Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (ΕΥΠ) και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) έχουν συστήσει ομάδα εργασίας, η οποία ετοιμάζει νομοθετική ρύθμιση με στόχο τον περιορισμό και την ελεγχόμενη χρήση των drones, σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Εσωτερικών.
Όπως αναφέρεται σε απάντηση που διαβίβασε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Νίκος Τόσκας, σε απάντηση ερώτησης του βουλευτή της ΝΔ κ. Νικήτα Κακλαμάνη, «εν όψει της ρύθμισης του εν λόγω ζητήματος σε κοινοτικό επίπεδο», η ΥΠΑ έχει προβεί στη σύσταση ομάδας εργασίας, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι της ΕΥΠ και της ΕΛ.ΑΣ., «με σκοπό τη μελέτη των ισχυόντων διεθνών και κοινοτικών προτύπων και την τροποποίηση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου της χώρας μας προς την κατεύθυνση του περιορισμού και της ελεγχόμενης χρήσης των εν λόγω πτητικών συσκευών».
«Οι αρμόδιες κεντρικές υπηρεσίες μας έχουν προβεί στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του αστυνομικού προσωπικού για την παρακολούθηση της εν λόγω δραστηριότητας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους προς πρόληψη – αποτροπή οποιασδήποτε έκνομης ενέργειας στρεφόμενης κατά προσώπων ή πραγμάτων».
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο, «οι πτήσεις των μη επανδρωμένων αεροσκαφών απασχολούν σύσσωμη την ευρωπαϊκή κοινότητα, η οποία αναμένεται να θέσει σε ισχύ συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο για την ενιαία και ομοιόμορφη αντιμετώπιση της κυκλοφορίας των εν λόγω συσκευών σε όλα τα κράτη-μέλη».
Τα πρώτα νομοθετικά βήματα για τη θέσπιση κοινών κανόνων για τον σχεδιασμό, την παραγωγή, τη συντήρηση και τη λειτουργία drones σε ολόκληρη την Ευρώπη έγιναν πρόσφατα από την Κομισιόν, η οποία έχει συμπεριλάβει ρύθμιση για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη στο «αεροπορικό πακέτο» που παρουσίασε τον Δεκέμβριο.
Σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, ο συγκεκριμένος τομέας παρουσιάζει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης και ήδη αρκετά κράτη-μέλη έχουν προχωρήσει στη θέσπιση εθνικών κανονισμών για την ομαλή λειτουργίας της συγκεκριμένης αγοράς.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 45 του πρόσφατου σχεδίου κανονισμού εισάγει για τη σχεδίαση, την παραγωγή, τη συντήρηση και τη λειτουργία των drones την υποχρέωση της πιστοποίησης που θα καθορίσει τους περιορισμούς ασφαλείας, τις συνθήκες λειτουργίας και τα όποια δικαιώματα. Όταν αυτά θα διασφαλίζονται, θα κατατίθεται σχετική δήλωση στην αρμόδια αρχή.
Επίσης, το σχέδιο κανονισμού δίνει το δικαίωμα στην Κομισιόν να υιοθετήσει νομοθετικές πράξεις με τις οποίες θα καθοριστούν λεπτομέρειες για τα drones τόσο για το λειτουργικό κομμάτι όσο και το καθαρά βιομηχανικό κομμάτι (μηχανές, έλικες, εξοπλισμός κτλ.).
Στο ίδιο πλαίσιο θεσπίζονται δεσμευτικές υποχρεώσεις για τους χειριστές των drones αλλά και για τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, εκτιμάται ότι διεθνώς περίπου το 10% της πολιτικής αεροπορίας θα είναι μη επανδρωμένη σε περίπου 10 χρόνια από σήμερα. Μάλιστα, προβλέπεται ότι η παγκόσμια αγορά θα υπερδιπλασιαστεί έως το 2022 και θα φτάνει τα 4 δισ. ευρώ κάθε χρόνο, με την Ευρώπη να καταλαμβάνει περίπου το 25% και να περιμένει τη δημιουργία 150.000 θέσεων απασχόλησης μόνο στην παραγωγή έως το 2050.
Ωστόσο, πρόσφατη έκθεση της ΕΕ αναγνωρίζει και σημαντικούς κινδύνους, καθώς τα drones προσφέρουν νέες ευκαιρίες για παράνομη δραστηριότητα που περιλαμβάνει την εποπτεία (κατασκοπία, αναγνώριση στόχων) ή την εκτέλεση επιθέσεων (βόμβες, παράδοση οπλισμού σε αυλές φυλακών).
Αυτές οι μη αδειοδοτημένες και παράνομες χρήσεις των drones θα αποτελούν τις κύριες απειλές ασφαλείας, ενώ παράλληλα τα drones είναι πιο τρωτά λόγω της τηλεκατεύθυνσης, αλλά και ευεπίφορα στο hacking.
Μάλιστα, το γεγονός ότι οι λειτουργοί drones μπορούν να παραμένουν ανώνυμοι θέτει ένα σοβαρό πρόβλημα για τις δυνάμεις ασφαλείας οι οποίες έχουν δυσκολίες αναχαίτισης ή παρεμπόδισης συγκεκριμένων επικίνδυνων λειτουργιών, αλλά και αναγνώρισης του χρήστη, σημειώνουν οι Βρυξέλλες.