Είναι ένα ερώτημα που απασχολεί συχνά όλους τους ανθρώπους με αριστερή συνείδηση: τι ακριβώς συμβαίνει στο μυαλό ενός φανατικού εξτρεμιστή και έχει τόσο ακραίες αντιλήψεις; «Όπως με τους γερμανούς Ναζί, έτσι και στην περίπτωση των τζιχαντιστών τηςISIS είναι παντελώς αδύνατο να προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε τη λογική που κρύβεται πίσω από τα εξτρεμιστικά τους πιστεύω», γράφει ο«Independent» επιχειρώντας να εξηγήσει γιατί η ISIS μισεί τους Δυτικούς.
Μετά την πτώση των Δίδυμων Πύργων στις 11 Σεπτεμβρίου 2001, πολλά άρθρα γνώμης αφιερώθηκαν προκειμένου να «εξηγηθεί», τρόπον τινά, το σκεπτικό πίσω από τις τρομοκρατικές επιθέσεις. Η άποψη που επικράτησε ήταν ότι το φιτίλι πίσω από τη φασιστική αυτή βία είναι πάντα κι οπωσδήποτε ένα: η φτώχεια και οι πάσης φύσεως κακουχίες. Ή, τουλάχιστον, αυτό θεωρήσαμε τότε.
Στην πραγματικότητα όμως, το πόσο παράλογος είναι ο βίαιος ισλαμικός εξτρεμισμός φάνηκε τα χρόνια μετά την 11η Σεπτεμβρίου, όταν νεαροί φανατικοί άρχισαν να βάζουν βόμβες και να ανατινάζουν νυχτερινά κέντρα. Οι βρετανικής καταγωγής ισλαμιστές που σχεδίαζαν το 2004 να δολοφονήσουν τους νεαρούς θαμώνες του διάσημου κλαμπMinistryofSoundστο Λονδίνο δεν απέδωσαν τις πράξεις τους στον αμερικανικό ιμπεριαλισμό ή στην Παλαιστίνη αλλά, όπως είπαν μετά, απλώς ήθελαν «να σκοτώσουν αυτά τα ανθρώπινα σκουπίδια που χόρευαν στην πίστα».
Με άλλα λόγια, αυτό που απεχθάνονται όλοι οι δυνητικοί βομβιστές δεν είναι η ανικανότητα της Δύσης να είναι αρκετά φιλελεύθερη αλλά ο ίδιος μας ο φιλελευθερισμός.
Όπως επισημαίνει το άρθρο, σε όλα τα φανατισμένα θρησκευτικά κινήματα της ιστορίας, περιλαμβανομένου του ισλαμισμού, εντοπίζεται μια έμμονη ιδέα σχετικά με την συμπεριφορά που (πρέπει να) επιδεικνύει μια γυναίκα. ΟΣαΐντ Κουτμπ, συγγραφέας της «βίβλου» του ισλαμισμού με τίτλο «Milestones», ασπάστηκε μια φονταμενταλιστική εκδοχή του ισλάμ αμέσως μετά από μια επίσκεψή του στις ΗΠΑ όπου ένιωσε αποστροφή για την ελευθερία που απολάμβαναν οι Αμερικανίδες.
Φυσικά η ίδια η Δύση αναμφίβολα συμπεριφέρθηκε με τρόπους που βοήθησαν στη δημιουργία μαζικών ισλαμιστικών κινημάτων, όπως το ISIS. Ωστόσο, ας είμαστε ξεκάθαροι σε ένα πράγμα: η ριζική αιτία του φασισμού _ και η ISIS επιδίδεται σε θρησκευτικό φασισμό _ είναι η απόλυτη απόρριψη της πολυφωνικής και δημοκρατικής κοινωνίας. Αυτό που δεν μπορεί με τίποτα να ανεχτεί η κάθεISISδεν είναι τόσο οι αποχρώσεις των διαφόρων συμπεριφορών μας όσο η ίδια μας η ύπαρξη _ εξ ου οι σημερινές προσπάθειες του ISISνα εξολοθρεύσει σύσσωμες «μη ισλαμικές» θρησκευτικές μειονότητες στο Ιράκ.
ΟΛέον Τρότσκιείχε εντοπίσει τα ψυχοπαθογενή στοιχεία του φασισμού. Γράφοντας στις αρχές της δεκαετίας του 1930 σχετικά με την άνοδο του ναζισμού, παρατήρησε το εξής:«Σήμερα, όχι μόνο στα αγροτόσπιτα αλλά και στους ουρανοξύστες, δίπλα στον 20ό αιώνα ζει ταυτόχρονα και ο 10ος ή ο 13ος. Εκατό εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν τον ηλεκτρισμό, αλλά παράλληλα πιστεύουν στις μαγικές δυνάμεις ή στον εξορκισμό».
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει σήμερα και στη Συρία και το Ιράκ: δίπλα στον 21οαιώνα, συνυπάρχει ο 7ος. Το να αναζητούμε την γενεσιουργό αιτία τηςISISμας κάνει να χάνουμε το πραγματικό νόημα: ότι η εξτρεμιστική αυτή ισλαμιστική οργάνωση αντιπροσωπεύει όλη την υποχθόνια βαρβαρότητα που συχνά –πυκνά βγαίνει στην επιφάνεια από τα βάθη του ανθρώπινου υποσυνείδητου.