Μοιραία τα ανθρώπινα λάθη

ΙΣΛΑΜΑΜΠΑΝΤ. Με σοβαρά κρυοπαγήματα- και ακόμη πιο σοβαρές καταγγελίες για μοιραία ανθρώπινα λάθη- μεταφέρθηκαν με ελικόπτερο σε νοσοκομείο του Πακιστάν δύο ολλανδοί ορειβάτες που είχαν την τύχη να γλιτώσουν από τη φονική χιονοστιβάδα που οδήγησε στον θάνατο 11 άλλους ορειβάτες, λίγο χαμηλότερα από τη διαβόητη κορυφή Κ2 των Ιμαλαΐων, δεύτερη σε ύψος μετά το Εβερεστ, σε υψόμετρο 8.610,6 μέτρων. Ενας ορειβάτης που είναι ακόμη ζωντανός, αλλά εξαντλημένος, ο Ιταλός Μάρκο Κονφόρτολα, συνέχιζε και χθες το απόγευμα τη δραματική κατάβαση από τα παγωμένα ύψη, για να φθάσει από τα 7.

ΙΣΛΑΜΑΜΠΑΝΤ. Με σοβαρά κρυοπαγήματα- και ακόμη πιο σοβαρές καταγγελίες για μοιραία ανθρώπινα λάθη- μεταφέρθηκαν με ελικόπτερο σε νοσοκομείο του Πακιστάν δύο ολλανδοί ορειβάτες που είχαν την τύχη να γλιτώσουν από τη φονική χιονοστιβάδα που οδήγησε στον θάνατο 11 άλλους ορειβάτες, λίγο χαμηλότερα από τη διαβόητη κορυφή Κ2 των Ιμαλαΐων, δεύτερη σε ύψος μετά το Εβερεστ, σε υψόμετρο 8.610,6 μέτρων. Ενας ορειβάτης που είναι ακόμη ζωντανός, αλλά εξαντλημένος, ο Ιταλός Μάρκο Κονφόρτολα, συνέχιζε και χθες το απόγευμα τη δραματική κατάβαση από τα παγωμένα ύψη, για να φθάσει από τα 7.000 στα 6.000 μέτρα, το μεγαλύτερο υψόμετρο όπου μπορεί να πετάξει ελικόπτερο λόγω της αραίωσης της ατμόσφαιρας, όπως δήλωσε ο υπουργός Τουρισμού του Πακιστάν Σαχζάντ Καϊζέρ.

Δύο Κορεάτες από την ομάδα που έζησε την περιπέτεια της κορυφής Κ2 κατάφεραν να φθάσουν με τις δικές τους δυνάμεις στην ανώτερη κατασκήνωση βάσης, η οποία έχει εγκατασταθεί σε υψόμετρο 4.998 μέτρων. Ενας από τους δύο Ολλανδούς που διασώθηκαν, ο Βίλκο βαν Ρούγεν, απέδωσε την τραγωδία όχι τόσο στη χιονοστιβάδα που χτύπησε την ομάδα στα 8.001 μέτρα όσο στην ατελή προετοιμασία του τελευταίου σταδίου της ανάβασης στην κορυφή. «Στην Κατασκήνωση 4 όλα λειτουργούσαν ρολόι,αλλά ανεβαίνοντας προς την κορυφήόλα πήγαν στραβά» δήλωσε στο στρατιωτικό νοσοκομείο όπου νοσηλεύεται.

Το υπουργείο Τουρισμού του Πακιστάν ανακοίνωσε τα ονόματα των ορειβατών που θεωρούνται νεκροί. Πρόκειται για τρεις Νοτιοκορεάτες, δύο Νεπαλέζους, δύο Πακιστανούς, έναν Γάλλο, έναν Ιρλανδό, έναν Σέρβο και έναν Νορβηγό. Το πώς ακριβώς συνέβη το δυστύχημα διερευνάται ακόμη, όμως τουλάχιστον οι δύο σκοτώθηκαν κατά την ανάβαση, προτού αποκολληθεί το τεράστιο κομμάτι πάγου που προκάλεσε τη χιονοστιβάδα.

Ο Βαν Ρούγεν είπε ότι στο δυσκολότερο σημείο της διαδρομής, σε εξαιρετικά δύσκολη βραχώδη πλαγιά με μεγάλη κλίση που ονομάζεται «λαιμός μπουκαλιού», 350 μέτρα κάτω από την κορυφή, διαπίστωσαν ότι τα σκοινιά της αναρρίχησης δεν ήταν τοποθετημένα στις θέσεις που έπρεπε. «Μείναμε έκπληκτοι.Η μετακίνηση των σκοινιών μάς έφαγε πολλές ώρες.Κάποιοι αποφάσισαν να γυρίσουν πίσω» κατέθεσε. Εκείνοι που προτίμησαν να συνεχίσουν έφθασαν στην κορυφή την ώρα που έδυε ο ήλιος. Και την ώρα που κατέβαιναν, ενώ είχε νυχτώσει, αποκολλήθηκε η τεράστια παγοκολόνα που προκάλεσε την τραγωδία. Η ομάδα του Βαν Ρούγεν χάθηκε μέσα στο σκοτάδι. Πυκνά σύννεφα είχαν καλύψει την περιοχή και ήταν αδύνατον να βρουν τον δρόμο προς τη σωτηρία.

Ο «λαιμός μπουκαλιού» είναι το πιο δύσβατο πέρασμα σε ολόκληρο το βουνό που οι Πακιστανοί ονομάζουν «Τσογκόρι» και η ανάβαση στην κορυφή του είναι τεχνικά πολύ πιο δύσκολη από την ανάβαση στο Εβερεστ. Η μορφολογία του εδάφους και οι αντίξοες καιρικές συνθήκες κάνουν την κατάβαση ακόμη πιο δύσκολη και, κυρίως, πιο επικίνδυνη από την αναρρίχηση. Σε αυτή την εξαιρετικά αφιλόξενη για τον άνθρωπο περιοχή έχουν χάσει τη ζωή τους 150 ορειβάτες από το 1987 ως σήμερα.

Η Κ2 πατήθηκε για πρώτη φορά στις 31 Ιουλίου 1954 από δύο ιταλούς ορειβάτες, τον Ακίλε Κομπανιόνι και τον Λίνο Λατσεντέλι, έναν χρόνο μετά την κατάκτηση του Εβερεστ από τον θρυλικό νεοζηλανδό ορειβάτη σερ Εντμουντ Χίλαρι.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.