Ενα νέο τραγικό δυστύχημα με «εμβολισμό» ΙΧ από κατεστραμμένες μπάρες ασφαλείας που σημειώθηκε προ μερικών ημερών στην εθνική οδό Λαμίας – Καρπενησίου και είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μιας άτυχης γυναίκας επαναφέρει στο προσκήνιο το ζήτημα της τοποθέτησης και της «διαχείρισης» των μεταλλικών στηθαίων στις άκρες των ελληνικών δρόμων. Τα κιγκλιδώματα αυτά, που έχουν ως στόχο να αναχαιτίζουν και να συγκρατούν αυτοκίνητα που εκτρέπονται της πορείας τους, μετατρέπονται σε «δολοφονικά εργαλεία». Και αυτό γιατί με τη διάλυσή τους –λόγω προβληματικής εγκατάστασης –στην κυριολεξία «σουβλίζουν» τα οχήματα και προκαλούν ακαριαίους τραγικούς θανάτους.
Σύμφωνα με αναλύσεις ειδικών, ποσοστό 3%-5% των θανατηφόρων τροχαίων οφείλονται στις συνέπειες που προκαλεί η πτώση των οχημάτων στις μπάρες ασφαλείας. Οπως προκύπτει από τις ίδιες εκτιμήσεις, τα περισσότερα από αυτά τα ατυχήματα ίσως να μην ήταν θανατηφόρα αν δεν υπήρχαν τα προβληματικά κιγκλιδώματα, αφού θα μπορούσε να υπάρχει εκτροπή ή ανατροπή του οχήματος με όχι τόσο οδυνηρές συνέπειες, με το δεδομένο της χρήσης ζωνών ασφαλείας. Τελικά έπειτα από αγωγές των συγγενών των θυμάτων το Ελληνικό Δημόσιο καλείται να πληρώνει πολλά εκατομμύρια ευρώ για τις κακοτεχνίες στα στηθαία ασφαλείας.
Το προαναφερθέν δυστύχημα σημειώθηκε στις 10 το πρωί της 28ης Ιουλίου στο 5ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Λαμίας – Καρπενησίου όταν ένα αυτοκίνητο που οδηγούσε 75χρονος εξετράπη της πορείας του και προσέκρουσε σε μεταλλική μπάρα. Αποτέλεσμα ήταν το σπασμένο στηθαίο ασφαλείας να διαπεράσει τη θέση του συνοδηγού και να προκαλέσει τον θάνατο της 81χρονης συζύγου του.
Οπως αναφέρει στο «Βήμα» o κ. Κώστας Μαυριανός, γιος της άτυχης γυναίκας, «ζητώ από τη συντεταγμένη Πολιτεία να αποδοθούν οι ευθύνες προς πάσα κατεύθυνση. Φροντίζω να είμαι συνεπής σε όλες τις υποχρεώσεις μου έναντι της Πολιτείας και απαιτώ και η Πολιτεία να είναι συνεπής απέναντί μου και να μη χάνονται άνθρωποι στους δρόμους με αυτόν τον άδοξο τρόπο που έχασα εγώ τη μητέρα μου».
Πολλά τα ανάλογα περιστατικά
Στην Ελλάδα έχουν σημειωθεί παρόμοια τραγικά ατυχήματα, όπως αυτό της Πρωτοχρονιάς του 2001 στο 129ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Αθηνών – Πατρών με αποτέλεσμα τον θάνατο του οδηγού του οχήματος και τον τραυματισμό του γιου του.
Αντίστοιχο συμβάν υπήρξε στις 12 Σεπτεμβρίου του 2003 στη λεωφόρο Κατεχάκη μετά τη συμβολή με τη λεωφόρο Καρέα με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό στο ύψος του λαιμού του οδηγού του οχήματος. Για αυτή την υπόθεση έχει επιδικασθεί αποζημίωση 700.000 ευρώ από το Ελληνικό Δημόσιο στην οικογένεια του νεκρού.
Στις 29 Μαΐου του 2005 στο 5ο χιλιόμετρο της οδού Αστακού – Μύτικα σημειώθηκε παρόμοιο περιστατικό με αποτέλεσμα θανάσιμο τραυματισμό του οδηγού και τραυματισμό της συνεπιβάτιδός του. Επιπλέον, στις 4 Δεκεμβρίου 2007 στο 122ο χιλιόμετρο Αθηνών – Πατρών προκλήθηκε ο ακρωτηριασμός και των δύο κάτω άκρων του οδηγού ύστερα από «εισβολή» στην καμπίνα του οδηγού των μεταλλικών κιγκλιδωμάτων. Στο ποινικό σκέλος αυτής της υπόθεσης καταδικάστηκε ο υπεύθυνος του έργου σε ποινή φυλάκισης 3,5 ετών με αναστολή ενώ εκκρεμεί το αστικό σκέλος.
Οπως εξηγεί ο ειδικός αναλυτής τροχαίων ατυχημάτων κ. Παναγιώτης Μαδιάς, «οι μπάρες ασφαλείας πρέπει να είναι σε θέση να συγκρατούν όλα τα οχήματα ανεξάρτητα από το βάρος, την ταχύτητα και τη γωνία πρόσκρουσης. Σε ένα μεγάλο τμήμα του ελληνικού οδικού δικτύου παρουσιάζονται τέσσερα βασικά προβλήματα στα κιγκλιδώματα ασφαλείας. Ενώ ο νόμος επιβάλλει αυτά τα στηθαία να έχουν στις απολήξεις τους κλίσεις 90 μοιρών ακριβώς για να μη σηκώνονται και τρυπούν το όχημα, κάτι τέτοιο πολλές φορές δεν συμβαίνει. Ακόμη οι ορθοστάτες στους οποίους «δένουν» τα κιγκλιδώματα μερικές φορές βρίσκονται σε σαθρό έδαφος, με προβληματικές τσιμεντένιες βάσεις και παρασύρονται στη διάρκεια του ατυχήματος μετατρέποντας τις λαμαρίνες ασφαλείας σε ανεξέλεγκτες λεπίδες. Επίσης πολλοί ιδιοκτήτες καταστημάτων κοντά στις οδούς κόβουν όπου και όπως θέλουν τις μπάρες για να υπάρχει πρόσβαση στα μαγαζιά τους, με αποτέλεσμα αυτές να αχρηστεύονται. Τέλος, το πιο σημαντικό είναι ότι, ενώ στον νόμο επιβάλλεται στα σημεία σύνδεσης των στηθαίων να τοποθετούνται οκτώ κοχλίες, οι τεχνικοί τοποθετούν τρεις ως τέσσερις με αποτέλεσμα αυτά να διαλύονται με μοιραία ευκολία».
HeliosPlus