«Γιατροί-λογοτέχνες» θα μπουν εφέτος στις Ιατρικές Σχολές της χώρας, καθώς το ποσοστό «ρεκόρ» των αριστούχων στα μαθήματα της Φυσικής και Χημείας, ανέδειξε σε ρυθμιστικό παράγοντα το μάθημα της Έκθεσης! Έτσι, όπως λένε εκπαιδευτικοί που μίλησαν στο «Βήμα», η αποτυχία του εφετινού εξεταστικού συστήματος καταδείχθηκε από το γεγονός του ότι δεν υπήρξε διαβάθμιση των αριστούχων για τις Ιατρικές σχολές που αποτελούν κάθε χρόνο τον «κόφτη» του εξεταστικού συστήματος, και οι «καλοί» δεν μπόρεσαν με κανένα τρόπο να ξεχωρίσουν.
Μαθημάτων Οικονομίας και Πληροφορικής
Το εντυπωσιακό ποσοστό των αριστούχων του 27% στα παραπάνω μαθήματα (με 5% τα περασμένα έτη), θα καθορίσει έτσι εφέτος τους «πρώτους των πρώτων», σε μια εξίσου εντυπωσιακή ήττα της … αριστείας.
Στον Θετικό προσανατολισμό έτσι τα εύκολα θέματα είχαν σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν 5.010 αριστούχοι στη Φυσική (από 19-20) και 6.466 στη Χημεία.
Τα παραπάνω οδηγούν σε μικρή άνοδο των βάσεων στις περιζήτητες Ιατρικές σχολές της χώρας.
Κατά τα άλλα, πτώση στην πλειονότητα των Σχολών των ανωτάτων Ιδρυμάτων της χώρας, δείχνουν τα βαθμολογικά στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας.
Κατακόρυφη θα είναι από την άλλη πλευρά, η πτώση των βάσεων στις πολυτεχνικές Σχολές της χώρας, μικρότερη στα αστικά κέντρα και εντυπωσιακή στα τμήματα της περιφέρειας, όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία των βαθμολογιών που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας. Κι αυτό, γιατί περίπου 9.000 «καλοί» υποψήφιοι της θετικής κατεύθυνσης από τους περίπου 30.000 που κατατάσσονται στον επιστημονικό αυτό χώρο δεν έδωσαν καν Μαθηματικά, αλλά στράφηκαν προς την «τετράδα» της Ιατρικής, με αποτέλεσμα να μην διεκδικούν θέσεις στα Μαθηματικά τμήματα ή τα πολυτεχνικά τμήματα και η πτώση των βάσεων σε αυτά να είναι αισθητή.
Τα στατιστικά βαθμολογικά στοιχεία των πανελλαδικών εξετάσεων του 2016, όπως αναφέρει στο «Βήμα» ο εκπαιδευτικός και αναλυτής κ. Γ. Χατζητέγας, μπορούν να αποδελτιωθούν ως ακολούθως:
– Στο 1ο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών οι βάσεις εισαγωγής θα παρουσιάσουν μικρή αλλά σαφή πτώση παρά το γεγονός ότι απουσιάζουν οι 3.750 θέσεις των Παιδαγωγικών σχολών. Οι υποψήφιοι έγραψαν καλύτερα στα Αρχαία και χειρότερα στην Ιστορία, ο συμψηφισμός όμως με τη μη προσμέτρηση της προφορικής βαθμολογίας και τη μείωση των υποψηφίων για το συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο κατά 5.000 διαγωνιζόμενους οδηγεί στο παραπάνω συμπέρασμα.
– Στο 2ο επιστημονικό πεδίο καμία σύγκριση δεν μπορεί να γίνει με τις βάσεις των προηγούμενων ετών. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στο μάθημα της Φυσικής πάνω από 5.000 υποψήφιοι έγραψαν από 19 έως 20. Υψηλές επιδόσεις κατέγραψαν οι υποψήφιοι και στο μάθημα της Χημείας. Το μεγάλο πλήθος ωστόσο των σχολών και των τμημάτων του 2ου επιστημονικού πεδίου σε συνδυασμό με την απουσία του βαθμολογικού πριμ της προφορικής βαθμολογίας θα οδηγήσουν σε σημαντική πτώση. Κατά συνέπεια, οι υποψήφιοι θα πρέπει να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους δελτία κατά φθίνουσα σειρά επιθυμίας χωρίς να επηρεαστούν από τις άλλοτε κραταιές βάσεις των Πολυτεχνείων ακόμα και στα μεγάλα αστικά κέντρα.
– Στο 3ο επιστημονικό πεδίο δοκιμάζεται το νέο σύστημα καθώς η σχετικά εύκολη θεματολογία της Φυσικής και της Χημείας και η απουσία των Μαθηματικών οδηγεί τις βάσεις σε δυσθεώρητα ύψη. Παρά τις εκ προοιμίου παρατηρήσεις πολλών, η προαναγγελθείσα ζώνη του υψηλού ανταγωνισμού η οποία θυμίζει την παλιά δεύτερη δέσμη επανήλθε. Οι Ιατρικές σχολές στα μεγάλα αστικά κέντρα θα κινηθούν με βεβαιότητα πάνω από τα 19.000 μόρια ενώ οι περιφερειακές Ιατρικές του Ηρακλείου, των Ιωαννίνων και της Αλεξανδρούπολης είναι βέβαιο ότι θα κινηθούν πάνω από τα 18.500 μόρια. Η αύξηση των βάσεων στο 3ο επιστημονικό πεδίο θα είναι ορατή σε όλη την κλίμακα των σχολών του πεδίου και θα συμπαρασύρει προς τα πάνω τις Γεωπονικές σχολές και τα τμήματα της Νοσηλευτικής των ΤΕΙ τα οποία δεν θα είναι έκπληξη αν κινηθούν ακόμα και στο Διδυμότειχο πάνω από τα 14.000 μόρια. Δυστυχώς πολλοί υποψήφιοι οι οποίοι δεν επέλεξαν 5ο μάθημα θα παγιδευτούν από την έλλειψη ενημέρωσης και την προχειρότητα. Η έλλειψη σωστής διαβάθμισης στα διαγωνίσματα της Φυσικής και της Χημείας αναδεικνύει σε καθοριστικό παράγοντα της εισαγωγής στις περιζήτητες σχολές του 3ου πεδίου την επίδοση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
– Η προχειρότητα του νέου εξεταστικού συστήματος είναι αξιοσημείωτη στο 4ο επιστημονικό πεδίο στο οποίο ένα εντυπωσιακό ποσοστό μαθητών των Ανθρωπιστικών σπουδών (66,19%) έγραψαν στα Μαθηματικά της Γενικής Παιδείας κάτω από τη βάση. Ωστόσο πολλοί εξ αυτών θα εισαχθούν στις Παιδαγωγικές σχολές της Ελληνικής Τριτοβάθμιας. Οι βάσεις των Παιδαγωγικών σχολών θα παρουσιάσουν μεγάλη πτώση χιλιάδων μορίων και τα τμήματα στην περιφέρεια θα έχουν βάση εισαγωγής πέριξ των 10.000 μορίων.
– Στο 5ο επιστημονικό πεδίο των σχολών Οικονομίας, Διοίκησης και Πληροφορικής η σημαντική πτώση των βάσεων έχει ως αιτία τις χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων στα Μαθηματικά, στα οποία το 77,89 % των υποψηφίων έγραψαν κάτω από τη βάση. Το μάθημα των Μαθηματικών έχει εδώ αυξημένη βαρύτητα και σε συνδυασμό με την απουσία της προφορικής βαθμολογίας δημιουργεί πτωτικές τάσεις οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις θα υπερβαίνουν τα 1.500 μόρια.
Σε κάθε περίπτωση, η συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων θα πρέπει να γίνει με ιδιαίτερη προσοχή καθώς και η ζήτηση των σχολών επαναπροσδιορίζεται και δημιουργεί και ευκαιρίες εισαγωγής, ενώ ταυτόχρονα κρύβει πολλές παγίδες για όσους αρκεστούν στη συγκριτική αναφορά στις βάσεις των προηγούμενων ετών.
Η συνέντευξη στο υπουργείο Παιδείας
Από την πλευρά τους, στην συνέντευξη τύπου που δόθηκε για το θέμα ο υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Γ. Παντής έκριναν τα θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας που απέτρεψαν την ακρότητες και επελέγησαν από το σχολικό βιβλίο και την καθημερινότητα των σχολείων.
Ο κ. Φίλης μάλιστα παρουσίασε ως ένα μεγάλο στοίχημα που πέτυχε, το αυτονόητο, το να ολοκληρωθούν δηλαδή χωρίς προβλήματα οι πανελλαδικές εξετάσεις. Και επίσης χαρακτήρισε ως «στοίχημα 30ετίας» το να ανοίξουν τα σχολεία χωρίς κενά τον Σεπτέμβριο».
«Εργαζόμαστε ήδη για να είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί και τα βιβλία στην ώρα τους την πρώτη ώρα της νέας σχολικής χρονιάς στα σχολεία. Θα ήθελα να πω δυο κουβέντες για τις εξετάσεις. Τα αποτελέσματα θα δημοσιοποιηθούν αύριο Παρασκευή στις 2.00 μετά το μεσημέρι από την ιστοσελίδα του υπουργείου. Λίγο νωρίτερα θα αρχίσει στα σχολεία η διαδικασία της δημοσιοποίησης των αποτελεσμάτων. Οι εξετάσεις εφέτος, όπως ξέρετε, ήταν διπλές. Ήταν το παλαιό και το νέο σύστημα. Με αυτή την έννοια ήταν πιο δύσκολο να διενεργηθούν» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας.