Τι κι αν είχα αναλάβει, βασιλικότερη του τοπικού ξεναγού, την ξενάγηση αποστηθίζοντας ημερομηνίες και γεγονότα, τι κι αν έκανα αναλύσεις στους πολιτισμούς Αζτέκων και Μάγια, εκείνοι με αγνοούσαν επιδεικτικά κουβεντιάζοντας τις περιπέτειες των βραδινών τους διασκεδάσεων, και τέλος έπαιρναν και έναν υπνάκο. Ωσπου ένα απόγευμα, επιστρέφοντας στο ξενοδοχείο μετά την ξενάγηση ταλαίπωρη και στενοχωρημένη, μπήκε μαζί μου στο ασανσέρ ένας καλοντυμένος νέος. Ο Γκαμπριέλ έμενε – ως εκ θαύματος – στο διπλανό δωμάτιο και ήταν «οντουριάνο» εκ Τεγκουσιγκάλπας. Με σταράτο δέρμα, κατάμαυρα μαλλιά, μάτια μεγάλα αγελαδίσια, γνήσιος απόγονος των Μάγια, με προσκάλεσε για χορό! Και έτσι ξαφνικά, όλα άλλαξαν! Μόλις τελείωνε το πρόγραμμα και με εγκατέλειπαν – «τιμωρία», όπως νόμιζαν – εμείς ξεκινούσαμε τις δικές μας βόλτες.
Ο Γκαμπριέλ μού πρωτομίλησε για τη χώρα του και κυρίως για το Κοπάν, για τους αρχαίους ναούς μέσα στη ζούγκλα και έδωσε σάρκα και οστά σε τρομερούς βασιλείς με αστεία ονόματα, όπως ο «18 Κουνέλι». Φυσικά, όπως συνήθως συμβαίνει στις περιπτώσεις των μεγάλων αποστάσεων, η γνωριμία δεν συνεχίστηκε. Εγινε όμως η αφορμή να σπουδάσω Ισπανικά, και αν και δεν τον ξανασυνάντησα ποτέ, αυτός ήταν ο εμπνευστής του ταξιδιού μου στο Κοπάν.
Η κλασική περίοδος για τους Μάγια ξεκινά το 250 μ.Χ. Τότε χτίζεται το σημαντικότερο τελετουργικό κέντρο Τικάλ στην περιοχή Πετέν της Γουατεμάλα, ενώ γύρω στο 400 μ.Χ. χτίζεται το Κοπάν. Στην περίοδο αυτή που διαρκεί ως το 900 μ.Χ. οι Μάγια φτάνουν στο ζενίθ του πολιτισμού τους. Η γραφή τους είναι ιερογλυφική και οι αριθμοί κουκκίδες με παύλες. Αναπτύσσουν τα μαθηματικά και την αστρονομία, υπολογίζουν την πορεία του άστρου Αφροδίτη για 486 χρόνια, χτίζουν αστεροσκοπεία και μελετούν τα ουράνια φαινόμενα. Το ηλιακό τους ημερολόγιο αποτελείται από 18 μήνες των 20 ημερών + 5 ημέρες και το τελετουργικό από 20 μήνες των 13 ημερών, σύνολο 260 ημέρες.
Το ημερολόγιο αυτό χρησιμοποιείται για θρησκευτικές τελετές και μαντικές προβλέψεις. Το σύμπαν για τους Μάγια αποτελείται από τρία επίπεδα: ουρανό, γη και κάτω κόσμο, ενώ κάθε επίπεδο έχει τους θεούς του. Ο Τσακ είναι ο θεός της βροχής και από αυτόν εξαρτάται η σπορά του πολύτιμου καλαμποκιού, η Ιτζαμνά η θεά του Ουρανού, ο Ουνάμπ Κου ο δημιουργός του Κόσμου, η Ισέλ η θεά της Σελήνης, ενώ αργότερα θα λατρευτεί ο θεός των Τολτέκων Κετσαλκόατλ (φτερωτό φίδι). Ο Κετσαλκόατλ, θεός του Ανέμου, ντροπιασμένος από τον μάγο Τεσκατλιπόκα, φεύγει κυνηγημένος από τους Αζτέκους και βρίσκει καταφύγιο στους Μάγια που τον ονόμασαν Κουκουλκάν.
Από τα πρώτα χρόνια των Μάγια η θρησκεία παίζει τον σημαντικότερο ρόλο στη ζωή τους, γι’ αυτό και γίνονται μεγάλοι τσακόλ (χτίστες) και δημιουργούν μεγαλόπρεπα κτίσματα-κατοικίες των θεών τους. Τα περίφημα κτίσματα έχουν μορφή πυραμίδας, βάφονται με έντονα χρώματα, διακοσμούνται με ανάγλυφα φατνώματα, τοιχογραφίες και στήλες με πετρογλυφικά που πολλά δεν έχουν αποκρυπτογραφηθεί. Οι θεοί εξευμενίζονται μέσα από πολύπλοκες τελετές με προσφορές κοπάλ (λιβάνι), λουλουδιών και αίματος – κάποιες φορές ανθρώπινου.
Πρώτος ο βασιλιάς τρυπούσε τη γλώσσα του με αγκάθια αλόης και προσέφερε το αίμα του στους θεούς, ενώ αργότερα δεν δίσταζαν να θυσιάσουν κάποιο ανθρώπινο θύμα. Οι Μάγια βασιλείς προσέχουν την εμφάνισή τους, ντύνονται με δέρματα ιαγουάρων και διακοσμούν τις καλύπτρες της κεφαλής με πολλά σπάνια μακριά φτερά του πουλιού κετσάλ. Πολύτιμα χρυσά κοσμήματα, μεγάλα σκουλαρίκια και βραχιόλια σε χέρια και πόδια συμπληρώνουν την εμφάνισή τους, όπως και οι διάστικτες πέτρες τυρκουάζ στα λιμαρισμένα μυτερά δόντια τους.
Η τρίτη και τελευταία περίοδος του πολιτισμού του λαού αυτού ξεκινά το 900 μ.Χ. Πόλεις εγκαταλείπονται και καλύπτονται από πυκνή ζούγκλα, άλλες πόλεις χτίζονται και ο λαός μετακινείται συνεχώς διωγμένος από φυσικά φαινόμενα όπως σεισμοί και πλημμύρες, αλλά και επιδημίες, επαναστάσεις και πολέμους.
«Λας Σεπουλτούρας»
Οι Σεπουλτούρας απέχουν περί τα 2 χιλιόμετρα από τον κύριο αρχαιολογικό χώρο και καλό είναι να τις επισκεφθείτε με ξεναγό. Επίσης, προσοχή στα πάσης φύσεως έντομα και ερπετά που κυκλοφορούν στη σχετικά απομονωμένη περιοχή με την οργιώδη βλάστηση των Σεπουλτούρας.
Από τον «Μαχ Κίνα Γιας Κουκ Μο» στον «Ου Σιτ Τοκ»
Ο μυστηριώδης βασιλιάς με το όνομα «Μαχ Κίνα Γιας Κουκ Μο», που σημαίνει «Ο Μέγας Κύριος του Ηλιου Κετσάλ Μακάου», ίδρυσε τη δυναστεία των βασιλέων του Κοπάν το 426 μ.Χ. και ο ίδιος βασίλεψε για εννέα χρόνια. Μάγος ο ίδιος, λατρεύτηκε από τους επιγόνους του ως ημίθεος. Για τους επόμενους βασιλείς δεν έχουμε ιδιαίτερες πληροφορίες, παρά μόνο τα ονόματά τους που έχουν σωθεί σε πετρογλυφικά στηλών και βωμών.
Ανάμεσα στους μεγάλους βασιλείς ξεχωρίζει ο 12ος, «Καπνός Ιαγουάρος», που έμεινε στην Ιστορία ως σοφός, πλούσιος και δυνατός, κάνοντας το Κοπάν στρατιωτικό και εμπορικό κέντρο της περιοχής. Βασίλεψε από το 628 ως το 695, και μάλιστα τα έργα του μνημονεύονται με θαυμασμό ακόμη και σε στήλη της αντίπαλης πόλης Κιρινγκουά. Διάδοχός του, ο ονομαστός βασιλιάς «18 Κουνέλι», ο 13ος βασιλιάς της δυναστείας, που επαύξησε τη δύναμη του βασιλείου ως το 738. Δυστυχώς όμως στον πόλεμο με την Κιρινγκουά πιάστηκε αιχμάλωτος και αποκεφαλίστηκε.
Τότε τον διαδέχθηκε ο «Πίθηκος Καπνός» και εν συνεχεία ανέλαβε ο γιος του «Κοχύλι με Καπνό» που έμεινε στην Ιστορία ως ένας από τους μεγαλύτερους «οικοδόμους» της δυναστείας. Αυτός ήταν που έδωσε εντολή να χτιστεί η «Μεγάλη Σκάλα με τα Ιερογλυφικά», η οποία διηγείται τα κατορθώματα των βασιλιάδων από την ίδρυση της δυναστείας ως το 755 που χτίστηκε και πρόκειται για την εκτενέστερη επιγραφή που αποκαλύφθηκε ποτέ σε πόλη των Μάγια. Ο διάδοχός του «Γιας Πακ» ή «Πρώτο Φως της Μέρας», ο 16ος βασιλιάς, συνέχισε την οικοδόμηση της πόλης, ενώ ο διάδοχός του «Ου Σιτ Τοκ» που ανέλαβε το 822 ήταν ο τελευταίος βασιλιάς.
Η αύξηση του πληθυσμού κατά την περίοδο της μεγάλης ακμής είχε αποτέλεσμα την εξάντληση των γεωργικών πόρων, με συνέπεια οι άνθρωποι να αποψιλώνουν συνεχώς εδάφη που πλημμύριζαν τον χειμώνα και καταστρέφονταν οι σοδειές. Γύρω στο 1200 την εγκατέλειψαν και οι τελευταίοι αγρότες και το Κοπάν αφέθηκε στην αγκαλιά της άγριας ζούγκλας.
Ο αρχαιολογικός χώρος
Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, ο αρχαιολογικός χώρος περιλαμβάνει το κύριο κομμάτι, το Μουσείο Γλυπτικής και το «Λα Σεπουλτούρας». Στον κύριο αρχαιολογικό χώρο, μετά την είσοδο βρίσκεται το Κέντρο Επισκεπτών, όπου μπορείτε να αγοράσετε κάποιο βιβλίο με πληροφορίες, να προμηθευτείτε νερό και σάντουιτς, αλλά και να συναντήσετε τοπικούς ξεναγούς που έναντι μικρής αμοιβής θα αναλάβουν την ξενάγησή σας αν δεν έχετε έρθει οργανωμένοι.
Λίγα μέτρα πιο κάτω από το Κέντρο Επισκεπτών, ξεκινά το μονοπάτι στη φύση, όπου θα διανύσετε αρκετά μέτρα μέσα στη ζούγκλα αν το επιλέξετε για την ξενάγησή σας, ενώ σε απόσταση 400 μέτρων βρίσκεται το κεντρικό γκρουπ των οικοδομημάτων. Ο κεντρικός αρχαιολογικός χώρος περιβάλλεται σε απόσταση 24 χλμ. από 3.450 ερείπια κτιρίων, τα περισσότερα σε απόσταση περίπου 500 μέτρων από το κεντρικό γκρουπ.
Επιπλέον στην ευρύτερη ζώνη έχουν καταγραφεί 4.509 μνημεία σε 1.420 σημεία, σε απόσταση 135 χλμ. από τα κεντρικά οικοδομήματα. Από αυτές τις ανακαλύψεις οι αρχαιολόγοι συμπέραναν ότι ο πολιτισμός του Κοπάν έφτασε στο ζενίθ γύρω στα τέλη του 8ου αιώνα μ.Χ. και ότι η κοιλάδα είχε πληθυσμό πάνω από 20.000 κατοίκους, αριθμό που άγγιξε ξανά κατά τη δεκαετία του 1980.
Οι Στήλες της Μεγάλης Πλατείας
Οι Στήλες της Μεγάλης Πλατείας χρονολογούνται από το 613-738 μ. Χ. κατά τις βασιλείες του «Καπνού Ιαγουάρου» και του «18 Κουνέλι». Από ίχνη κόκκινου χρώματος στη στήλη C που έχει μπροστά της έναν βωμό σε σχήμα χελώνας καταλαβαίνουμε ότι οι στήλες ήταν χρωματιστές. Επίσης όλες οι στήλες σε ορισμένο σημείο τους έχουν τοποθετημένες κρύπτες για τις θυσίες ή τις προσφορές.
Η στήλη Η χρονολογείται από το 721 μ.Χ. και την απεικόνισε για πρώτη φορά σε σκίτσο ο Αμερικανός Κέιθεργουντ. Η στήλη Β παριστάνει την ενθρόνιση του βασιλιά «18 Κουνέλι» σαν να αναδύεται μέσα από τα σαγόνια του ουράνιου τέρατος, συγκρίνοντας τον νεαρό διάδοχο με τον ανατέλλοντα ήλιο. Το σκήπτρο του έχει μορφή φιδιού με δύο κεφάλια και στα χέρια του κρατά το ιερό σύμβολο των θυσιών, ενώ το όλο δημιούργημα παριστάνει τη γη στη μορφή τέρατος με δύο κεφάλια.
Το Μουσείο Γλυπτικής των Μάγια
Η γλυπτική κάνει την εμφάνισή της και φτάνει σε υψηλά επίπεδα στις στήλες και στους περίτεχνους ιερούς βωμούς. Οι περισσότερες στήλες που μεταφέρθηκαν εδώ για να προστατευθούν από τις καιρικές συνθήκες φέρουν ανάγλυφο πορτρέτο κάποιου βασιλέα στη μια πλευρά, ενώ στην άλλη είναι σμιλεμένες με ιερογλυφικά που εξιστορούν την περίοδο της βασιλείας του. Ολες οι στήλες συνοδεύονται από έναν βωμό, ενώ οι 16 βασιλείς του Κοπάν απεικονίζονται στον βωμό Ο που χρονολογείται το 776 μ.Χ. Παρατηρήστε τις σκαλισμένες πάνω στη πέτρα λεπτομέρειες των στηλών A, N, P και βεβαίως του βωμού Q, που έχει την πιο περίτεχνη και συμβολική διακόσμηση.
Η «Σκάλα με τα Ιερογλυφικά»
Ως σήμερα δεν έχουν πλήρως αποκρυπτογραφηθεί καθώς είναι αρκετά αυτά που είτε έχουν αποκοπεί είτε έχουν καταστραφεί. Στη βάση της Σκάλας είναι τοποθετημένη η Στήλη Μ (756 μ.Χ.) που απεικονίζει τον κατασκευαστή βασιλιά «Κοχύλι με Καπνό» με εντυπωσιακή καλύπτρα κεφαλής από φτερά, ενώ τα ιερογλυφικά στην πίσω όψη μιλούν για την έκλειψη ηλίου εκείνης της χρονιάς. Ο βωμός μπροστά στη στήλη απεικονίζει ένα ανθρώπινο κεφάλι να αναδύεται από τα σαγόνια ενός ερπετού. Τον Ιούνιο του 1989, μέσω μιας σήραγγας που άνοιξαν οι αρχαιολόγοι στο κτίσμα, ανακαλύφθηκε τάφος με διάφορα κτερίσματα, όπως αντικείμενα από νεφρίτη, καθώς και κεραμικά με ζωγραφικά σχέδια.
Το Γήπεδο της Πελότας
Η Ακρόπολις
Εδώ θα δείτε και το αντίγραφο του Βωμού Q στον φυσικό του χώρο (το αυθεντικό βρίσκεται στο Μουσείο) που απεικονίζει τους 16 βασιλείς του Κοπάν ολοκληρώνοντας με τον δημιουργό του, τον Γιας Πακ. Μάλιστα στο πίσω μέρος του βωμού σε μια κρύπτη θυσιών βρέθηκαν τα κόκαλα από 15 ιαγουάρους και πολλά μακάου που πιθανόν να θυσιάστηκαν σε δόξα του βασιλιά και των προγόνων του. Στην Ανατολική Πλατεία βρέθηκε και ο τάφος του Γιας Πακ κάτω από το Κτίριο 18, δυστυχώς συλημένος.
πρόσβαση:
διαμονή:
Το «Hotel Marina Copan» (Copan Ruinas, τηλ.: +504 2 651 4070, 71, www.hotelmarinacopan.com) βρίσκεται κοντά στην κεντρική πλατεία της µικρής πόλης και πρόκειται για το καλύτερο ξενοδοχείο της.
Η «Hacienda San Lucas» (www.haciendasanlucas.com) είναι ένα ανακαινισµένο παραδοσιακό αγροτόσπιτο ηλικίας 100 ετών και βρίσκεται σκαρφαλωµένη σε καταπράσινο λόφο πάνω από την κοιλάδα του Κοπάν. Το οικοτουριστικό συγκρότηµα προσφέρει πολλές δραστηριότητες στη φύση, καθώς και ένα καλό εστιατόριο.
Το «Plaza Copan» (τηλ.: + 504 2 651 4039, www.plazacopanhotel.com) είναι ένα µικρό ξενοδοχείο νεοαποικιοκρατικού στυλ στην καρδιά της πόλης.
φαγητό:
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ