Το success story μοιάζει να έχει άρωμα Ανατολής. Ενδιαφέρον κινέζων επενδυτών για το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού γνωστοποιήθηκε κατά τη συνάντηση που είχε με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας στον Πειραιά ο πρόεδρος της Cosco κάπτεν Γουέι Τζιαφού. Ο κινέζος παράγοντας έφερε ως παράδειγμα για το Ελληνικό την πρόσφατη κατασκευή του τεχνητού νησιού-ξενοδοχείου στο Ντουμπάι και τόνισε: «Θα ενθαρρύνω κινεζικές επιχειρήσεις να επενδύσουν στην Ελλάδα».

Παράλληλα ανέφερε ότι έχει εμπιστοσύνη στην ελληνική κυβέρνηση και στην επιχειρηματικότητα και εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη στήριξη που παρείχαν στην κινεζική πλευρά από το 2002 ως σήμερα οι πρωθυπουργοί Κώστας Καραμανλής, Γιώργος Παπανδρέου και Αντώνης Σαμαράς αλλά και ο πρόεδρος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης.

Νωρίτερα, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, ο πρόεδρος του ΟΛΠ υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΣΕΠ ΑΕ κάπτεν Φου Τσενγκ Κιου «για την υπογραφή εντός μηνός φιλικού διακανονισμού στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης (Ν. 3755/09) για την κατασκευή και διαχείριση του Δυτικού Τμήματος του Προβλήτα ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ», σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΠ.

Διαβάστε όλο το κείμενο του μνημονίου

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «ο τελικός διακανονισμός τελεί υπό την αίρεση των συλλογικών οργάνων των δύο εταιριών (Διοικητικό Συμβούλιο, Γενική Συνέλευση), της έγκρισης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, των Ευρωπαϊκών Οργάνων και της Βουλής των Ελλήνων».

Το έργο αφορά την κατασκευή του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ, ο οποίος σήμερα δεν υπάρχει, αφού στο χώρο αυτό υπάρχει θάλασσα, τον προβλήτα πετρελαιοειδών, που θα κατασκευασθεί για λογαριασμό του ΟΛΠ, ο οποίος θα έχει και τη διαχείρισή του και την κατασκευή αλιευτικού-τουριστικού καταφυγίου στο Πέραμα σε συνεργασία με τον Δήμο.

Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι «το συνολικό οικονομικό πακέτο για το έργο αυτό θα συνεξετασθεί από την Επιτροπή Φιλικού Διακανονισμού και τους εμπειρογνώμονες των δύο πλευρών» και επισημαίνεται ότι «ο ΟΛΠ Α.Ε εκτιμά ότι θα υπάρξουν σημαντικά οφέλη για τον Οργανισμό, ενώ οι αποφάσεις αυτές ενισχύουν τις απόψεις του για ιδιωτικοποίηση μέσω παραχωρήσεων».

Πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας έλεγαν σχετικά με το ενοίκιο έχει ανοίξει η συζήτηση με βάση την επένδυση που γίνεται. Σχετικά με το υπόλοιπο λιμάνι του Πειραιά οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι η Cosco έχει εκφράσει ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό ενώ έχει γνωστοποιήσει πως θα συμμετάσχει και στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συνεργασία με κινεζική εταιρεία σιδηροδρόμων.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης χαρακτήρισε το κάπτεν Γουέι «μεγάλο φίλο της Ελλάδας» και ότι από την αρχή εμπνεύστηκε μαζί με σειρά διαδοχικών ηγεσιών και του υπουργείου και της κυβέρνησης αυτό το οποίο συνεχίζει. «Μια πολύ μεγάλη επένδυση στη χώρα μας και στον Πειραιά που σκοπεύει να του δώσει μια μεγάλη δύναμη. Σήμερα βάζουμε τις βάσεις για να συνεχίσουμε αυτό που είδαμε να εγκαινιάζουμε χθες. Σήμερα βάζουμε τις βάσεις για την επόμενη συμφωνία που ελπίζουμε να έρθει σύντομα και η υλοποίησή της να φέρει ακόμα περισσότερα containers, θέσεις εργασίας ισχύ στο λιμάνι του Πειραιά και περισσότερα έσοδα στην ελληνική οικονομία. Πιστεύουμε στην δημιουργία θέσεων εργασίας μέσα από επενδύσεις στρατηγικού χαρακτήρα που δίνουν βάθος στην οικονομία μας, ουσία στον τόπο μας και προοπτική στις νέες γενιές» κατέληξε.

Ο κ. Ανωμερίτης από την πλευρά του δήλωσε: «Συνεχίζουμε την προσπάθεια επενδύσεων στο λιμάνι μέσω Cosco και αυτή τη φορά μέσω της πολιτικής των παραχωρήσεων που γνωρίζουμε ότι είναι και ο μόνος τρόπος στο ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα για την ανάπτυξη». Ο πρόεδρος του ΟΛΠ είπε ότι από αυτή τη σημερινή συνάτηση «λείπει ένας σπουδαίος Ελληνας που έκανε όλο αυτό, ο Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, και μετά από 11 χρόνια έχουμε κάνει πολλά». Σχετικά με τη γενική συνέλευση του Οργανισμού που συγκαλείται αύριο, Παρασκευή, είπε ότι «οι απόψεις μας είναι γνωστές και αύριο θα τις πούμε για μια ακόμη φορά».

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέλιος Σταυρίδης μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας δήλωσε ότι «είμαστε ευτυχείς και υπερήφανοι που η Ελλάδα μπορεί και έχει τόσο σημαντικούς συνεργάτες οι οποίοι μπορούν και δημιουργούν πλούτο για την κοινωνία μας και τον Πειραιά μας. Κάθε μεγάλος οργανισμός, κάθε μεγάλη χώρα διακρίνεται από ένα κοινό σημείο: να έχεις σημαντικούς και σοβαρούς συνεργάτες. Το έχουμε πετύχει με τη Cosco». Για τον ΟΛΠ επισήμανε ότι «η θέση του ΤΑΙΠΕΔ είναι δεδομένη. Εμείς θέλουμε ένα λιμάνι του Πειραιά το οποίο να αναπτυχθεί συνολικά και όχι ετεροβαρός».

Στο μνημόνιο περιλαμβάνεται και η νέα επένδυση στη δυτική πλευρά του λιμανιού στην οποία την Τετάρτη αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς λέγοντας: «Είμαστε στο μέσο της διαπραγμάτευσης για μια νέα συμφωνία για τη δυτική πλευρά, που αν ολοκληρωθεί και εγκριθεί από τις κοινοτικές αρχές, θα επενδυθούν επιπλέον 224 εκατ. ευρώ και θα δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας, καθώς και άλλες 200 κατά τα τρία χρόνια των κατασκευών. Σε πλήρη ανάπτυξη, το λιμάνι του Πειραιά θα αποκτήσει δυναμικότητα 7 εκατ. τόνων, η επένδυση θα φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ και οι θέσεις εργασίας θα ξεπεράσουν τις 3.000. Ο Πειραιάς συγκαταλέγεται στα πέντε πρώτα λιμάνια της Ευρώπης πηγαίνοντας να γίνει το πρώτο».
Νωρίτερα σήμερα Πέμπτη, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εξωτερικών Ευάγγελος Βενιζέλος επέδωσε στον Γουέι Τζιαφού το παράσημο του Μεγαλόσταυρου του Τάγματος του Φοίνικα, το οποίο του είχε απονείμει ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας.

Η Ελλάδα θα ανακάμψει πρώτη

«Η Ελλάδα θα είναι η πρώτη χώρα που θα ανακάμψει από την κρίση» προέβλεψε, μιλώντας κατά τη διάρκεια της τελετής, ο πρόεδρος της COSCO.

«Η Cosco έκανε μια μεγάλη επένδυση στη χώρα μας, που έδωσε ένα μήνυμα ενθάρρυνσης στην ελληνική οικονομία και συνέβαλε στην αποκατάσταση της διεθνούς εικόνας της Ελλάδας» παρατήρησε από την πλευρά του ο κ. Βενιζέλος, προσφέροντας το παράσημο στον κάπτεν Γιουέι Τζιαφού ως «πράξη αναγνώρισης και τιμής», όπως είπε.

Ο κ. Βενιζέλος αναφέρθηκε στη συνεισφορά της κινεζικής πλευράς και προσωπικά του κ. Γιουέι στην επούλωση μέσω της επένδυσης του «διεθνούς κύρους της χώρας σε μια κρίσιμη συγκυρία», σημειώνοντας ότι «η Ελλάδα εξέλαβε την κινεζική επένδυση ως μια ψήφο εμπιστοσύνης στη σταθερότητα, τις υποδομές και την υψηλή ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού μας».

Ο κάπτεν Γουέι παρατήρησε πως η παρούσα επένδυση εντάσσεται σε ένα πλαίσιο που έχει «μια ευρύτερη και μακρά προοπτική», σημείωσε πως είχε γόνιμες συζητήσεις στην Αθήνα με πολλούς δημόσιους παράγοντες, αναφέρθηκε στη «μελλοντική συνεργασία μας στα τραίνα και την επέκταση του λιμανιού» και εξέφρασε τη βεβαιότητά του για τις δυνατότητες ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.