεται να καλλιεργείται από την ΟΜΥΛΕ για εσωτερική κατανάλωση με απώτερο στόχο να διατηρηθεί όσο το δυνατόν αρραγές το εργατικό μέτωπο, παρά να ανταποκρίνεται στις πραγματικές προθέσεις του κινεζικού ομίλου, για τον οποίο θα πρέπει να επισημανθεί εκ νέου ότι ο Πειραιάς αποτελεί στρατηγική επιλογή.

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι η Cosco είναι διατεθειμένη να υποστηρίξει τη στρατηγική επιλογή της με κάθε κόστος και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, αλλά αντιθέτως θα θέσει όλα τα ανοιχτά θέματα και θα ζητήσει τη ρεαλιστική και βιώσιμη επίλυσή τους, προσφέροντας ταυτόχρονα τη συνεργασία της προς την κατεύθυνση αυτή.

Αυτό ωστόσο που προβληματίζει πολλούς κυβερνητικούς παράγοντες είναι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των σχετικών συζητήσεων, και αυτό διότι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς είναι αυτός που καλείται να κινήσει τις αναγκαίες διαδικασίες σε σύντομο χρονικό διάστημα και όχι η Cosco.

Οι δύο διαγωνισμοί όμως, παρά τις αντιξοότητες και τα ανοιχτά θέματα, εκλαμβάνονται από την κυβέρνηση ως επιτυχημένοι και ως τέτοιοι θα παρουσιαστούν και από τον πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή στη Διεθνή Εκθεση της Θεσσαλονίκης, ο οποίος και αναμένεται να αναφερθεί εκτενώς στα οφέλη που θα προκύψουν για τη χώρα και την εθνική οικονομία από τη συμμετοχή της Cosco και της Ηutchison στην ανάπτυξη του λιμενικού τομέα της Ελλάδας.

Την ίδια ώρα τα επιτελεία των δύο ξένων ομίλων αναμένουν να δουν πώς θα τοποθετηθεί ο κ. Καραμανλής απέναντί τους, εκτιμώντας ότι από την τοποθέτηση αυτή θα διαφανεί τόσο ο τρόπος όσο και ο ρυθμός με τον οποίο θα ολοκληρωθούν οι σχετικές διαπραγματεύσεις, τόσο στον Πειραιά όσο και στη Θεσσαλονίκη.

Σε γενικές γραμμές τόσο στην πλευρά των παρόχων όσο και στην πλευρά των δύο διοικήσεων των λιμένων επικρατεί μια συγκρατημένη αισιοδοξία, αν και αμφότερες οι πλευρές αναγνωρίζουν ότι η πορεία ως την τελική υπογραφή δεν θα είναι εύκολη. Εκφράζουν ωστόσο την πεποίθησή τους ότι αυτό που προέχει είναι να βρεθούν λύσεις.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.