Οταν ναυπηγήθηκε, το 2006, το Costa Concordia ήταν το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο της Ευρώπης, ένα πλοίο που σύμφωνα με την ιδιοκτήτρια εταιρεία συμβόλιζε «τη γαλήνη και την αρμονία μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών». Σήμερα όμως, επαναφέρει φόβους για δυστυχήματα με μεγάλα κρουαζιερόπλοια που τόσο η σχετική βιομηχανία όσο και οι επιβάτες τους πίστευαν ότι είχαν εξαλειφθεί.
Αντί το μέγεθός τους να τα καθιστά άτρωτα, αυτά τα πλοία, όπως ακριβώς και ο Τιτανικός πριν από 100 χρόνια, είναι δυνατό να αποτελέσουν το σκηνικό τραγικών καταστροφών.
Με περισσότερους από 21 εκατομμύρια επιβάτες να μεταφέρονται κάθε χρόνο και χωρίς μαζικές απώλειες ζωής μετά το ναυάγιο του ελληνικού Royal Pacific το 1992, η βιομηχανία μπορεί να ισχυρίζεται ότι τα κρουαζιερόπλοια αποτελούν σχετικά ασφαλή μέσα ταξιδιού.
Οπως όμως αποκαλύπτει ο εκπρόσωπος της διεθνούς Οργάνωσης επαγγελματιών ναυτικών « Nautilus International» Αντριου Λίνινγκτον, τα τελευταία χρόνια τα ζητήματα ασφάλειας έχουν μάλλον επιδεινωθεί παρά λυθεί. «Αυτά τα πλοία είναι πλωτά ξενοδοχεία, στην πραγματικότητα ουρανοξύστες. Το σχέδιό τους έχει εξαχθεί από αυτό μικρότερων σκαφών, έχουν ψηλές πλευρές, μικρό βύθισμα και είναι δύσκολα στο χειρισμό τους όταν πνέουν ισχυροί άνεμοι.»
Ο σχεδιασμός αυτών των κρουαζιερόπλοιων εστιάζει στην κατασκευή ακόμη περισσότερων καμπινών στα επάνω καταστρώματα, εμπορικών κέντρων και πισίνων, που τελικά αποτελούν δοκιμασία για την ευστάθεια τους σε σχέση με τον σχεδιασμό των παραδοσιακών υπερωκεάνιων. Το Costa Concordia, παρά το γιγαντιαίο μέγεθός του φαντάζει νάνος μπροστά στους νέους πλωτούς «τιτάνες», όπως το Allure of the Seas, το οποίο είναι σε θέση να μεταφέρει περισσότερους από 6.000 επιβάτες και 2.000 άτομα πλήρωμα. «Πιστεύουμε ότι υποβαθμίζονται βασικές αρχές ασφάλειας με γνώμονα την μεγιστοποίηση του κέρδους», υποστηρίζει ο Λίνινγκτον.
Παρόλο που τα καινούρια υπερμεγέθη κρουαζιερόπλοια ναυπηγούνται διαθέτοντας συστήματα τελευταίας τεχνολογίας, δεν λείπουν οι αξιωματικοί που φοβούνται ότι η εκπαίδευση που λαμβάνουν ίσως είναι ένα βήμα πίσω από την τεχνολογική πρόοδο των νέων κατασκευών.
Αλλωστε, τα συστήματα αυτόματης πλοήγησης δεν εξαλείφουν τον παράγοντα του ανθρώπινου λάθους. Το κρουαζιερόπλοιο Crown Princess λειτουργούσε μόλις έναν μήνα το 2006, όταν ένας αξιωματικός επενέβη στον αυτόματο πιλότο, με αποτέλεσμα το πλοίο να πάρει απότομα κλίση και να τραυματιστούν 300 άτομα, τα 14 από τα οποία σοβαρά.
Παράλληλα, οι ναυπηγοί υπογραμμίζουν εδώ και χρόνια το ζήτημα της ασφαλούς εκκένωσης των μεγάλων πλοίων. Τα πληρώματα και οι επιβάτες διαφορετικών εθνικοτήτων επιδεινώνουν τα όποια προβλήματα προκύψουν λόγω πανικού ή σε περίπτωση που ο χρόνος για να πραγματοποιηθεί η εκκένωση είναι πολύ λίγος, ενώ και η ίδια η διαδικασία της εκκένωσης ενδέχεται να αποβεί μοιραία για τυχόν ασθενείς επιβαίνοντες.