Homad Παύλος Μήτσιος, μέλος της ομάδας Homad

«Τα σκίτσα. Οι αλλεπάλληλες επανεκκινήσεις. Ο χρόνος που μπορεί να κινηθεί αστραπιαία ή να αγκομαχάει για μέρες και, τέλος, η ουσία του design: η συναρμολόγηση του πρωτότυπου, η διαμόρφωση της φόρμας, η παραγωγή. Στη Homad επενδύουμε στην αξία του χρόνου που χρειάζεται ώστε η ιδέα να βρει την κατάλληλη εφαρμογή της. Κατά τα άλλα, το design έχει πάντα τον ίδιο ρόλο: να αποδίδει στα αντικείμενα κάτι περισσότερο από τη λειτουργία τους, να τα μεταμορφώνει σε φορείς ιδεών και συναισθημάτων. Γνωρίσματα που πρέπει να επαναδιατυπωθούν με τους σημερινούς όρους. Επανεξετάσαμε τις τεχνικές μας – σε καινούργια και ήδη υπάρχοντα προϊόντα –, τον τρόπο παραγωγής και τις σχεδιαστικές κατευθύνσεις μας, ώστε να εντοπίσουμε κάθε λεπτομέρεια που θα περιόριζε το κόστος παραγωγής και θα επαναπροσδιόριζε την τελική τιμή. Εννοείται χωρίς την παραμικρή παραχώρηση στην ποιότητα. Από αυτή τη μελέτη προέκυψε και η νέα οικονομική σειρά Parallel. Από το καλοκαίρι του 2007 που δημιουργήσαμε τη Homad με τον Μπάμπη Αδαμόπουλο, τον Χρόνη Νακόπουλο και τη Γιάννα De Boer η κινητικότητα ήταν η βασική εμμονή μας. Δοκιμάζαμε νέα προϊόντα ή σκαλίζαμε παλαιά σχέδια, ξαναδιαβάζοντάς τα, όπως για παράδειγμα την πολυθρόνα του Rietveld, την οποία “μετακινήσαμε” στον χρόνο αντικαθιστώντας με ξύλο καρυδιάς τα υφασμάτινα μπράτσα. Τον Σεπτέμβριο συμμετείχαμε στην έκθεση 100% Design, στο Λονδίνο. Η ανταπόκριση ήταν εντυπωσιακή και τώρα σχεδιάζουμε τα επόμενα βήματα. Το ελληνικό design διαγράφει μια πορεία 50 χρόνων. Σήμερα υπάρχουν έλληνες σχεδιαστές υψηλού επιπέδου, όπως ο Σωτήρης Λάζου, ο Ανδρέας Κυράνης, η Αλεξάνδρα Τσουκαλά, ο Γιάννης Γκίκας, ο Θανάσης Μπάμπαλης, αντικείμενα των οποίων φιλοξενούνται στη Homad, αλλά και άλλοι πολλοί, των οποίων τυχαίνει απλώς να μην έχουμε αντικείμενα. Οι ελληνικές εταιρείες, όπως εξάλλου και ολόκληρη η ελληνική κοινωνία, πρέπει να διατυπώσουμε τις δικές μας σφαιρικές απαντήσεις και όχι απλώς να περιοριστούμε σε οικονομικές προσαρμογές. Οσο διατηρούμε τη δημιουργικότητα και την ευελιξία μας, όσο εκμεταλλευόμαστε τη μικρή κλίμακα, χωρίς να διαπραγματευόμαστε την ποιότητα, έχουμε πολλούς λόγους να αισιοδοξούμε. Για όλα και όχι μόνο για το ελληνικό design».
www.homad.eu, τηλ. 210 6107.049

Neoset Ελευθερία Ψαρρού, διευθύντρια marketing

«Κάποτε το έπιπλο θεωρούνταν ακριβό είδος. Μία επένδυση για μια ζωή. Αυτή την απρόσιτη και περιοριστική προσέγγιση επεδίωξε να αποβάλει η Neoset στο ξεκίνημά της, το 1980, δημιουργώντας τις γνωστές σε όλους μας “επιπλοσυνθέσεις” με τη χαρακτηριστική απλότητα στις φόρμες. Σταδιακά η ομάδα ενισχύθηκε, δόθηκε μεγαλύτερη βαρύτητα στον σχεδιασμό και ξεκίνησε η αναζήτηση προϊόντων που θα συνέθεταν την έννοια “σπίτι” στην ολότητά του. Αυτό άλλωστε είναι που προσφέρει η Neoset: ολοκληρωμένη διακοσμητική πρόταση, σε οικονομικές τιμές. Ενα σύνολο αντικείμενων, με μία mix’n’match αισθητική προσέγγιση, τα οποία συνθέτουν χώρους που απολαμβάνεις να ζεις. Με αυτόν τον τρόπο στοχεύουμε να διαμορφώνουμε και τα καταστήματά μας, ώστε να αποτελούν μια ζωντανή έμπνευση για τους πελάτες, να τους προσελκύουν να τα επισκεφθούν. Εξάλλου, σε κάθε κατάστημα υπάρχει προσωπικός διακοσμητής για κάθε πελάτη ξεχωριστά, ο οποίος μαζί του αναζητά τις πλέον κατάλληλες αισθητικές και πρακτικές επιλογές. Επιθυμώντας να θέσουμε τον πήχη ακόμη πιο ψηλά, δημιουργήσαμε την υπηρεσία “neoset at home” προσφέροντάς στους πελάτες μας τη δυνατότητα να συναντηθούν στο σπίτι τους με τον προσωπικό-διακοσμητή μας ο οποίος θα τους προτείνει ιδέες ταιριαστές, αποκλειστικά για τον δικό τους χώρο. Παράλληλα με την εξασφάλιση των πιο προσιτών τιμών, συνεχίζουμε να διαφυλάττουμε το πρωταρχικό κομμάτι της ταυτότητάς μας, την ποιότητα, αναβαθμίζοντας, μεταξύ άλλων, τις ομάδες ελέγχου, αλλά και το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών και μετά την πώληση. Υπάρχει ένα ολόκληρο επιτελείο πίσω από κάθε προϊόν της Neoset, είτε το σχεδιάζουμε είτε το αναζητούμε: από το marketing μέχρι τους ανθρώπους μας στο εργοστάσιο. Στρατηγικές marketing, υλικά και έμπνευση: οι τρεις παράγοντες για τη σταθερή μας εξέλιξη. Για τη συνέχεια θέτουμε ως στόχο την αύξηση συνεργασιών στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Τα καταστήματά μας στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία διανύουν ήδη τον δέκατο χρόνο τους, τα αντίστοιχα στην Κύπρο πάνε εξαιρετικά καλά κι έχουν κάνει μεγάλα βήματα, ενώ ικανοποιητική είναι και η πορεία αυτών σε Αιθιοπία και Εκουαδόρ».
www.neoset.gr, τηλ. 210 6601.100

 

Alexopoulos & Co Μάνος Αλεξόπουλος, γενικός διευθυντής

«Πριν από περίπου δύο χρόνια, ο προβληματισμός μας ήταν αν θα μας ωφελούσε να ρίχναμε την ποιότητα ώστε να μειώνονταν και οι τιμές. Αντισταθήκαμε σε αυτή τη σκέψη και δικαιωθήκαμε. Επιλέξαμε το όραμα. Οποιος δεν έχει όραμα σήμερα δεν μπορεί να προχωρήσει, αδυνατεί να ανακαλύψει τρόπους να ανταποκριθεί στα δεδομένα της εποχής, χωρίς παραχωρήσεις. Το ελληνικό έπιπλο ήταν πάντα καλό και ποιοτικό. Η Ελλάδα φημίζεται για τα καλά υλικά της. Αυτό που έλειπε ήταν η τεχνολογία. Το εργοστάσιό μας αυτή τη στιγμή δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από ένα ιταλικό. Τα μηχανήματα είναι υπερσύγχρονα με άπειρες κατασκευαστικές δυνατότητες, μειώνοντας έτσι το κόστος παραγωγής – κάτι που κάνει εμάς και τους αντιπροσώπους μας σε Ελλάδα και Κύπρο ανταγωνιστικούς. Επιπλέον, με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουμε και τη δυνατότητα για custom κατασκευές, ώστε ο πελάτης να επιλέγει αυτό ακριβώς που ταιριάζει στον χώρο του, στις καλύτερες τιμές. Οι ολοκληρωμένες προτάσεις που δίνουμε διαμορφώνονται αφού συζητήσουμε με τον πελάτη και καταλάβουμε τις ανάγκες και την αισθητική του. Εχουμε καταφέρει να ξεχωρίσουμε και για την ποικιλία σε λάκες, ενώ εφέτος εμπλουτίσαμε τη συλλογή μας με μια σειρά από μασίφ ξύλο, προσανατολισμένο βεβαίως στον νότιο χαρακτήρα μας, με επόμενο στόχο μας τα οικολογικά προϊόντα – άλλωστε, ήδη χρησιμοποιούμε ξυλεία και λάκες από εταιρείες που φέρουν τη σχετική πιστοποίηση της ΕΕ. Παρθενογένεση δεν υπάρχει. Εννοείται ότι επηρεαζόμαστε από τις διεθνείς τάσεις, αλλά αυτό που κάνει τη διαφορά είναι ο τρόπος με τον οποίο εξελίσσεις την έμπνευσή σου. Για μένα η άποψη έχει πρωταρχική σημασία. Το μυστικό είναι να παρακολουθείς τα πάντα. Γι’ αυτό και δεν περιορίζομαι μόνο στις μεγάλες εκθέσεις. Επισκέπτομαι συχνά μικρότερες, λιγότερο γνωστές, με συναρπαστικά πράγματα. Μόνο έτσι μπορείς να δημιουργείς και όχι να αντιγράφεις. Να αποδεικνύεις συνεχώς ότι έχεις προσωπική ματιά. Δεν μας λείπει τίποτε για να έχουμε παρουσία στο εξωτερικό. Αλλά απαιτείται υπομονή και συνεχής προσπάθεια. Και μια καλώς νοούμενη εσωστρέφεια. Να φροντίσουμε, δηλαδή, να ισχυροποιήσουμε τη δράση μας στην Ελλάδα, ώστε να μπορέσουμε να βγούμε δυνατά και προς τα έξω».
www.alexopoulos-co.gr, τηλ. 210 5575.658

Sofa Company Χαράλαμπος Αδαμόπουλος, Γιάννα De Boer, μέλη της ομάδας Sofa Company

«Εχοντας πείρα 30 ετών στον χώρο του επίπλου, δημιουργήσαμε τη Sofa Company με στόχο να αφοσιωθούμε σε αυτό που αγαπήσαμε περισσότερο: στον σχεδιασμό και στην κατασκευή των καναπέδων. Η φιλοσοφία μας είναι να προσφέρουμε στον καταναλωτή τη μεγαλύτερη συλλογή καναπέδων, με υψηλή αισθητική και ποιότητα, με άριστη εξυπηρέτηση, και όλα αυτά σε πολύ συμφέρουσες τιμές. Στα θέματα αυτά δεν κάνουμε κανέναν συμβιβασμό. Δεν έχουμε πλασματικές τιμές που με μεγάλη ευκολία αφήνουν περιθώρια για “θεαματικές” εκπτώσεις ούτε στραφήκαμε στις αγορές της Ασίας για φθηνά προϊόντα, αμφιβόλου ποιότητας. Σχεδιάζουμε και παράγουμε όλα τα προϊόντα μας στην Ελλάδα, στο εργοστάσιό μας, το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο εργοστάσιο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, και εγγυόμαστε την ποιότητά τους. Σε μια οικονομικά δύσκολη περίοδο, όπως αυτή που διανύουμε, εκείνο που ζητεί κάθε καταναλωτής είναι να ξοδέψει λιγότερα χρήματα, χωρίς όμως να περιορίσει τις προσδοκίες του, χωρίς να συμβιβαστεί. Και αυτό ακριβώς είναι που του προσφέρει η Sofa Company. Η προσέγγισή μας αυτή έχει βρει εξαιρετική ανταπόκριση τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μέσα σε δύο χρόνια, δημιουργήσαμε ένα δίκτυο οκτώ καταστημάτων στην Ελλάδα και στην Κύπρο, ενώ εξάγουμε καναπέδες σε Γερμανία, Αυστρία και Δανία. Η εμπειρία όλων αυτών των χρόνων μάς έδειξε ότι πρέπει να είσαι συνεπής στους στόχους σου και να σέβεσαι τους καταναλωτές. Οταν επενδύεις στη δουλειά σου ανταμείβεσαι. Το ελληνικό έπιπλο δεν υστερεί σε τίποτα απέναντι στο εισαγόμενο. Αντίθετα, προσφέρει πρόσθετα πλεονεκτήματα, όπως την εξυπηρέτηση μετά την πώληση, το χαμηλό μεταφορικό κόστος, την προσαρμογή στις ελληνικές ανάγκες, ενώ η διατήρηση και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε αυτή τη δύσκολη χρονική στιγμή. Αυτά πάντως που χρειάζονται για να ισχυροποιηθεί ακόμη περισσότερο είναι φρέσκες ιδέες και συνεχής αναζήτηση νέων σχεδιασμών και εφαρμογών και όχι η εύκολη λύση της στείρας αντιγραφής που, δυστυχώς, κατά κόρον παρατηρείται στις μέρες μας».  
www.sofacompany.gr, τηλ. 210 9842.350

Laro Χριστίνα Πορή, υπεύθυνη διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων  & Βαλεντίνη Βεργοπούλου, υπεύθυνη εμπορικού

«Θα μπορούσε κανείς να πει ότι όλα ξεκίνησαν σαν ένα παιχνίδι. Το 1977 ο αρχιτέκτονας Θρασύβουλος Βεργόπουλος και ο επιχειρηματίας Θεοφάνης Πορής ένωσαν τις δυνάμεις τους και δημιούργησαν τη Laro. Από την κατασκευή ξύλινων παιχνιδιών πέρασαν, το 1980, σε πιο “σοβαρές” υποθέσεις: στην κατασκευή βρεφικών προϊόντων και παιδικών μικροεπίπλων. Με την τάση συνεχούς ανανέωσης, που μέχρι και σήμερα χαρακτηρίζει την εταιρεία Laro, δεν πέρασαν παραπάνω από εννέα χρόνια για να γίνει το μεγάλο άνοιγμα στις σειρές παιδικών και νεανικών επίπλων, παράλληλα με τον τομέα διαμόρφωσης επαγγελματικών χώρων. Και μπορεί επηρεασμένες από τον παιδικό κόσμο που μας περιβάλλει καθημερινά να σας περιγράφουμε κάπως παραμυθένια την ιστορία της Laro, η καθημερινή πραγματικότητά της όμως διέπεται από απόλυτη ωριμότητα. Δεν παραμένει τυχαία ένα όνομα ταυτισμένο με την ποιότητα. Γι’ αυτό και το βρίσκουμε άτοπο να συζητάμε για καχυποψία απέναντι στην ελληνική υπογραφή μας. Θεωρούμε ότι ο χρόνος, η διάρκεια μας και η συνεχής εμπιστοσύνη των καταναλωτών είναι τα πιο ισχυρά επιχειρήματά μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι εφησυχάζουμε. Με επιμονή διατηρούμε ζωντανή την παραγωγική μας βάση χωρίς να στρεφόμαστε στην εισαγωγή χαμηλού κόστους προϊόντων από την Ασία. Χρησιμοποιούμε φυσικά υλικά, κυρίως μασίφ ξύλο και οικολογικά χρώματα και βερνίκια με βάση το νερό. Επιπλέον, από πέρυσι αξιοποιούμε μια νέας τεχνολογίας οικολογική βαφή, τη Natura, η οποία συνέβαλε στη διαμόρφωση συλλογών με τιμές χαμηλότερες κατά 20%. Και έπεται συνέχεια με αντίστοιχες ενέργειες μέσα από τα πιο οικονομικά προϊόντα που ετοιμάζουμε. Ιδιαίτερη σημασία δίνουμε και στην ανάπτυξη του δικτύου των σημείων πωλήσεών μας σε Ελλάδα και Κύπρο, καθώς και στην επέκταση του concept Larο σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Δεν οπισθοχωρούμε λόγω οικονομικής κρίσης. Τώρα είναι που επιβάλλεται μεγαλύτερη κινητοποίηση. Γι’ αυτό και επιδιώξαμε την ένταξή μας στο αναπτυξιακό πρόγραμμα “Εξωστρέφεια” για την ενίσχυση των εταιρειών με εξαγωγικό προσανατολισμό. Η Laro περικλείει έναν σπάνιο συνδυασμό που μας εμπνέει: την παιδική αισιοδοξία φιλτραρισμένη από την ενήλικη υπευθυνότητα».
www.laro.gr, τηλ. 210 2820.888

Morphos Βασίλης Οικονόμου, σχεδιαστής και ιδιοκτήτης της εταιρείας

«Τώρα είναι που πρέπει να βουτήξουμε στα βαθιά, για να περάσουμε απέναντι. Φέτος εμείς συμμετείχαμε στην έκθεση επίπλου της Κολονίας. Τελειώσαμε το στήσιμο του περιπτέρου και το πρωί βρήκαμε στην είσοδό του το σταντ του Architonic: μας είχε συμπεριλάβει στα 100 περίπτερα που έπρεπε κανείς να επισκεφθεί. Μεγάλη τιμή, αλλά μεγαλύτερη η ευθύνη, διότι οι σχέσεις εμπιστοσύνης και αναγνώρισης είναι δύσκολες. Ισως έπρεπε να είχαμε ανοιχτεί στο εξωτερικό νωρίτερα. Δεν πειράζει. Ενεργοποιούμαστε τώρα. Το είχαμε ξανακάνει στις αρχές του ’80, που δημιουργήσαμε την ομάδα του Νέο Κατοικείν για να υπηρετήσει την έννοια “σπίτι”: τον χώρο στον οποίο προστατεύεσαι και εξελίσσεσαι, τον χώρο όπου ενισχύονται οι ανθρώπινες σχέσεις. Τότε η Ελλάδα άλλαζε. Τώρα αλλάζει πάλι, θα έλεγα ωριμάζει. Τότε παρασυρθήκαμε στον καταναλωτισμό, τώρα είναι ώρα να σταθούμε στα πόδια μας. Τότε ήταν μια ανάγκη για υπέρβαση, σήμερα είναι μια διαδικασία ωρίμανσης. Αυτός είναι ο δικός μου τρόπος να βλέπω τα πράγματα. Ξεπερνώ τις όποιες δυσκολίες γιατί εξακολουθώ να κάνω το κέφι μου και νιώθω πολύ τυχερός που έχω αυτή τη δυνατότητα. Εξελίσσομαι ακόμη και μέσα από τη διαρκή έκθεσή μου στη διακριτική ευχέρεια των ανθρώπων να με επιλέξουν ή να με απορρίψουν. Διάλεξα στο ξεκίνημά μου να ασχοληθώ με τους καναπέδες, επειδή τότε αυτό χρειαζόμασταν, και συνεχίζω ως σήμερα. Χρησιμοποιώ ατσάλι, καθώς διαθέτει μεγαλύτερη αντοχή και ελαστικότητα και είναι πλήρως ανακυκλώσιμο. Χαίρομαι πολύ όταν ο ευχαριστημένος πελάτης μού στέλνει τον φίλο του. Είναι αυτό που συχνά περιγράφω ως “ροές” ιδεών, ενέργειας, υλικών. Οφείλουμε να τις διευκολύνουμε. Δεν είναι λύση η παρεμπόδιση των εισαγωγών. Λύση είναι να τις υπερκαλύψουμε με εξαγωγές ελληνικών προϊόντων υλικών ή άυλων, που οφείλουμε να σχεδιάσουμε και να παραγάγουμε, πείθοντας συγχρόνως τους συμπατριώτες μας ότι αξίζουν τα χρησιμοποιούν. Στη φύση η πολυποικιλότητα συμβάλλει στην εξέλιξη και στην ενδυνάμωση των ειδών, το ίδιο και στην αγορά. Αν “συμμαζευτούμε” και πιστέψουμε στον εαυτό μας, όλα θα γίνουν. Αρκετά με την απαξίωση. Αξίζει να διαβάσετε το ποίημα του Χαλίλ Γκιμπράν «ο κήπος του προφήτη»:  … Το έθνος να λυπάστε / αν φορεί ένδυμα που δεν το ύφανε / αν τρώει ψωμί, αλλά όχι απ’ τη σοδειά του / αν πίνει κρασί, αλλά όχι από το πατητήρι του … Το έθνος να λυπάστε που έχει / σοφούς από χρόνια βουβαμένους».
www.morphos.gr, τηλ. 210 3459.090

Βιοκαρπέτ Εύη Καντώνια, διευθύντρια σχεδιασμού και διαφήμισης

«H Βιοκαρπέτ δραστηριοποιείται στον χώρο της κλωστοϋφαντουργίας από το 1950. Σήμερα αποτελεί την κορυφαία ελληνική βιομηχανία παραγωγής ταπήτων, κουβερτών, φλοκάτης και μοκετών. Η φιλοσοφία μας στηρίζεται σε τρεις άξονες: ποιότητα προϊόντων, ανταγωνιστικές τιμές και προστασία του περιβάλλοντος – διαθέτει εδώ και χρόνια πλήρες σύστημα διαχείρισης και ανακύκλωσης, ώστε να μην παράγονται υποπροϊόντα και ρύποι. Προσπαθούμε να είμαστε καινοτόμοι, ενώ θέλουμε να προωθούμε δικές μας τάσεις στη διεθνή αγορά. Ετσι κατορθώσαμε τα τελευταία χρόνια να φέρουμε την ελληνική φλοκάτη στο προσκήνιο της μόδας και να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον όλων στο εξωτερικό. Παράλληλα, παράγουμε χαλιά μοναδικής πρωτότυπης σχεδίασης, τα οποία τα διοχετεύουμε ενυπόγραφα στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Στον όμιλό μας υπάρχει σχεδιαστικό τμήμα που αποτελείται από έμπειρους σχεδιαστές, εξειδικευμένους σε κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα. Η έμπνευση για δημιουργία προέρχεται από πολλές πηγές, αλλά είναι και δύσκολη υπόθεση. Για τον λόγο αυτόν επισκεπτόμαστε κάθε χρόνο πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό όπου παρουσιάζονται τα χρώματα, τα νήματα, οι τάσεις και οι νέες τεχνικές. Κατορθώσαμε ως Βιοκαρπέτ να αποκτήσουμε τη μεγαλύτερη γκάμα χειροποίητων χαλιών και τα προϊόντα μας να προωθούνται με ικανοποιητικούς ρυθμούς παρά τη διεθνή οικονομική κρίση. Μέλημά μας η εξασφάλιση μιας διαχρονικής σχέσης με τον πελάτη, γι’ αυτό τα προϊόντα μας έχουν λογικές τιμές και απευθύνονται στον μέσο καταναλωτή, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε όλους να απολαμβάνουν αυτό που επιθυμούν. Ολα τα προϊόντα μας φέρουν το οικολογικό σήμα EcoTex. Τα τελευταία χρόνια δημιουργήσαμε και αναδείξαμε μια νέα σειρά προϊόντων, τα Biokarpet Home, που περιλαμβάνουν λευκά είδη (πετσέτες, μπουρνούζια σεντόνια, παπλώματα), υφάσματα επίπλωσης, κουρτίνες και ταπετσαρίες, τα οποία ήδη διαγράφουν μια πολύ καλή πορεία».
www.biokarpet.gr, τηλ. 2410 688.688