Ο 56χρονος αρχιτέκτονας Shigeru Ban δραστηριοποιείται στο χώρο της αρχιτεκτονικής τα τελευταία 30 χρόνια – ίδρυσε στο Τόκιο το δικό του γραφείο το 1985 – αποδεικνύοντας την σχεδιαστική και αισθητική του ευρηματικότητα σε όλο το φάσμα των αρχιτεκτονικών projects.
Cardbord Cathedral, Νέα Ζηλανδία, 2013 (φωτό. Bridgit Anderson)
Εφέτος, στην 35η απονομή Pritzker Architecture Prize, o Shigeru Ban τιμήθηκε με αυτήν την σημαντική διάκριση ως αναγνώριση της ανθρωπιστικής συμβολής του αλλά και το σεβασμό που έχει επιδείξει στο φυσικό περιβάλλον μέσα από τις αρχιτεκτονικές του δημιουργίες. Πέρα όμως από την ηθική ικανοποίηση που προσφέρει αυτή η βράβευση, θα κάνει τον ιάπωνα αρχιτέκτονα πλουσιότερο κατά £100.000 τα οποία και θα παραλάβει, μαζί με το μπρούτζινο μετάλλιο, στην τελετή που θα πραγματοποιηθεί στις 13 Ιουνίου στο πρόσφατα ανακαινισμένο Μουσείο Rijksmuseum στο Άμστερνταμ.
Centre Pompidou – Metz, Γαλλία, 2010
«Αυτό το βραβείο είναι μεγάλη τιμή για εμένα και ταυτόχρονα με γεμίζει ευθύνες, με κάνει ακόμη πιο προσεκτικό. Θα πρέπει να συνεχίσετε να ακούω τους ανθρώπους για τους οποίους εργάζομαι, τόσο για ιδιωτικές κατοικίες όσο και για τα έργα στέγασης μετά από φυσικές καταστροφές. Βλέπω το βραβείο αυτό ως ενθάρρυνση για μένα. Να συνεχίσω να κάνω αυτό που κάνω -. να το εμπλουτίσω, να το αναπτύξω» δήλωσε μετά τα καλά μαντάτα ο Shigeru Ban.
Τόσο το ανθρωπιστικό του έργο, όσο και οι κατοικίες και τα Μουσεία του τράβηξε το ενδιαφέρον της κριτικής επιτροπής Pritzker . «Πρόκειται για ένα φυσικό ταλέντο, με φυσική δυναμική» δήλωσε ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, Lord Peter Palumbo, προσθέτοντας «χαρακτηριστικά που λάμπουν υπό το πρίσμα της εθελοντικής εργασίας του για τους άστεγους και πληγέντες σε περιοχές που έχουν υποστεί φυσικές καταστροφές».
O Ban είναι γνωστός για την ταχυδακτυλουργική του επιδεξιότητα στην χρήση, αξιοποίηση και επεξεργασία του χαρτονιού.
Madrid Paper Pavilion, 2013
«Όταν τελείωνε ένα ρολό χαρτί ή το χαρτί του φαξ πάντα μου τραβούσαν την προσοχή οι σωλήνες χαρτιού απέμεναν. Μιου φαίνονταν τόσο δυνατοί και ωραίοι που τους κρατούσα. Στην πορεία, επισκέφθηκα το εργοστάσιο που τους κατασκεύαζε και ανακάλυψα ότι θα μπορούσαν να σχεδιαστούν σε οποιοδήποτε μήκος και οποιαδήποτε διάμετρο», είχε δηλώσει ο Shigeru Ban σε σχετική συνέντευξη στην The Guardian.
Και συνέχισε υποστηρίζοντας το υλικό αυτό – ως απάντηση στους καχύποπτους: «Εάν ένας χάρτινος σωλήνας υποστεί ζημιά μπορεί να αντικατασταθεί από έναn νέο. Η διάρκεια ζωής ενός κτιρίου δεν έχει να κάνει με τα υλικά αλλά από τη χρήση που του κάνουν οι άνθρωποι. Εάν ένα κτίριο αντιμετωπίζεται με αγάπη, τότε γίνεται μόνιμο, ισχυροποιείται. Χωρίς φροντίδα και σεβασμό, ακόμη και μια κατασκευή από μπετόν μπορεί να είναι προσωρινή».
Mount Fuji World Heritage Center, υπό κατασκευή