Μείωση μονάδων του Λιμενικού κατά περίπου 10% περιλαμβάνει το προσχέδιο για την αναδιάταξη των υπηρεσιών του Σώματος που έχει στα χέρια του ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μ. Βαρβιτσιώτης. Ειδικότερα προβλέπονται κατάργηση λιμενικών σταθμών, υποβιβασμός λιμεναρχείων σε υπολιμεναρχεία και υπολιμεναρχείων σε λιμενικά τμήματα. Το θέμα τέθηκε πρόσφατα στον κ. Βαρβιτσιώτη από τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των αξιωματικών του Λιμενικού, ωστόσο ο υπουργός επιφυλάχθηκε να απαντήσει, καθώς, όπως ανέφερε, δεν έχει ενημερωθεί για το ζήτημα.
Το προσχέδιο του «Καλλικράτη» εστάλη από τις αρμόδιες υπηρεσίες του αρχηγείου του Σώματος στις περιφερειακές διευθύνσεις του Λιμενικού στα τέλη Μαΐου ζητώντας από τους διοικητές να καταθέσουν τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις τους. Επρεπε να απαντήσουν μέσα σε διάστημα περίπου 10 ημερών, καθώς ως τα μέσα Ιουνίου οι επιτελείς προέβλεπαν να διαμορφωθεί το σχετικό προεδρικό διάταγμα, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Ωστόσο η αλλαγή στο υπουργείο λόγω ανασχηματισμού δείχνει ότι παγώνουν προσωρινά οι αναδιατάξεις των υπηρεσιών.
Για το ίδιο ζήτημα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και άλλων κομμάτων είχαν καταθέσει ερωτήσεις στη Βουλή προς τον πρώην υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κ. Μουσουρούλη ζητώντας περαιτέρω διευκρινίσεις με αφορμή σχετικές ανακοινώσεις των συνδικαλιστικών εκπροσώπων του προσωπικού στο Λιμενικό Σώμα, στους οποίους ωστόσο δεν περιήλθε επισήμως σε γνώση τους το περιεχόμενο του υπηρεσιακού προσχεδίου ώστε να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις.
Η θέση των συνδικαλιστών
Μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος κ. Δ. Σαϊτάκης τόνισε πως οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι είχαν θέσει και στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία την άποψη ότι θα πρέπει να υπάρξει καλύτερη επεξεργασία του θέματος. Η απάντηση του υπουργείου ήταν ότι έχει ληφθεί ήδη η απόφαση και θα πρέπει να γίνουν γοργά βήματα για να ολοκληρωθεί το σχέδιο.
Ο κ. Σαϊτάκης τάχθηκε υπέρ των αλλαγών στις υπηρεσίες διευκρινίζοντας ότι αυτοί που θα λάβουν τις τελικές αποφάσεις θα πρέπει να το κάνουν με γνώμονα πως είναι εντελώς διαφορετική η σημασία της λειτουργίας μιας υπηρεσίας του Λιμενικού σε ένα νησί, ακόμη και με ελάχιστους κατοίκους, απ’ ό,τι σε μια περιοχή της ηπειρωτικής χώρας, επισημαίνοντας ότι κανένα νησί δεν πρέπει να μείνει χωρίς λιμενική αρχή. Πρόσθεσε πως θα πρέπει να γίνει παράλληλα με την αναδιάταξη των υπηρεσιών και την αναδιάρθρωση προσωπικού και μέσων, αλλά και την ενίσχυση υπηρεσιών σε περιοχές όπως τα Δωδεκάνησα και το Βορειοανατολικό Αιγαίο. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ότι σε περιοχές όπως η Κρήτη θα μπορούσαν να συσταθούν δύο πολυδύναμα λιμεναρχεία σε απόσταση λίγων ναυτικών μιλίων: ένα στο βόρειο τμήμα, όπου ήδη υπάρχει ένα μεγάλο λιμεναρχείο, και ένα στο νότιο, το οποίο θα αντικαθιστούσε τους λιμενικούς σταθμούς –οι οποίοι δεν έχουν στελεχωθεί με την απαραίτητη οργανική δύναμη -, έχοντας παράλληλα μια ορθολογικότερη διαχείριση προσωπικού. Αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρει στο «Βήμα» ο κ. Σαϊτάκης, ενώ η οργανική δύναμη του Σώματος είναι 10.200 άτομα, υπηρετούν σε όλη τη χώρα 7.300 λιμενικοί.
Σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι «την πρωτοβουλία αυτή τη βλέπουμε μόνο ως μια ευκαιρία ορθολογικότερης αναδιάταξης των υπηρεσιών, στην κατεύθυνση ενίσχυσης των υπηρεσιών αιχμής, νέων και παλαιών, όπως επίσης ενίσχυσής τους σε ανθρώπινο δυναμικό και επιχειρησιακά μέσα με τελικό στόχο την ανακούφιση του προσωπικού και την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών προς τους πολίτες».
Από την άλλη πλευρά, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος αναφέρει σε ανακοίνωσή της ότι το Γενικό Συμβούλιό της διαφωνεί ριζικά με τη διαδικασία εκπόνησης και κατάρτισης σχεδίου αναδιάταξης των υπηρεσιών επειδή δεν υπάρχει αιτιολογική έκθεση, δεν αναφέρονται τα κριτήρια στα οποία στηρίχθηκε ο συγκεκριμένος σχεδιασμός και δεν αποσαφηνίζονται οι λόγοι για τους οποίους προκύπτουν τόσες «άνευ ουσίας μετατάξεις λιμενικών σταθμών αλλά και καταργήσεις». Σημειώνει επιπλέον ότι «δεν αναφέρει το οικονομικό όφελος που θα προκύψει από τις αλλαγές που προτείνονται (ποιο είναι το κόστος των προτάσεων αλλά και ποιο το όφελος στον προϋπολογισμό). Το κυριότερο ζήτημα όμως που ανακύπτει είναι αν υπάρχουν οι εγγυήσεις διατήρησης των οργανικών θέσεων που θα προκύψουν από τις καταργούμενες υπηρεσίες».

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 5 Ιουλίου 2013

HeliosPlus