Τα άγχη και οι ανησυχίες των Γερμανών για τα δάνεια και τα πακέτα σωτηρίας προς τους ευρωπαίους εταίρους απηχούν μια λουθηρανική νοοτροπία, ιδίως τώρα που τόσο η καγκελάριος όσο και ο νέος πρόεδρος της Γερμανίας είναι πιστοί προτεστάντες.
«Οι Γερμανοί δεν μπορούν να ξεφύγουν από το λουθηρανικό παρελθόν τους» γράφει στην ιστοσελίδα του βρετανικού ΒΒC ο ρεπόρτερ και τηλεπαρουσιαστής Γκάβιν Εσλερ.
«
Πριν από ακριβώς 500 χρόνια, ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές της Ευρώπης εξέφραζε ήδη ανησυχίες ότι άξια γερμανικά χρήματα πήγαιναν χαμένα, καθ’ οδόν προς την Μεσόγειο, για να στηρίξουν οικονομικά τεμπέληδες ξένους – εκείνη την εποχή τους Ιταλούς που έχτιζαν τον ναό του Αγίου Πέτρου, στο Βατικανό.»Εκείνος ο γερμανός στοχαστής του 16ου αιώνα ήταν ο Μαρτίνος Λούθηρος. Ηθελε απελπισμένα να παραμείνει εντός αυτού του μεγάλου ευρωπαϊκού προγράμματος που ήταν η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, αλλά ήθελε, εξίσου απελπισμένα, να μην στηρίξει οικονομικά όσους ξήλωναν τις τσέπες των γερμανών πιστών, πουλώντας συγχωροχάρτια για να χρηματοδοτήσουν την αποπεράτωση της βασιλικής του Αγίου Πέτρου
» θυμίζει ο βρετανός δημοσιογράφος.
Η αδικία αυτών των οικονομικών καταχρήσεων, λέει, υποδαύλισε την λαϊκή δυσφορία, μέχρι που τελικά η υπομονή των Γερμανών εξαντλήθηκε. Ο Λούθηρος αποσχίστηκε από την αγαπημένη του Καθολική Εκκλησία «διαμαρτυρόμενος» κατά του Πάπα. Αυτή η διαμαρτυρία σηματοδότησε την έναρξη της Μεταρρύθμισης και την γέννηση του προτεσταντισμού, του κινήματος των Διαμαρτυρομένων.
«Σήμερα, η πιο ισχυρή γυναίκα στον κόσμο, η Ανγκελα Μέρκελ, είναι πιστή λουθηρανή, κόρη προτεστάντη πάστορα.Ο νέος πρόεδρος της Γερμανίας, ο Γιόακιμ Γκάουκ, είναι ο ίδιος λουθηρανός πρώην πάστορας. Και το κλισέ της «προτεσταντικής ηθικής της εργασίας» – των σκληρά εργαζομένων γερμανών φορολογουμένων, ακόμη και αν δεν είναι όλοι τους προτεστάντες – διαιωνίζεται» συνεχίζει ο Εσλερ.
Ετσι, κατά την άποψή του, εν μέσω της κρίσης, οι Γερμανοί επιχειρούν να διασώσουν το ευρώ αντιμέτωποι με ένα μεγάλο δίλημμα, σαν αυτό του Λουθήρου τον 16ο αιώνα.
Από την Μέρκελ μέχρι τον εργάτη στην αυτοκινητοβιομηχανία της Volkswagen, ο γερμανικός λαός θέλει απελπισμένα να είναι ένας καλός ευρωπαίος, ακριβώς όπως ο Λούθηρος ήθελε απελπισμένα να είναι ένας καλός καθολικός.
Αλλά, την ίδια στιγμή, οι περισσότεροι Γερμανοί υποπτεύονται ότι μπορεί να υπάρχει κάτι λανθασμένο – κάτι ηθικώς λανθασμένο, εκτός από επικίνδυνο οικονομικώς – στο να δίνουν χρήματα σε εκείνους, που κατά την γερμανική άποψη, ήταν απερίσκεπτοι ή, ακόμη χειρότερα, ανέντιμοι.
Ο Λούθηρος θυροκόλλησε ο ίδιος, το 1517, τις περίφημες 95 Θέσεις του στην είσοδο της εκκλησίας του κάστρου της Βιτεμβέργης, και ανακοίνωσε ότι ήταν έτοιμος να τις υποστηρίξει δημοσίως, κηρύσσοντας την εξέγερση κατά του Πάπα στη Ρώμη.
Εξω από την ίδια εκκλησία της Βιτεμβέργης, μέλη της χορωδίας μίλησαν τώρα με τον δημοσιογράφο του BBC, εκφράζοντας ανησυχίες ανάλογες με εκείνες του Λουθήρου. «Σωστό είναι να δίνουν οι λουθηρανοί οικονομική βοήθεια στους άλλους ευρωπαίους, γιατί αυτό είναι μια χριστιανική αρετή. Αλλά και οι άλλοι ευρωπαίοι πρέπει να συμπεριφέρονται με υπευθυνότητα, κάτι που πολλοί δεν το έχουν κάνει μέχρι τώρα», του είπαν.