Για πρώτη φορά το υπουργείο Οικονομικών προχωρεί σε ουσιαστικές διασταυρώσεις εισοδημάτων μισθωτών και συνταξιούχων τα οποία δηλώθηκαν ηλεκτρονικά, δηλαδή χωρίς την προσκόμιση παραστατικών- δικαιολογητικών, ύστερα από διαπίστωση ότι έχουν δηλωθεί πλασματικά στοιχεία όσον αφορά εισοδήματα, δαπάνες κτλ. Με εξαιρετικά επείγουσα εγκύκλιο της Διεύθυνσης Φορολογίας Εισοδήματος, η οποία εστάλη προς όλες τις εφορίες και τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες, ζητείται να γίνει έλεγχος των φαινομένων παραβατικής συμπεριφοράς σε ηλεκτρονικά υποβληθείσες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος. Σημειώνεται ότι εφέτος περισσότεροι από 800.000 φορολογούμενοι έχουν υποβάλει ηλεκτρονικά τη φορολογική τους δήλωση.
Οπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, με έγγραφό της η Διεύθυνση Εφαρμογών (Δ30) της ΓΓΠΣ ενημέρωσε τις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών ότι κατά την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων φόρου εισοδήματος 2008 εντοπίστηκαν πολλά φαινόμενα παραβατικής συμπεριφοράς, οπότε ήταν απαραίτητο να εξαιρεθούν από την κεντρική εκκαθάριση πολλές δηλώσεις. Υστερα από ειδική επεξεργασία και έλεγχο σε μικρό αριθμό αυτών των δηλώσεων ολοκληρώθηκε η εκκαθάριση, ενώ οι υπόλοιπες που εκκρεμούν θα αποσταλούν στις αρμόδιες ΔΟΥ (αναφέρονται σε ειδικό πίνακα διανομής), προκειμένου να ελεγχθούν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που θα προσκομίσουν οι φορολογούμενοι, ώστε να κριθεί αν πρέπει να προωθηθούν για κεντρική εκκαθάριση ή όχι. Μετά την αποστολή από τη ΓΓΠΣ συγκεκριμένων αρχείων που περιλαμβάνουν τις παραπάνω δηλώσεις φόρου εισοδήματος θα δοθεί, σύμφωνα με τις εντολές του υπουργείου Οικονομικών, ιδιαίτερη προσοχή στον έλεγχο των παρακάτω δηλωθέντων στοιχείων:
1. Στις περιπτώσεις που δηλώνεται εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες απαιτείται αυστηρός έλεγχος στη βεβαίωση αποδοχών, που πιθανόν να είναι πλαστή, και διασταύρωση αυτής με την οριστική δήλωση ΜΥ του εργοδότη ή άλλες απαιτούμενες διασταυρώσεις.
2. Οπου προσκομίζεται υπεύθυνη δήλωση με την οποία δηλώνεται εισόδημα από ΜΥ, απαιτείται έλεγχος των στοιχείων των εμφανιζομένων ως εργοδοτών.
3. Ελεγχος της φορολογικής δήλωσης του προηγουμένου οικονομικού έτους και σύγκριση των εισοδημάτων και των προστατευομένων μελών του πίνακα 3 (ΚΩΔ.
003) με τα αντίστοιχα δηλωθέντα στη δήλωση του οικονομικού έτους 2008.
4. Στην περίπτωση που το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης της εν λόγω ηλεκτρονικής δήλωσης (οικονομικού έτους 2008) είναι ως 1.500
ευρώ, εκτός άλλων ελέγχεται και η δήλωση του προηγουμένου οικονομικού έτους.
Εφόσον με τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι τα παραστατικά στοιχεία ανταποκρίνονται στα δηλωθέντα στοιχεία της ηλεκτρονικής δήλωσης, η δήλωση αυτή προωθείται για κεντρική εκκαθάριση και θεωρείται εμπρόθεσμη.
Σε αντίθετη περίπτωση, εφόσον τα παραστατικά στοιχεία δεν ανταποκρίνονται στα δηλωθέντα στοιχεία της ηλεκτρονικής δήλωσης, υποβάλλεται από τον φορολογούμενο νέα αρχική δήλωση στη ΔΟΥ, η οποία θεωρείται εκπρόθεσμη, οπότε επιβάλλονται και οι ισχύουσες κυρώσεις, καθόσον η ηλεκτρονικά υποβληθείσα δήλωση δεν παράγει έννομα αποτελέσματα, όπως αναφέρεται στην 1035462/556/Α0012/26.3.2008 σχετική διαταγή του υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.
Σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και με βάση τα στατιστικά στοιχεία που τηρούνται στο σύστημα ΤΑΧΙSnet, η ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος για το τρέχον οικονομικό έτος παρουσίασε ραγδαία αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Συγκεκριμένα εφέτος υποβλήθηκαν συνολικά 579.271 ηλεκτρονικές δηλώσεις του εντύπου Ε1- αύξηση 36,7% σε σχέση με το οικονομικό έτος 2007 και 100,6% σε σχέση
Σε ποια στοιχεία θα επικεντρωθούν οι ελεγκτικές υπηρεσίες
με το οικονομικό έτος 2006. Οι εφετινές δηλώσεις αντιστοιχούν σε 831.541 φορολογουμένους, οι οποίοι εμπιστεύθηκαν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της ΓΓΠΣ και του νέου ΤΑΧΙSnet για την υποβολή της δήλωσής τους.
Επίσης συνυποβλήθηκαν ηλεκτρονικά 236.800 έντυπα Ε2 (αύξηση 34,8% σε σχέση με το 2007), 105.948 έντυπα Ε3 (αντίστοιχη αύξηση 32,5%) και 116.055 έντυπα Ε9 (αντίστοιχη αύξηση 99,8%).
Οσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή, μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασαν οι ηλεκτρονικές υποβολές από φορολογουμένους που ανήκουν σε ΔΟΥ του Νομού Θεσσαλονίκης. Το συγκεκριμένο ποσοστό αύξησης έφτασε το 40,1%. Οι υποβολές στον Νομό Αττικής παρουσίασαν αύξηση 36,2%, ενώ στην υπόλοιπη χώρα 37,6%. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρουσίασαν οι ηλεκτρονικές υποβολές από φορολογουμένους που ανήκουν στη ΔΟΥ Σπετσών, στη ΔΟΥ Σκοπέλου και στη ΔΟΥ Λίμνης Ευβοίας. Συνολικά σε 19 ΔΟΥ παρουσιάστηκε αύξηση των ηλεκτρονικών υποβολών άνω του 100%, ενώ σε μόλις 8 παρουσιάστηκε μείωση. Οι ΔΟΥ με τους περισσοτέρους φορολογουμένους που υπέβαλαν ηλεκτρονικά τη δήλωσή τους είναι και πάλι η ΔΟΥ Καλαμαριάς (13.646 ηλεκτρονικές υποβολές- αύξηση 38,9%), η ΔΟΥ Χαλκίδας (12.127 υποβολές- αύξηση 32,7%) και η ΔΟΥ Αμαρουσίου (11.064 υποβολές- αύξηση 30,7%).
Εξάλλου το υπουργείο Οικονομικών ζητεί από τις εφορίες να ολοκληρωθεί η επεξεργασία των δηλώσεων που έχουν παραληφθεί από τα ταχυδρομεία και να σταλούν άμεσα στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων για εκκαθάριση.