Την ίδια στιγμή που η Ελλάδα υποδέχεται αυξημένο αριθμό ξένων τουριστών δεν έχει γίνει τίποτα ουσιαστικό ώστε να διαμορφωθούν οι κατάλληλες λιμενικές υποδομές για να υποδέχονται πλοία της ακτοπλοϊας, αλλά και κρουαζιερόπλοια και να εξυπηρετούνται οι επιβάτες τους.
Ενδεικτικό της κατάστασης αυτό που συνέβη το πρωί της Δευτέρας στη Μύκονο. Όσοι από τους επιβάτες του κρουαζιερόπλοιου Seabourn Odyssey είχαν πληρώσει για να δουν από κοντά το νησί που επισκέπτονται επώνυμοι από κάθε γωνιά της γης, τελικά το φωτογράφισαν μόνο από μακριά καθώς οι δυνατοί άνεμοι που έπνεαν στη περιοχή ήταν «απαγορευτικοί» για να μεταφερθούν οι τουρίστες με βάρκες.
Έτσι το πλοίο «σήκωσε άγκυρα» και συνέχισε το ταξίδι του για άλλο λιμάνι. Παράλληλα τη στιγμή εκείνη το πλοίο δεν μπορούσε να «δέσει» στο λιμάνι καθώς βρισκόταν το μεγάλο κρουαζιερόπλοιο Celebrity Reflection. Και όπως λένε στελέχη εταιρειών που ασχολούνται με την κρουαζιέρα δεν είναι η πρώτη φορά που οι άνεμοι και η έλλειψη κατάλληλης λιμενικής υποδομής «διώχνουν» πλοία με τουρίστες από το «νησί των ανέμων».
Στελέχη εταιρειών κρουαζιέρας έλεγαν χαρακτηριστικά ότι «δυστυχώς τίποτα δεν έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια στα λιμάνια των νησιών που υποδέχονται κάθε χρόνο υπερσύγχρονα πλοία». Αναφερόμενοι στο περιστατικό στη Μύκονο σημείωναν ότι «είναι σύνηθες φαινόμενο οι δυνατοί άνεμοι στη περιοχή μεταξύ Τήνου και Μυκόνου» και έλεγαν χαρακτηριστικά ότι «το λιμάνι στον Τούρλο στη Μύκονο έχει κατασκευαστεί λανθασμένα καθώς οι δυνατοί πλευρικοί άνεμοι δυσχεραίνουν σημαντικά την προσπάθεια του πληρώματος ενός πλοίου να δέσει και οι πλοίαρχοι φοβούνται να το προσεγγίζουν».
Στο συγκεκριμένο νησί στο λιμάνι μπορεί να δέσει ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο, δύο μεσαίου μεγέθους ή δυο «μικρά». Ωστόσο εάν τύχει να «συναντηθούν» δύο μεγάλα πλοία αναγκαστικά το ένα από τα δύο μένει εκτός λιμένα σε αγκυροβόλιο – όπως έγινε το πρωί της Δευτέρας – και «καιρού επιτρέποντος» οι επιβάτες μπορούν να πάνε στο νησί με βάρκες. Αλλιώς απλά τραβούν φωτογραφίες από τα καταστρώματα και πηγαίνουν στον επόμενο προορισμό τους που συνήθως –βάση προγραμμάτων –είναι ή τουρκικές ακτές ή ο Πειραιάς ή το Ηράκλειο Κρήτης.
Οι επιπτώσεις στην περίπτωση ακύρωσης της εκδρομής στη Μύκονο ή σε κάποιο άλλο μέρος που ήταν προγραμματισμένη άφιξη, λένε τα στελέχη των εταιρειών, είναι ότι η επιχείρηση χάνει χρήματα και αξιοπιστία και διαμαρτύρονται οι επιβάτες.
Προβλήματα και στη Σαντορίνη
Ανάλογο πρόβλημα με την έλλειψη κατάλληλης λιμενικής υποδομής παρατηρείται τα τελευταία χρόνια και στη Σαντορίνη, καθώς τα κρουαζιερόπλοια αναγκαστικά μένουν στο αγκυροβόλιο και «κόβουν βόλτες» όπως λένε χαρακτηριστικά οι καπετάνιοι μέχρι να αναχωρήσουν. Παλαιότερα υπήρχαν ορισμένες «τσαμαδούρες» όπου έδεναν μικρότερα πλοία, ωστόσο λόγω μη συντήρησης «εξαφανίστηκαν».
Οι λιμενικές υποδομές σε αρκετά νησιά είναι αρμοδιότητας των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων ωστόσο η οικονομική κρίση και η έλλειψη πόρων ουσιαστικά έχει στρέψει τους τοπικούς άρχοντες προς άλλες προτεραιότητες. Εν τω μεταξύ το ΤΑΙΠΕΔ δεν επιτρέπει οποιαδήποτε παρέμβαση στα λιμάνια για τα οποία αναζητά ιδιώτες επενδυτές. Ενδεικτικά στη Μύκονο, όπως λένε φορείς του νησιού, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο επιβατηγός σταθμός στο λιμάνι.
Επιπλέον, περίπου στις 20 Ιουλίου, αναμένεται η δημοσίευση της έκθεσης της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού σχετικά με την εικόνα των λιμενικών υποδομών και όπως λένε χαρακτηριστικά «τίποτα δεν έχει αλλάξει και ουσιαστικά θα είναι «μια από τα ίδια» με την προηγούμενη έκθεση του 2012».
Όπως αναφέρεται στην έρευνα που διενήργησε η ΠΕΠΕΝ για την κατάσταση στα λιμάνια το 2012 για τη Μύκονο αναφέρονταν πως στο παλιό λιμάνι χρειάζεται εκβάθυνση λιμενολεκάνης και τοποθέτηση προσκρουστήρων ενώ για το νέο λιμάνι σημειώνονταν πως «δεν προστατεύεται από τους Νοτιοδυτικούς-Βορειοδυτικούς ανέμους. Χρειάζεται αίθουσα αναμονής επιβατών και καλύτερες σκιάδες. Να φωτοσημανθεί η βραχονησίδα Κάβουρας. Να αντικατασταθούν οι κατεστραμμένοι προσκρουστήρες.»
Για το λιμάνι της Σαντορίνης επισημαίνονταν ότι «επειδή ο συγκεκριμένος χώρος (Αθηνιός) είναι αδύνατον να γίνει λιμάνι λόγω του μεγάλου βάθους, είναι επιβεβλημένη η μεταφορά του λιμανιού σε άλλη περιοχή. Τα έργα που έγιναν στον Αθηνιό οπωσδήποτε βελτίωσαν την κατάσταση, δεν έλυσαν όμως το βασικό πρόβλημα του λιμανιού που είναι η ασφαλής προσέγγιση και παραμονή των πλοίων. Αυξήθηκε ο χερσαίος χώρος και θεωρητικά οι θέσεις πρυμνοδέτησης, όμως στην πράξη δεν μπορούν ταυτόχρονα να εξυπηρετηθούν περισσότερα από δυο πλοία λόγω του συγκλίνοντα προσανατολισμού των προβλητών. Δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης. Συχνές απώλειες αγκυρών λόγω μεγάλου βάθους και εντελώς απροστάτευτο ελλείψει λιμενοβραχίονα από Νοτιοδυτικούς-Δυτικούς ανέμους».
Ενδεικτικά ήταν και τα αποτελέσματα έρευνας για την κατάσταση στα λιμάνια που είχε διενεργήσει το Εργαστήριο Λιμενικών Έργων του Πολυτεχνείου πριν δυο χρόνια και είχε δημοσιεύσει «το Βήμα». Σύμφωνα με τα στοιχεία της συγκεκριμένης έρευνας που έγινε σε 93 λιμάνια που «υποδέχονται» πλοία σχεδόν 7 στα 10 δεν είχαν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια και πλοία νέας γενιάς.
Στις αρχές του χρόνου πάντως από πλευράς υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου σημειώνονταν πως έχουν δρομολογηθεί αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις έργων για τη βελτίωση των υποδομών τους με προτεραιότητα στους λιμένες που μπορούν να «δέσουν» κρουαζιερόπλοια.