Κλείνουν σιγά-σιγά οι μνημονιακές υποχρεώσεις που αφορούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ανοίγοντας τον δρόμο για την επόμενη φάση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.
Σύμφωνα με διατάξεις πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών, το οποίο εξασφάλισε η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», παρατείνεται η ανάθεση υποχρέωσης των Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ), δηλαδή τα δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην «άγονη γραμμή» από το 2015 ως το 2018. Πρακτικά, η εταιρεία εξασφαλίζει περίπου 50 εκατ. ευρώ για κάθε χρόνο, ποσό που αποτελεί «προίκα» για την ιδιωτικοποίησή της.
Επίσης, με άλλη διάταξη, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναθέτει την μηχανοστασιακή συντήρηση του Τροχαίου Υλικού, το οποίο χρησιμοποιεί, στην Ελληνική εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικών Τροχαίου Υλικού για 10 χρόνια, με όρους αγοράς.
Το πολυνομοσχέδιο έχει και άλλες διατάξεις για τον σιδηρόδρομο. Το προσωπικό των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ εξαιρείται από τον χρόνο υπαγωγής των εταιρειών στο ΤΑΙΠΕΔ, από το σύστημα πληρωμών της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών. Ο έλεγχος της μισθοδοσίας θα γίνεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Παράλληλα, οι προμήθειες καυσίμων των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου που εκτελούν οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές εξαιρούνται από το ενιαίο πρόγραμμα προμηθειών.
Επίσης, αναφορικά με το τροχαίο υλικό που παραμένει τελικά στον ΟΣΕ και πρόκειται να εκποιηθεί από τον ίδιο, προβλέπεται ότι το τίμημα κατατίθεται σε ειδικό λογαριασμό υπέρ του Δημοσίου, με ισόποση διαγραφή των χρεών του ΟΣΕ προς το Δημόσιο.
Παράλληλα, μέχρι την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης του «Νόμου Ρέππα» για τον ΟΣΕ, με την οποία θα περάσουν τα χρέη του Οργανισμού προς το Δημόσιο, αναστέλλεται η πληρωμή και η διαδικασία είσπραξης των βεβαιωμένων ή μη χρεών του ΟΣΕ προς το κράτος, από οποιαδήποτε αιτία και αν αυτά προέρχονται. Ο ΟΣΕ απαλλάσσεται από την υποχρέωση προσκόμισης ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας, ενώ τυχόν επιβληθείσες από το Δημόσιο κατασχέσεις αίρονται αυτοδικαίως.
Ακόμη, με το νομοσχέδιο συστήνεται επιτροπή διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων και συμβάντων, η οποία θα διερευνά κάθε σιδηροδρομικό ατύχημα και σοβαρό συμβάν, με στόχο την διάκριση των αιτιών και όχι τη διαπίστωση υπαιτιότητας, τον καταλογισμό ευθυνών ή την αναγνώριση αξιώσεων.
Η πενταμελής Επιτροπή, τα μέλη της οποίας θα διορίζονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών, θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη διοικητική αρχή. Θα απασχολεί 12 άτομα και θα χρηματοδοτείται από το υπουργείο Υποδομών. Εάν έχει πλεονασματικό ισολογισμό, το πλεόνασμα θα αποδίδεται στο δημόσιο ταμείο.
Στο μεταξύ, με άλλη διάταξη αφαιρείται η δυνατότητα προσθήκης ειδικών όρων στις διακηρύξεις των διαγωνισμών της ΕΡΓΟΣΕ και η αρμοδιότητα μεταφέρεται στο Συμβούλιο Δημοσίων Έργων της Γενικής Γραμματείας Υποδομών.