Εχουν περάσει 20 χρόνια από τότε που ο Frank Gehry σχεδίασε τα πρώτα του φωτιστικά-γλυπτά «Fish Lamps», τα οποία πρωτοπαρουσιάστηκαν στην έκθεση «Frank Gehry: Unique Lamps» το 1984, στην γκαλερί Gagosian του Λος Άντζελες.

Σήμερα, η ομώνυμη  γκαλερί της Αθήνας παρουσιάζει την έκθεση «Frank Gehry: Fish Lamps» η οποία περιλαμβάνει τα νέα σχέδια του, εξίσου ξεχωριστά και   με δυναμική παρουσία. «Το σχήμα του ψαριού είναι τέλειο», επισημαίνει ο δημιουργός.

Ο 85χρονος, σήμερα, Frank Gehry είναι ένας από τους πιο σημαντικούς εν ζωή αρχιτέκτονες, με καριέρα πενήντα ετών και φήμη που απλώνεται σε τρεις ηπείρους. Είναι γνωστός για τα πρωτοποριακά σχέδιά του και τη ευφάνταστη αξιοποίηση των υλικών. Χαρακτηριστικό δείγμα της αισθητικής του αποτελούν οι δυναμικές καμπύλες τoυ μουσείου Guggenheim στο Μπιλμπάο της Ισπανίας (1997) οι οποίες προσδίδουν στο κτίριο την ψευδαίσθηση της κίνησης. Στην πρόσφατη αρχιτεκτονική του δραστηριότητα συγκαταλέγεται το Louis Vuitton Foundation for Creation στο δάσος της Βουλώνης (Παρίσι) η ολοκλήρωση του οποίου αναμένεται μέσα στο 2014.

Παράλληλοι με τις αρχιτεκτονικές ανησυχίες του Gehry ήταν και οι  πειραματισμοί του με τη γλυπτική και τον σχεδιασμό επίπλων, επιλέγοντας αντισυμβατικές φόρμες με απροσδόκητα υλικά.Οι συλλογές Easy Edges (1969-73) και Experimental Edges (1979-82) με καρέκλες και τραπέζια σαν γλυπτά από παχιά κομμάτια βιομηχανικού γκοφρέ χαρτονιού έχουν δώσει το στίγμα του Frank Gehry και στο χώρο του design.

Τα φωτιστικά Fish Lamps προέκυψαν μετά την ανάθεση που του έγινε το 1983 από τη Formica Corporation. Αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το (τότε) νέο υλικό ColorCore. Οταν έσπασε κατά λάθος ένα κομμάτι, τα θραύσματα πήραν τέτοια μορφή που παρέπεμψαν την φαντασία του Gehry στα λέπια των ψαριών. Τα πρώτα Fish Lamps κατασκευάστηκαν το 1984 από καλώδιο καλουπωμένο σε σχήμα ψαριού, πάνω στο οποίο ήταν κολλημένα ένα ένα τα λέπια από ColorCore δημιουργώντας την εικόνα που ενός αληθινού ψαριού.

Εκτοτε, το ψάρι έγινε ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο στη δουλειά του Frank Gehry, τόσο επειδή ήταν «όμορφο» όσο και λόγω του θέματος που απεικόνιζε. Η στιλπνή και ρευστή μορφή του παραπέμπει στον κυματισμό του καμπυλόγραμμου μουσείου Guggenheim στο Μπιλμπάο, θυμίζει επίσης το Jay Pritzker Pavilion στο Σικάγο (2004), και το ξενοδοχείο Marqués de Riscal στο Ελσιέγο της Ισπανίας (2006), όπως και το γλυπτό Ψάρι στο Ολυμπιακό Χωριό της Βαρκελώνης (1989-92) και το Standing Glass Fish στον Κήπο Γλυπτών της Μινεάπολης (1986).

Το 2012 ο Frank Gehry αποφάσισε να επανέλθει στις αρχικές του ιδέες και ξεκίνησε να σχεδιάζει μία εντελώς νέα, χειροποίητη συλλογή Fish Lamps. Το αποτέλεσμα είναι φωτιστικά σε διάφορες κλίμακες –  από φυσικό μέγεθος έως υπερμέγεθες – ενώ η χρήση του ColorCore είναι πλέον ακόμη πιο τολμηρή, καθώς ενσωματώνει μεγαλύτερα και πιο ακανόνιστου σχήματος στοιχεία.

 Τα φωτιστικά ψάρια Fish Lamps εκπέμπουν ζεστό φως ενώ με τη σχεδόν οργανική υφή τους και τη γεμάτη αποχρώσεις επιφάνειά παρουσιάζοντας μια πνευματώδη συμβίωση υλικών, φόρμας και λειτουργικότητας.

Gagosian Athens, Μέρλιν 3, από 26 Φεβρουαρίου έως 25 Απριλίου 2014