Τη λεγόμενη ζωνική χρέωση, δηλαδή την τιμολόγηση του κομίστρου των αστικών συγκοινωνιών όχι με το ενιαίο εισιτήριο των 70 λεπτών όπως ισχύει σήμερα, αλλά αναλογικά και με βάση την απόσταση που διανύει ο επιβάτης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, φέρνει το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΑ που ψηφίστηκε από τη Βουλή και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ουσιαστικά, όπως προκύπτει από το σχέδιο, αλλά και πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών κ. Χρήστου Σπίρτζη, οι αστικές συγκοινωνίες θα προχωρήσουν σε μία «πρόβα τζενεράλε» του τρόπου κοστολόγησης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που εισάγει τη ζωνική χρέωση, όπως αναφερόταν στα τεύχη του διαγωνισμού ΣΔΙΤ ήδη από το 2011. Οι λεπτομέρειες θα προκύψουν από μελέτη του υπουργείου Υποδομών, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, άσχετα από την επερχόμενη αύξηση των απλών εισιτηρίων λόγω ΦΠΑ –σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, η τιμή των καρτών απεριορίστων διαδρομών θα παραμείνει στα σημερινά επίπεδα.
Παράλληλα, το σχέδιο αναδιάρθρωσης των δημόσιων μεταφορών της Αττικής προβλέπει τη λήψη νομοθετικής πρωτοβουλίας, η οποία θα περιορίσει τις ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ στο κατ’ εξοχήν συγκοινωνιακό έργο και θα μεταφέρει τις λοιπές αρμοδιότητες των εταιρειών στον ΟΑΣΑ.
Μάλιστα, δεδομένου ότι το σχέδιο εκπονήθηκε από την απερχόμενη διοίκηση του ΟΑΣΑ, με την οποία ο υπουργός Υποδομών δεν έχει ανταλλάξει ούτε μία κουβέντα εδώ και 10 μήνες, προκαλεί εντύπωση ότι το έγγραφο πολιτικής που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ελάχιστα τελικά διαφέρει από το αρχικό σχέδιο αναδιάρθρωσης που είχε αποκαλύψει «Το Βήμα» στις 26 Αυγούστου 2015.
Σημειωτέον ότι, αν και ο Σπίρτζης έχει δημόσια δηλώσει ότι δεν πρόκειται να εφαρμόσει το σχέδιο που εκπόνησε ο επικεφαλής του ΟΑΣΑ κ. Γρηγόρης Δημητριάδης, εν τούτοις η ψήφισή του από τη Βουλή, και μάλιστα στα προαπαιτούμενα, δεσμεύει την κυβέρνηση του κ. Αλέξη Τσίπρα.
Σύμφωνα με το σχέδιο, πρέπει μία σειρά από ενέργειες να προχωρήσουν έως τον Νοέμβριο, με στόχο την αύξηση των εσόδων, τη μείωση των εξόδων και την πελατοκεντρική προσέγγιση των συγκοινωνιακών φορέων.
Μεταφορά υπηρεσιών στον ΟΑΣΑ
Ειδικότερα, σύμφωνα με το σχέδιο, οι διευθύνσεις Πληροφορικής, Ανθρώπινου Δυναμικού, Οικονομικών και Προμηθειών της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ προβλέπεται να μεταφερθούν σταδιακά στον ΟΑΣΑ με στόχο τις συνέργειες και τη θέσπιση ομιλικού χαρακτήρα λειτουργιών. Επίσης, με νομική ρύθμιση θα συγκροτηθεί μονάδα επιχειρηματικής ανάπτυξης του ομίλου μέσα στον Δεκέμβριο.
Συγκεκριμένα, στην κατεύθυνση του εξορθολογισμού των εξόδων ορίζεται ότι συγχωνεύονται τμηματικά υπό τον ΟΑΣΑ οι διευθύνσεις ανθρώπινου δυναμικού, οι οικονομικές υπηρεσίες (διαχείριση χαρτοφυλακίου και ταμειακών ροών, σύστημα λογιστικής αναφοράς, συστήματα ελέγχου), τα τμήματα Πληροφορικής και οι διευθύνσεις Προμηθειών υπό τον όμιλο σε δύο φάσεις.
Αλλαγές στο σχέδιο
Μία από τις αλλαγές μεταξύ της προηγούμενης και της νέας εκδοχής του σχεδίου είναι ότι αποσύρεται η δράση περί διερεύνησης των δυνατοτήτων του ΟΑΣΑ για outsourcing και εντάσσεται πρόνοια περί αξιολόγησης της επάνδρωσης των θέσεων εργασίας σε ειδικά πόστα (οδηγοί, τεχνικό προσωπικό) «ως εναλλακτικά πιο βιώσιμη λύση σε σχέση με τις υπερωρίες» στους πρώτους μήνες του 2016.
Μεταξύ άλλων, όπως αναφέρεται, έχει ολοκληρωθεί η έρευνα επανασχεδιασμού του βασικού δικτύου και ακολουθεί αναδιάρθρωση του δικτύου. Παράλληλα, τεχνικοί σύμβουλοι από την αγορά θα υποστηρίξουν τον ΟΑΣΑ στη δημιουργία προγράμματος επιβράβευσης αφοσιωμένων πελατών, ενώ θα υπάρξουν εμπορικές προσφορές και συνέργειες.
Ακόμη, το σχέδιο προβλέπει ότι έως τον Δεκέμβριο θα έχουν συνταχθεί συμβάσεις με τα συναρμόδια υπουργεία για τη μετακίνηση ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο.
Επιχορήγηση
Το σχέδιο προβλέπει αλλαγή στην επιχορήγηση των αστικών συγκοινωνιών, η οποία δεν θα υπολογίζεται βάσει της επιδότησης των ελλειμμάτων, αλλά της ζήτησης. Ωστόσο, αυτό προϋποθέτει βελτιστοποίηση δαπανών και διαδικασιών, αξιολόγηση της προθυμίας πληρωμής και ανάπτυξη του νέου μοντέλου υπολογισμού, δράσεις που πρέπει να προχωρήσουν έως τον Σεπτέμβριο του 2016, με την υποστήριξη διεθνούς συμβούλου.
Επίσης, θα προσληφθούν εξωτερικοί σύμβουλοι για την ανάπτυξη νέων προϊόντων, όπως το «city pass» για τους τουρίστες έως τον Μάρτιο.
Νέο σώμα ελεγκτών
Σε σχέση με την εισιτηριοδιαφυγή, μεταξύ άλλων προτείνεται η συγκρότηση ενός ενιαίου, επαγγελματικού ελεγκτικού φορέα που θα λειτουργεί υπό τον ΟΑΣΑ και στον οποίο θα επιτραπεί να ενταχθούν και οι εθελοντές ελεγκτές της ΟΣΥ. Το νέο σώμα θα συγκροτηθεί εντός του Νοεμβρίου, σύμφωνα με το σχέδιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εισιτηριοδιαφυγή ανέρχεται σε περίπου 40-50 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ.
Στο μεταξύ, μία από τις αλλαγές του σχεδίου που πέρασε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος διαφοροποιείται σε σχέση με τον προκάτοχό του κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, είναι ότι δεν θα συγκροτηθεί τελικά συγκοινωνιακή αστυνομία -με χρήση ένοπλων αστυνομικών- αλλά ένα σώμα ελέγχου αστικών μεταφορών, το οποίο θα έρθει να ενισχύσει την ασφάλεια των υποδομών και του δικτύου, αλλά και να υποστηρίξει τους ελεγκτές του κομίστρου. Η ενσωμάτωσή τους στο σύστημα ασφαλείας του ΟΑΣΑ αναμένεται μέσα στον Δεκέμβριο.
Παράλληλα, όπως αναφέρεται στο σχέδιο, τοποθετούνται τουρνικέ και επιβάλλεται στους επιβάτες η είσοδος από την πόρτα του οδηγού, σε 80 δρομολόγια λεωφορείων έως τον Νοέμβριο.
Παράλληλα προβλέπεται η πρόσληψη εξωτερικών συμβούλων για τη διαμόρφωση της νέας εταιρικής εικόνας του ομίλου, αλλά και για την ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου για την εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων των εταιρειών του ομίλου. Τέλος, μεταξύ άλλων, επίκειται ανασχεδιασμός των στάσεων του λεωφορείου και ήδη υπήρξε ανασυγκρότηση της αρμόδιας επιτροπής, σύμφωνα με έγγραφο που αναρτήθηκε στη «Δι@ύγεια».