Η μείωση των καταναλωτικών δαπανών στις ΗΠΑ έπληξε αρνητικά τις πωλήσεις του αμερικανικού ομίλου
Χάρη στην αλματώδη ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του κατά τους τελευταίους μήνες ο όμιλος Ιnditex (στον οποίο ανήκει η αλυσίδα ένδυσης Ζara) ξεπέρασε τον ανταγωνιστικό αμερικανικό όμιλο Gap και κατέχει πλέον την πρώτη θέση παγκοσμίως στον κλάδο της λιανικής πώλησης ενδυμάτων. Η εξάπλωση της ισπανικής μόδας σε παγκόσμιο επίπεδο συνέπεσε με την αρνητική οικονομική συγκυρία στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η μείωση των καταναλωτικών δαπανών των Αμερικανών έπληξε αρνητικά τις πωλήσεις της ανταγωνιστικής αλυσίδας Gap στις ΗΠΑ. Ο γιγαντιαίος όμιλος Ιnditex (Ιndustrias de Diseno Τextil), στον οποίο ανήκει η αλυσίδα Ζara, κατέγραψε αύξηση 9% στις πωλήσεις του κατά το πρώτο τρίμηνο του εφετινού οικονομικού έτους, φτάνοντας τα 2,218 δισ. ευρώ. Επωφελούμενος και από το ισχυρό ευρώ ξεπέρασε οριακά τον όμιλο Gap, ο οποίος στο αντίστοιχο διάστημα κατέγραψε πτώση 10% στις πωλήσεις του, στα 2,169 δισ. ευρώ. Η διαφορά είναι πολύ μικρή αλλά ο όμιλος Ιnditex τονίζει ότι είναι σημαντική, αφού ξεπέρασε για πρώτη φορά τον βασικό ανταγωνιστή του.
Η επιτυχία του ισπανικού ομίλου οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανάπτυξη των καταστημάτων Ζara. Πριν από τρία χρόνια ο όμιλος Ιnditex ξεπέρασε σε πωλήσεις την αλυσίδα Η&Μ και κατέλαβε την πρώτη θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ιδρύθηκε το 1963 από την Αμάνθιο Ορτέγα Γκαόνα. Το 1975 άνοιξε το πρώτο κατάστημα Ζara στην πόλη Λα Κορούνια, ενώ από τη δεκαετία του 1980 άρχισε η ανάπτυξη της αλυσίδας στην Ισπανία. Το 1988 εγκαινιάστηκε το πρώτο κατάστημα Ζara εκτός Ισπανίας, στο Πόρτο της Πορτογαλίας. Το 1989 άνοιξαν καταστήματα στη Νέα Υόρκη και το 1990 στο Παρίσι. Σήμερα ο όμιλος Ιnditex κατέχει 3.900
καταστήματα Ζara σε 70 χώρες του κόσμου. Η εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων μάρκετινγκ και οργάνωσης της παραγωγής συνέβαλε στην τεράστια επιτυχία του, η οποία αποτελεί αντικείμενο μελέτης και διδασκαλίας σε επιχειρηματικές σχολές ανά τον κόσμο.
Μ ε απλά λόγια η τακτική της αλυσίδας έχει ως εξής: όταν εισέρχεται σε μια νέα αγορά εγκαινιάζει αρχικά ένα μεγάλο, εμβληματικό κατάστημα, με το οποίο «χτίζει» το όνομα Ζara. Ακολουθεί το άνοιγμα μικρότερων καταστημάτων με τις άλλες επωνυμίες του ομίλου (όπως οι Μassimo Dutti και Βershka) για την ενίσχυση του δικτύου. Ετσι δημιουργεί οικονομίες κλίμακας και αυξάνει τα περιθώρια κέρδους. Για μια εταιρεία που ξοδεύει πολύ λίγα για διαφήμιση, το βασικό εργαλείο μάρκετινγκ είναι τα ίδια τα καταστήματα. Παράλληλα όλες οι φάσεις της παραγωγής, από τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του προϊόντος ως την πώλησή του, γίνονται εντός του ομίλου.
Τ ο προσωπικό του έχει «καθήκον» να ενημερώνει τους σχεδιαστές για τις εξελίξεις στον χώρο της μόδας και τις απαιτήσεις των καταναλωτών αμέσως μόλις εντοπίσει κάτι καινούργιο. Μια μικρή ομάδα σχεδιαστών εργάζεται πυρετωδώς με στόχο να βρίσκεται μπροστά από τις εξελίξεις στον χώρο της μόδας. «Η επιτυχία του μοντέλου βασίζεται στη δυνατότητα προσαρμογής των προϊόντων που προσφέρεις στις απαιτήσεις των καταναλωτών στον μικρότερο δυνατό χρόνο» σημειώνει εκπρόσωπος του ομίλου. Και συμπληρώνει ότι «ο χρόνος είναι ο βασικός παράγοντας που λαμβάνεται υπόψη, περισσότερο και από το κόστος της παραγωγής». Το 2007 τα κέρδη του ομίλου Ιnditex σημείωσαν αύξηση 25%, στα 1,25 δισ. ευρώ, ενώ τα δύο τρίτα του τζίρου προήλθαν από τα καταστήματα Ζara.
Oανταγωνιστικός όμιλος Gap στοχεύει στην προσέλκυση πελατών νεότερων ηλικιών καθώς πολλοί από τους παλαιότερους πελάτες του είναι πλέον μεγάλοι σε ηλικία και στρέφονται σε άλλες επιλογές. Η πωλήσεις των καταστημάτων Gap υποχωρούν τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Καλύτερα πηγαίνει η αλυσίδα Βanana Republic που ανήκει στον όμιλο Gap. Πέρυσι προσελήφθη νέος διευθύνων σύμβουλος- ο Γκλεν Μέρφι – με στόχο την ανάκαμψη των πωλήσεων, αλλά η χαμηλή καταναλωτική εμπιστοσύνη των Αμερικανών χάλασε τα σχέδια των υπευθύνων. Ο όμιλος Gap διαθέτει 3.100 καταστήματα σε όλον τον κόσμο και απασχολεί 150.000 υπαλλήλους.
Εκπρόσωπος του αμερικανικού κολοσσού αρνήθηκε πάντως να σχολιάσει την απώλεια της πρώτης θέσης από τον ισπανικό όμιλο.