Η σύγκρουση της ιρανής ηθοποιού Γκολσιφτέ Φαραχανί με το ιρανικό καθεστώς ξεκίνησε από την πρώτη στιγμή που είδε το φως αυτού του κόσμου. Οι ιρανικές Αρχές δεν έκαναν δεκτό το όνομα «Γκολσιφτέ» και επέλεξαν το πιο «σωστό» κατά τις ίδιες «Ραχαβάρντ» ως το επίσημο όνομά της.
Η ίδια επέλεξε να κρατήσει το Γκολσιφτέ και να το χρησιμοποιήσει στην καριέρα της που εκτείνεται σε τρεις ηπείρους: Ασία, Ευρώπη και Αμερική. Ήταν, άλλωστε, η πρώτη ιρανικής καταγωγής ηθοποιός που έπαιξε σε ταινία του Χόλιγουντ (στο Body of Lies του Ρίντλεϊ Σκοτ με τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο).
Η Φαραχανί είναι ατρόμητη. Το αποδεικνύουν οι δηλώσεις της, οι γυμνές της φωτογραφήσεις στα περιοδικά και το γεγονός ότι δεν διστάζει να συγκρουστεί με το ιρανικό καθεστώς, το οποίο έχει απαγορεύσει την είσοδό της στην πατρίδα της.
Ένα νέο εξώφυλλο το οποίο τη δείχνει (ξανά) γυμνή δεν αποκλείεται να προκαλέσει και πάλι σάλο στο Ιράν. Την ίδια δεν την νοιάζει. Ποζάροντας για το εξώφυλλο του νέου τεύχους του περιοδικού Egoiste, δηλώνει ότι η νέα της πατρίδα, η Γαλλία την κάνει να αισθάνεται επιτέλους «ελεύθερη».
Γι’ αυτόν τον σκοπό δηλώνει πως έγινε και η φωτογράφηση. Ως σύμβολο της επιλογής κάθε γυναίκας να δείχνει το σώμα της.
Το Παρίσι «είναι το μοναδικό μέρος στον κόσμο, όπου οι γυναίκες δεν αισθάνονται ένοχες. Στην Ανατολή αισθάνεσαι ένοχη όλη την ώρα. Από τη στιγμή που θα νιώσεις τις πρώτες σεξουαλικές παρορμήσεις» λέει η ίδια στη συνέντευξη που συνοδεύει τη φωτογράφηση.
Οι φωτογραφίες του Πάολο Ροβέρσι για το Egoista τραβήχτηκαν τον Ιούνιο του 2013, αλλά δημοσιεύονται τώρα, λίγο μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι. Το γεγονός δεν θεωρείται τυχαίο. Είναι ένα πολιτικό σχόλιο; Κάποιοι εκτιμούν πως ναι.
Η ιρανικής καταγωγής ηθοποιός ζει από το 2009 στη Γαλλία. Αιτία για να εγκαταλείψει το Ιράν ήταν η κατακραυγή που ξέσπασε όταν εμφανίστηκε στην πρεμιέρα της ταινίας Body of Lies στη Νέα Υόρκη, χωρίς να φορά μαντίλα.
Το να εγκαταλείψει το Ιράν φαινόταν να είναι ο μόνος δρόμος. «Ήξερα ότι έφευγα για τα καλά (από το Ιράν). Επιτέλους, ήμουν ελεύθερη» δήλωσε πέρυσι σε συνέντευξή της στο περιοδικό W.
Τρία χρόνια αργότερα (το 2012), το Ιράν της απαγόρευσε την είσοδο στη χώρα.
Αφορμή ήταν άλλη μία γυμνή φωτογράφιση. Τότε για λογαριασμό του Le Figaro. Η φωτογράφηση προκάλεσε την οργή του συντηρητικού Ιράν και η Φαραχανί δήλωνε ότι το υπουργείο Πολιτισμού την ενημέρωσε ότι «το Ιράν δεν χρειάζεται ηθοποιούς ή καλλιτέχνες», λέγοντάς της: «Μπορείτε να προσφέρετε τις καλλιτεχνικές σας υπηρεσίες κάπου αλλού».
Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε σε ένα βίντεο, όπου διάφοροι ηθοποιοί καλούνταν να αποκαλύψουν ένα μέρος του σώματός τους. Εκείνη επέλεξε το δεξί στήθος.
Οι ιρανικές αρχές κατήγγειλαν τη συμπεριφορά της ως «αξιοθρήνητη» και η αστυνομία άρχισε να παρενοχλεί την οικογένειά της που είχε μείνει στο Ιράν.
Δεν διστάζει να ρισκάρει και στην καριέρα της. Εμφανίστηκε στην Πέτρα της Υπομονής μία ταινία που μιλά καταγγελτικά για τη θέση των γυναικών στις μουσουλμανικές κοινωνίες. Στην ταινία ερμηνεύει μία Αφγανή που αισθάνεται απελευθέρωση, λέγοντας την αλήθεια.
Η ηθοποιός έχει εμφανιστεί σε ιρανικές παραγωγές (όπως το About Elly του Ασγκάρ Φαραντί), σε γαλλικές ταινίες (Κοτόπουλο με Δαμάσκηνα -όπου συνεργάστηκε με την επίσης ιρανικής καταγωγής Μαρτζάν Σατραπί), αλλά και σε χολιγουντιανές ταινίες (πρόσφατα εμφανίστηκε στο Exodus, πανέμορφη ως η νεαρή βασίλισσα, σύζυγος του Ραμσή).
H 31 ετών ηθοποιός ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα πάρει διαζύγιο από τον σύζυγό της Αμίν Μαχντάβι. Πλέον είναι ζευγάρι με τον γάλλο ηθοποιό, Λουί Γκαρέλ και ετοιμάζει μία σειρά ταινιών στη Γαλλία.
Το μέλλον διαγράφεται λαμπρό για τη γυναίκα που ο Guardian χαρακτήρισε ως κάτι ανάμεσα σε «Γκάρμπο, Ζαν Μορό και Ειρήνη Παππά», γράφοντας ότι διαθέτει «σπάνια ομορφιά και εξυπνάδα, η οποία συναντά μία έντονη συναισθηματική ειλικρίνεια σε μια χώρα, όπου η αλήθεια κάθε είδους είναι δύσκολο να φανερωθεί».
Αγγελική Στελλάκη