Σε αντιδιαστολή με την υπεραισιοδοξία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία υποστηρίζει ότι το ενδιαφέρον για τους ελληνικούς λιγνίτες είναι μεγάλο, τόσο από ευρωπαϊκές εταιρείες όσο και από ασιατικούς ενεργειακούς κολοσσούς, ο πρόεδρος της ΔΕΗ κ. Μανώλης Παναγιωτάκης εμφανίζεται απαισιόδοξος.
Σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε ο ίδιος σήμερα Δευτέρα, μιλώντας σε διεθνές συνέδριο του Economist, ευρωπαϊκές εταιρείες δείχνουν απρόθυμες να επενδύσουν. Μάλιστα, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, εάν δεν έρθουν εταιρείες εκτός Ευρώπης, από την Κίνα ή την Ιαπωνία, πιθανώς και από τις ΗΠΑ, τότε «ενδεχομένως θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα» με τον διαγωνισμό που αφορά στην πώληση του 40% των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.
Παράλληλα, ο κ. Παναγιωτάκης αναφέρθηκε στις προοπτικές των διασυνδέσεων των ηλεκτρικών συστημάτων και σε δύο προκλήσεις στις οποίες πρέπει η χώρα να ανταποκριθεί. Η μια αφορά στις διασυνδέσεις με τις άλλες χώρες της Βαλκανικής χερσονήσου. «Άλλες είναι ενταγμένες στην ΕΕ, άλλες έχουν προοπτική ένταξης, όλες ωστόσο θα αποτελέσουν μέρος της περιφερειακής αγοράς ΗΕ στην προοπτική της Ευρωπαϊκής ενεργειακής ολοκλήρωσης» όπως τόνισε.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στην ανάγκη ενίσχυσης των διασυνδέσεων στα ανατολικά (Τουρκία) και δυτικά (Ιταλία) καθώς και στη διασύνδεση με την Κύπρο και το Ισραήλ, το γνωστό πρότζεκτ Eurasia Interconnection. Πάντως, όπως υποστήριξε, «οι διασυνδέσεις, όσο ενισχυμένες και αν είναι, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εγχώρια παραγωγή, τόσο σε ότι αφορά στην ασφάλεια εφοδιασμού, όσο και σε ότι αφορά στην οικονομία».
Ο κ. Παναγιωτάκης, τόνισε ότι με βάση το νέο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο της ΔΕΗ, με ορίζοντα το 2030, το οποίο βρίσκεται υπό επεξεργασία, η εταιρεία θα επιβιώσει στον ανταγωνισμό αλλά και θα αναπτυχθεί, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Μάλιστα, όπως σημείωσε την περιφερειακή αγορά της Βαλκανικής η ΔΕΗ έχει όλες τις προϋποθέσεις να γίνει leader. «Στην κατεύθυνση αυτή αναζητούμε και σχεδιάζουμε επενδύσεις σε προσοδοφόρα έργα παραγωγής ΗΕ, κυρίως υδροηλεκτρικά και άλλες ανανεώσιμες πηγές, αλλά και σε θερμικούς σταθμούς. Αναζητούμε επίσης ευκαιρίες για δραστηριοποίηση και σε άλλους τομείς του ηλεκτρισμού όπως τα Δίκτυα και η προμήθεια ΗΕ», ανέφερε. Και πρόσθεσε ότι, θα επιδιώξει να εντάξει τις κατάλληλες επιχειρηματικές συνεργασίες με ελληνικές, κινεζικές (στο πλαίσιο του one belt one road) και άλλες εταιρείες, τόσο των γειτονικών χωρών όσο και άλλων. «Το παράδειγμα της συνεργασίας μας με την Ελβετική Alpiq στη Βουλγαρία είναι χαρακτηριστικό», επεσήμανε.
Χάθηκε πολύτιμος χρόνος στις διασυνδέσεις Κρήτης και Κυκλάδων
Ο πρόεδρος της ΔΕΗ παραδέχθηκε ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος για διασυνδέσεις όπως της Κρήτης και των Κυκλάδων. «Η εθνική οικονομία και οι καταναλωτές έχουν χάσει αρκετά. Μεγάλος όμως χαμένος είναι και η ίδια η ΔΕΗ, η οποία έχει υποβληθεί σε τεράστιες δαπάνες όλα αυτά τα χρόνια, σε δαπάνες τόσο επενδύσεων, όσο και λειτουργίας. Δαπάνες, τις οποίες είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν τις ανακτήσει. Ας πάρουμε το παράδειγμα του νέου Σταθμού στη Ρόδο. Θα στοιχίσει τελικά περί τα 200 εκατ., ποσό το μεγαλύτερο μέρος του οποίου έχει εκταμιευθεί τα προηγούμενα χρόνια. Η ΡΑΕ αναγνωρίζει ετήσια απόδοση της τάξης του 7%. Αυτό σημαίνει απόσβεση σε 15 χρόνια. Και μάλιστα σύμφωνα με τη ΡΑΕ η εκκίνηση της περιόδου απόσβεσης θα αρχίσει με τη θέση σε λειτουργία του σταθμού, όχι από την ημερομηνία εκταμίευσης των χρημάτων».