Τον λένε Ζανγκ Μολέι και εδώ και 20 συναπτά χρόνια είναι ο επίσημος και αγαπημένος καλλιτέχνης του καθεστώτος της Βόρειας Κορέας, αφού έχει φιλοτεχνήσει σε κερί τα ομοιώματα όλων των ηγετών της ασιατικής χώρας. Ο, Κινέζος την καταγωγή, Μολέι έφτιαξε τόσο το κέρινο ομοίωμα του Κιμ Ιλ Σουνγκ, παππού του νυν ηγέτη της Βόρειας Κορέας Κιμ Γιονγκ Ουν, όσο και του Κιμ Γιονγκ Ιλ, ο οποίος πέθανε τον Δεκέμβριο του 2011. Εφτιαξε επίσης άλλα κέρινα ομοιώματα κινέζων κομμουνιστών ηγετών.
Οι κακές γλώσσες λένε ότι τα κάνει μεγάλα για να προσθέτει κύρος διά του ύψους και ότι συμβάλλει στην άκριτη προσωπολατρία που, σε συνδυασμό με τον μιλιταρισμό, την οικογενειοκρατία, τα πυρηνικά όπλα, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και την καταστολή κάθε αντίθετης φωνής, έχουν καταντήσει τη Βόρεια Κορέα ένα από τα πιο απάνθρωπα και ανεξέλεγκτα καθεστώτα του κόσμου.
Ο ίδιος τα διαψεύδει όλα αυτά. Και δηλώνει καλλιτέχνης. Μιλώντας στην ανταποκρίτρια του βρετανικού «Guardian» στο Πεκίνο Τάνια Μπράνιγκαν, ο Μολέι θυμάται πώς έγινε η πρώτη επαφή του με τη βορειοκορεατική κυβέρνηση το 1994. «Ηρθα σε επαφή με την κυβέρνηση της Πιονγκγιάνγκ πριν από 20 χρόνια, αμέσως μετά τον θάνατο του Κιμ Ιλ Σουνγκ. Ο τότε πρέσβης της Βόρειας Κορέας στο Πεκίνο με αναζήτησε προκειμένου να φιλοτεχνήσω ένα κέρινο ομοίωμα του αποθανόντος ηγέτη της χώρας. Συναντήθηκα με βορειοκορεάτες αξιωματούχους, οι οποίοι με ενημέρωναν διαρκώς και σε εξαντλητικό βαθμό, μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας, για το πώς ακριβώς ήθελε το ομοίωμα του πατέρα του ο τότε ηγέτη της χώρας Κιμ Γιονγκ Ιλ. Οταν τελείωσα το έργο μου, το ομοίωμα εστάλη στην Πιονγκγιάνγκ με όλες τις δέουσες τιμές» τονίζει ο Μολέι, ένας πρώην κινηματογραφιστής που αποφάσισε να ασχοληθεί με το κερί έπειτα από μια επίσκεψή του στο Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων της Μαντάμ Τισό στο Λονδίνο, όπου, όπως λέει, διαπίστωσε πως τα ομοιώματα του Μάο Τσε Τουνγκ και άλλων κινέζων ηγετών «απείχαν πόρρω από την πραγματικότητα».
Αντιρρήσεις για τις πανάδες του Κιμ Γιονγκ Ιλ


Εχοντας πλέον φιλοτεχνήσει τα κέρινα ομοιώματα και των δύο τελευταίων ηγετών της Βόρειας Κορέας, ο κινέζος καλλιτέχνης αισθάνεται σχεδόν… Βορειοκορεάτης. «Μερικοί λένε πως η Βόρεια Κορέα είναι μια δικτατορική χώρα που διαθέτει ένα βίαιο καθεστώς, αλλά στην πραγματικότητα οι πολίτες της είναι αυθεντικοί και γνήσιοι άνθρωποι που δουλεύουν σκληρά επί καθημερινής βάσεως» υποστηρίζει ο Μολέι, ο οποίος στο τελευταίο του πόνημα βρέθηκε στη δίνη μιας… καλλιτεχνικής αντιπαράθεσης.
Κινέζοι αξιωματούχοι τον κατηγόρησαν ότι έβαλε υπερβολικά πολλές κηλίδες γήρατος και πανάδες στο ομοίωμα του Κιμ Γιονγκ Ιλ κάνοντάς τον να μοιάζει σχεδόν γέρος. «Ο Κιμ Γιονγκ Ιλ είχε πολλά σημάδια στα χέρια του και σε άλλα σημεία του σώματός του μεγαλώνοντας. Οι Βορειοκορεάτες όμως ήθελαν να μην έχει καθόλου σημάδια το κέρινο ομοίωμά του, οπότε κι εγώ πρότεινα να αφαιρέσω μερικές πανάδες από το ομοίωμα. Κατόπιν παρέμβασης του ίδιου του Κιμ Γιονγκ Ουν αποφασίστηκε τελικά να μην αφαιρεθούν όλα τα σημάδια αλλά μόνο μερικά απ’ αυτά» επισημαίνει ο Μολέι.
Το ομοίωμα του Ντενγκ Χσιαοπίνγκ που σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων του Πεκίνου είναι πολύ ψηλό. Ο κινέζος ηγέτης είχε ύψος μόλις 1 μέτρο και 50 εκατοστά. Ο Μολέι όμως προσέθεσε 30 πόντους για να κάνει το ομοίωμα πιο επιβλητικό φτάνοντάς το στο 1 μέτρο και 78 εκατοστά!

«Οταν βλέπεις ένα κέρινο ομοίωμα μέσα σε μια προθήκη, το βλέπεις από μια απόσταση, άρα το ομοίωμα χάνει σε ύψος. Για τον λόγο αυτόν πρέπει να το κάνεις κατά τι υψηλότερο»
συνοψίζει.
«Είναι σαν να βρίσκονται δίπλα σ’ έναν θεό»


Οπως και να ‘χει, τα έργα του Μολέι αντιμετωπίζονται στη Βόρεια Κορέα με τεράστιο σεβασμό. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και οι ανώτατοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι απαγορεύεται ρητά και κατηγορηματικά να φωτογραφηθούν δίπλα στα κέρινα ομοιώματα των νεκρών ηγετών της χώρας, ενώ οι απλοί πολίτες που συρρέουν για να τα θαυμάσουν από κοντά συνήθως βάζουν τα… κλάματα, υποτίθεται από συγκίνηση, στην πραγματικότητα κάτω από την ψυχολογική πίεση που προκαλεί η ιδέα ότι δεν θα εκδηλώσουν γοερά τη λατρεία τους στα πρόσωπα της οικογένειας των δικτατόρων Κιμ.

«Για τους Βορειοκορεάτες η επίσκεψη στα κέρινα αυτά ομοιώματα είναι σαν να βρίσκονται δίπλα σε έναν θεό. Δεν επιτρέπεται σε κανέναν να τα αγγίξει και πρέπει όλοι να στέκονται σε απόσταση τουλάχιστον ενάμισι μέτρου, σε ένδειξη σεβασμού»
καταλήγει ο Μολέι.

HeliosPlus