Η πρωτεύουσα της Κολομβίας, Μπογκοτά, έχει μετατραπεί σε μια παγκόσμια «Μέκκα του γκραφίτι», με χιλιάδες καλλιτέχνες του δρόμου να ζωγραφίζουν, με την συγκατάθεση των επίσημων Αρχών, σχέδια με πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα πάνω στους τσιμεντένιους, αστικούς «καμβάδες».
Οι τοίχοι κατακλύστηκαν τα τρία τελευταία χρόνια από γκραφίτι, μετά την δολοφονία ενός νεαρού καλλιτέχνη από αστυνομικούς. Η κυβέρνηση, για να εκτονώσει την κατάσταση από τη δολοφονία του Ντιέγκο Φελίπε Μπεσέρα το 2011, έδωσε ελευθερία κίνησης κι έκφρασης στουςνεαρούς «γκραφιτάδες» και την δυνατότητα να αναπτύξουν τη νεανική τους υποκουλτούρα μέσα από τα χρώματα, τη μουσική, τα ρούχα, τον χορό και τον τρόπο ζωής τους.
Έτσι, με την άδεια της αστυνομίας δόθηκαν σε καλλιτέχνες του δρόμου κτήρια δύο, τριών και επτά ορόφωνκατά μήκος μιας κεντρικής οδού της Μπογκοτά, για να τα χρησιμοποιούν όπως θέλουν, με την επισήμανση όμως πως δεν θα μπορούν να ζωγραφίζουν αλλού. Σιγά σιγά τα κτήρια όπου η ανάπτυξη των γκραφίτι έγινε νόμιμη πολλαπαλσιάστηκαν.
Είναι χαρακτηριστικό πως το γκράφιτι πλέον είναι τοσο «εντός νόμου» ώστε κάποιοι αστυνομικοί προσέλαβαν και γκραφιτάδες προκειμένου να κάνουν την εορταστική διακόσμηση των αστυνομικών τμημάτων. Ακόμα και ο αμερικανός ποπ τραγουδιστής Τζάστιν Μπίμπερ, που βρέθηκε πρόσφατα στην Μπογκοτά για συναυλία, πήγε και έκανε γκράφιτι υπό την προστασία τηςΑστυνομίας.
Πολλοί, ωστόσο, φοβούνται πως με την νομιμότητα αυτή, χάνεται και η όλη έννοια του γκραφίτι. «Το να σου λένε πού ακριβώς να ζωγραφίσεις, έρχεται σε αντιδιαστολή με το όλο πνεύμα αυτής της ανυπότακτης τέχνης », σημειώνει με νόημα ο γκραφιτάς Ντι Τζέι Λου. Παρόλα αυτά πολλοί καλλιτέχνες του γκραφίτι από διάφορα μέρη του κόσμου σπεύδουν στη Μπογκοτά. «Ειναι απίστευτος ο φιλελευθερισμός που επικρατεί αυτό το καιρό στη σκηνή του γκραφίτι στην Κολομβία», διαπιστώνει ενθουσιασμένος ένας από αυτούς, ο Αυστραλός Κρισπ.