Με τον πιο εφιαλτικό τρόπο και νωρίτερα από ό,τι περίμεναν φαίνεται ότι επιβεβαιώνονται οι χειρότεροι φόβοι των ειδικών των Διεθνών Αεροπορικών Οργανισμών, οι οποίοι μόλις εφέτος προειδοποιούσαν ότι τα επόμενα χρόνια «θα συμβαίνει κάθε εβδομάδα και ένα σοβαρό αεροπορικό ατύχημα».
Οι αλλεπάλληλες αεροπορικές τραγωδίες που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό έχουν αναστατώσει τη διεθνή κοινή γνώμη και έχουν δημιουργήσει σοβαρούς προβληματισμούς για το αν πρόκειται για σύμπτωση ή για επιβεβαίωση όσων ανησυχούσαν ότι η κατάσταση βρίσκεται σε οριακό σημείο.
Μάλιστα πρόσφατα η Παγκόσμια Ομοσπονδία Πιλότων Αερομεταφορών ζήτησε από τους Διεθνείς Αεροπορικούς Οργανισμούς να προβληματιστούν για το κατά πόσο οι κοινωνίες είναι έτοιμες να αντιμετωπίσουν και να αποδεχθούν τις συνέπειες από τον υπερδιπλασιασμό των αεροσκαφών που θα πετούν στους αιθέρες, την αύξηση του αριθμού των πτήσεων, καθώς και τον σκληρό ανταγωνισμό που υπάρχει μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών και έχει αποτέλεσμα τη συμπίεση του κόστους λειτουργίας τους, αρκετές φορές εις βάρος της ασφάλειας των πτήσεων.
Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Πιλότων εκτιμά ότι τα επόμενα χρόνια ο αριθμός των αεροσκαφών σε όλο τον κόσμο αναμένεται να αυξηθεί από τις 12.000 που είναι σήμερα στις 30.000. Οι δείκτες ατυχημάτων των αεροπορικών εταιρειών παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα Airsafe. com και τα στοιχεία έχουν συλλεχθεί από διεθνείς αεροπορικούς οργανισμούς για την ασφάλεια των πτήσεων. Ο δείκτης ατυχημάτων για κάθε αεροπορική εταιρεία προκύπτει από τα συμβάντα στα οποία υπήρξε τουλάχιστον μια ανθρώπινη απώλεια και σε συνάρτηση με τον αριθμό πτήσεων που πραγματοποίησαν οι αεροπορικές εταιρείες. Το 0,00 σημαίνει ότι δεν έχει σημειωθεί αεροπορικό ατύχημα με ένα τουλάχιστον θύμα, ενώ όσο αυξάνονται τα δυστυχήματα ο δείκτης ανεβαίνει.
Πάντως ο σχετικός δείκτης των αεροπορικών εταιρειών σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει κριτήριο για το τι θα συμβεί στο μέλλον και παρέχει πληροφόρηση μόνο για το παρελθόν. Είναι χρήσιμο να επισημανθεί ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες που παρουσιάζουν δείκτη 0,00 έχουν δραστηριοποιηθεί μόλις τα τελευταία χρόνια και γι’ αυτό εμφανίζονται με μηδενικά συμβάντα.
Επίσης στην περίπτωση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που για την Ευρώπη εμφανίζει έναν από τους υψηλότερους δείκτες ατυχημάτων, θα πρέπει να σημειωθεί ότι αυτό οφείλεται σε αεροπορικά δυστυχήματα της θυγατρικής της αεροπλοΐας. Στα αεροσκάφη τύπου τζετ της Ολυμπιακής δεν έχει υπάρξει ατύχημα με νεκρό εδώ και 30 χρόνια, ενώ πριν από λίγους μήνες η εταιρεία πήρε βραβείο στη συντήρηση των αεροσκαφών.
Τι να προσέχουν οι επιβάτες
Σύμφωνα με τους ειδικούς, όσοι σκοπεύουν να ταξιδέψουν αεροπορικώς θα πρέπει, κατά την επιλογή της αεροπορικής εταιρείας αλλά και του χρόνου του ταξιδιού, να λαμβάνουν υπόψη τους ορισμένους αποφασιστικούς παράγοντες:
* Να αποφεύγουν να ταξιδεύουν με πολύ παλιά αεροσκάφη ιδιαίτερα αν ο δείκτης ασφαλείας της αεροπορικής εταιρείας στην οποία ανήκουν βρίσκεται στη χαμηλότερη σειρά του σχετικού πίνακα που συντάσσουν οι διεθνείς οργανισμοί ασφάλειας πτήσεων.
* Να αποφεύγουν αεροσκάφη για τα οποία υπάρχουν υποψίες ότι κάτω από ορισμένες συνθήκες παρουσιάζουν προβλήματα.
* Να αποφεύγουν τις αεροπορικές εταιρείες για τις οποίες υπάρχουν αρνητικές εκθέσεις από την Αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA).
* Να αποφεύγουν τις νέες αεροπορικές εταιρείες ώσπου να συμπληρώσουν ένα στοιχειώδη μητρώο ασφαλείας πτήσεων και να αποδείξουν ότι εφαρμόζουν πιστά τους κανονισμούς.
* Να αναφέρουν οτιδήποτε παράξενο νομίσουν ότι συμβαίνει κατά τη διάρκεια μιας πτήσης.
* Να μη διστάσουν να το πουν στο πλήρωμα ακόμη και αν κάποια αεροσυνοδός τους αγνοήσει ή τους επιπλήξει. Σε μερικές από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες, επιβάτες είχαν παρατηρήσει κάποιο πρόβλημα και δίστασαν να το αναφέρουν στο πλήρωμα.
* Να αποφεύγουν να ταξιδεύουν όταν εμφανίζεται τυφώνας, ισχυρή καταιγίδα ή χιονοθύελλα. Πολλές φορές οι πιλότοι υπερεκτιμούν τις ικανότητές τους και τις αντοχές του αεροσκάφους.
* Να προτιμούν τις απευθείας πτήσεις διότι έτσι περιορίζουν σημαντικά τις πιθανότητες να συμβεί κάποιο περιστατικό, αφού οι αλλαγές αεροσκαφών και οι πολλές προσγειώσεις και απογειώσεις αυξάνουν την πιθανότητα ατυχήματος.
Τι πρέπει να κάνετε αν γίνει ατύχημα
Σύμφωνα πάλι με τους ειδικούς, αν συμβεί αεροπορικό ατύχημα ο τρόπος συμπεριφοράς του επιβάτη πριν ή μετά από αυτό παίζει σημαντικό ρόλο για να γλιτώσει, αν βεβαίως αυτό είναι εφικτό. Ετσι για να έχετε περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης θα πρέπει:
* Οταν εντοπίσετε τη θέση σας στο αεροσκάφος μετρήστε τις θέσεις που σας χωρίζουν από την πλησιέστερη έξοδο κινδύνου. (Σε αρκετές περιπτώσεις από τον καπνό και τον πανικό οι επιβάτες δεν είναι σε θέση να εντοπίσουν τις εξόδους κινδύνου και χάνεται πολύτιμος χρόνος.)
* Ενημερωθείτε για τον τρόπο που ανοίγουν οι θύρες κινδύνου στο αεροπλάνο. (Σε αρκετές περιπτώσεις τα μέλη του πληρώματος καμπίνας είχαν τραυματιστεί ή σκοτωθεί και οι επιβάτες άνοιξαν μόνοι τους τις πόρτες.)
* Οταν ύστερα από κάποιο ατύχημα χρειαστεί να τρέξετε στον διάδρομο του αεροσκάφους, φροντίστε τα χέρια σας να βρίσκονται σταυρωμένα πάνω στο στήθος σας και να ανασηκώνεται τα πόδια σας για να μην σκοντάψετε σε εξογκώματα του διαδρόμου.
* Οταν ταξιδεύετε να φοράτε ρούχα που να καλύπτουν το σώμα σας, να αποφεύγετε τα συνθετικά ρούχα και οι γυναίκες τα καλσόν. (Και αυτό διότι σε περίπτωση πυρκαϊάς έχετε περισσότερες πιθανότητες να γλιτώσετε με λιγότερα εγκαύματα.)
* Τα μικρά παιδιά που δεν έχουν θέση, αν υπάρξει ανάγκη για αναγκαστική προσγείωση είναι καλύτερο να βρίσκονται στο πάτωμα ανάμεσα στα πόδια των συνοδών τους παρά να τα κρατούν στην αγκαλιά τους.
* Σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης η καλύτερη στάση του σώματος είναι να σκύψετε και να πιάσετε με τα χέρια τα πόδια σας. Ανάμεσα στα πόδια και στο στήθος σας θα πρέπει να τοποθετήσετε ένα μαξιλάρι.