Αμφισβητεί την πρωτοτυπία ερωτήματος που επελέγη εφέτος για τις εξετάσεις η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, θέτοντας παράλληλα ζήτημα ηθικής τάξης για μέλος της Επιτροπής Κεντρικών Εξετάσεων που συμμετείχε στην επιλογή του.
Μάλιστα, ο βουλευτής της ΝΔ Ι. Τζαμτζής ζητά με ερώτησή του στη Βουλή, να διερευνηθεί η καταγγελία.
Σήμερα, ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών κατήγγειλε, μιλώντας στον BHMA FM, ότι εκπρόσωπος της Επιτροπής Εξετάσεων του υπουργείου πρότεινε θέμα το οποίο και τελικά επελέγη, που ο ίδιος είχε σχολιάσει σε ιστοσελίδα εκπαιδευτικών της Φυσικής πριν από 2 μήνες.
Τι είπε ο Παναγιώτης Φιλντίσης στον Βήμα fm 99,5
«Το τέταρτο θέμα είχε δημοσιευτεί σε έναν ιστότοπο, στον οποίο συνδιαχειριστής ήταν ένας (εκπαιδευτικός) που ήταν μέλος της κεντρικής επιτροπής των εξετάσεων. Είχε αναρτήσει το θέμα και το είχε σχολιάσει με μία πενηντάδα μαθητών και συναδέλφων, πριν από δύο μήνες. Καταλαβαίνετε αυτό το θέμα σε πόσους συναδέλφους μπορεί να έχει μοιραστεί, με πόσους μαθητές μπορεί να έχει συζητηθεί.{{{ audio1 }}}
Θα ζητήσουμε εξηγήσεις από την κεντρική επιτροπή εξετάσεων και παρέμβαση του υπουργού Παιδείας, για να ζητήσει εξηγήσεις γιατί συνέβη αυτό».
Η παρέμβαση της Ενωσης Φυσικών
Μετά από αυτήν την αποκάλυψη, παρενέβη η Ένωση των Φυσικών, σημειώνοντας ότι η πρωτοτυπία του θέματος δεν υφίστανται από την στιγμή όπου το θέμα έχει δημοσιευθεί και σχολιαστεί. Βέβαια, με το δεδομένο ότι το Διαδίκτυο έχει ανοίξει νέα δεδομένα και πλέον δεκάδες ιστοσελίδες δημοσιεύουν καθημερινά απόψεις, προτεινόμενα θέματα κλπ, προκύπτει ο προβληματισμός ποια είναι σήμερα τα όρια του σχετικού νόμου.
«Ο μόνος περιορισμός που θέτει ο νόμος είναι να μην έχει δημοσιευθεί παρόμοιο θέμα σε εγχειρίδια ή σχολικά βοηθήματα ευρέως γνωστά» είπε στο «Βήμα» μέλος της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, που για ευνόητους λόγους κρατάει το όνομα του κρυφό.
Και προσθέτει: «Σε δεκάδες φροντιστήρια και ιστοσελίδες σε ολόκληρη τη χώρα υπάρχουν παρόμοια θέματα για τα οποία κάποιος μπορεί να επιχειρηματολογήσει ότι έχουν χάσει την πρωτοτυπία τους. Οπότε οι επιστήμονες δεν μπορούν να συνομιλούν μεταξύ τους;»
Η ουσία της καταγγελίας
Τι κατήγγειλε όμως συγκεκριμένα η Ένωση Φυσικών; Στις 31 Μαρτίου, στην ιστοσελίδα www.ylikonet.gr που αποτελείι ένα φόρουμ φυσικών από ολόκληρη την χώρα δημοσιεύθηκε μια πρόταση θέματος από καθηγητή Φυσικής Λυκείου του Ηρακλείου Κρήτης. Το θέμα αυτό συγκέντρωσε σειρά σχολίων, μεταξύ των οποίων το σχόλιο συνδιαχειριστή της ιστοσελίδας, ο οποίος όμως είναι και στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας. Ο εκπαιδευτικός αυτός, σχολίασε το θέμα για την πρωτοτυπία του.
Ο ίδιος καθηγητής, όπως αναφέρει η Ένωση, πρότεινε δυο μήνες μετά, στην Επιτροπή Εξετάσεων την επιλογή αυτού του θέματος για τις εξετάσεις επειδή το είχε βρει έξυπνο και πρωτότυπο!
Σημειώνεται ότι εφέτος στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων μετά από ειδική πρόσκληση που έγινε από το υπουργείο Παιδείας για να είναι αδιάβλητη η διαδικασία συμμετέχουν και μέλη των επιστημονικών Ενώσεων της χώρας.
Έτσι, ο εκπρόσωπος της Ένωσης Φυσικών, που ήταν παρών, διαφώνησε με την επιλογή αυτή. Τα άλλη μέλη της Επιτροπής αντίθετα συμφώνησαν ότι το θέμα αυτό είναι σωστό και το επέλεξαν (πρόκειται για ένα από τα 3 θέματα που είχε καταγγείλει η Ένωση ως θέματα έξω από το πνεύμα του σχολικού βιβλίου).
Ο ίδιος ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Φυσικών κ. Παναγιώτης Φιλντίσης δεν ανέβασε τους τόνους, μιλώντας στο «Βήμα»· μάλλον το αντίθετο. «Δεν κατηγορούμε το πρόσωπο και δεν κάνουμε καταγγελία αλλά διαπίστωση» δήλωσε ο κ. Φιλντίσης. «Όταν όμως κάποιος δηλώνει στην Επιτροπή ότι έφερε ένα πρωτότυπο θέμα και ο εκπρόσωπος μας του απαντάει ότι δεν είναι και παρόλα αυτά, το θέμα επιλέγεται, δεν μπορούμε να μην διαπιστώσουμε ότι υπάρχει θέμα ηθικής τάξης» δηλώνει.
Ο κ. Φιλντίσης καταγγέλει ωστόσο ότι το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων έχει «πεθάνει» με την μορφή που το ξέραμε, καθώς το ότι η Επιτροπή Εξετάσεων έχει την ευχέρεια να επιλέγει ή να αλλάζει το επίπεδο και την δυσκολία της διαδικασίας κάθε χρονιά, βάζει συνήθως και θέματα σε πολλά ερωτήματα, σύνθετα, πολλές φορές έξω από το πνεύμα του σχολικού βιβλίου, τα οποία πολλά παιδιά και να ξέρουν δεν μπορούν να διαχειριστούν.
Η ανακοίνωση της Ενωσης Φυσικών
Πάντως η Ένωση Φυσικών εξέδωσε σήμερα νέα ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι:
«1. Ισχύουν απόλυτα τα όσα επεσήμανε η επιτροπή των συναδέλφων μας που έλυσε τα θέματα και εξέδωσε την ανακοίνωση της 22/5/2013
2. Μεγάλο μέρος των θεμάτων είναι εκτός της φιλοσοφίας του Σχολικού βιβλίου και της διδασκαλίας του μαθήματος στο σχολείο.
3. Αρκετά ερωτήματα είναι εκτός του αναλυτικού προγράμματος που σήμερα ισχύει. Το γεγονός αυτό κάνει ακόμα πιο επίκαιρο το αίτημα της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών για αλλαγή του αναλυτικού προγράμματος.
4. Τίθεται σοβαρό ζήτημα δεοντολογίας και τάξης σε σχέση με το 4ο θέμα διότι παραπλήσιο αυτού υπήρχε σε γνωστό ιστολόγιο συναδέλφου από τον Μάρτιο και μάλιστα έτυχε σχολιασμών μεταξύ άλλων συναδέλφων.
5. Δυστυχώς η άποψη των συναδέλφων για το τι Φυσική διδάσκουμε και τι ζητούμε από τους μαθητές μας, οδηγεί τα παιδιά μακριά από την Φυσική και τις επιστήμες που έχουν σχέση με αυτή».
Επιτροπή Εξετάσεων: «Δεν τίθεται ζήτημα δεοντολογίας και τάξης»
Καθησυχαστική είναι η ανακοίνωση της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ) του υπουργείου Παιδείας σχετικά με το θέμα που δημιουργήθηκε. Δεν απαντάει ωστόσο η ΚΕΕ στο αν πράγματι μέλος της είχε σχολιάσει το θέμα στο Φόρουμ αυτό. Και επίσης δεν απαντάει επίσης στο γιατί το θέμα επελέγη παρ’ ότι είχε εκφραστεί η αντίθεση μέλους της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, ότι ακριβώς το θέμα αυτό είχε σχολιαστεί και συζητηθεί μεταξύ πολλών εκπαιδευτικών στο Διαδίκτυο.
Αντιθέτως η άποψη των μελών της ΚΕΕ, όπως αναφέρουν πληροφορίες, είναι ότι τα μέλη της και οι εκπαιδευτικοί μπορούν συζητούν και να ανταλλάσσουν απόψεις, ενώ στο Διαδίκτυο είναι πιθανόν να εμφανίζονται δεκάδες θέματα που μοιάζουν με αυτά που επελέγησαν.
Η ανακοίνωση που εκδόθηκε αναφέρει:
«1. Όλα τα θέματα και τα επιμέρους ερωτήματα είναι αυστηρώς εντός της διδακτέας-εξεταστέας ύλης και σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα των Λυκείων.
2. Όλα τα θέματα διαμορφώθηκαν εντός της ΚΕΕ από την εισηγητική επιτροπή του μαθήματος με τη διαδικασία που προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις. Τα θέματα συζητήθηκαν και εγκρίθηκαν ομόφωνα από την ολομέλεια της ΚΕΕ.
3. Είναι φυσικό σε όλα τα μαθήματα τα θέματα που τίθενται στις εξετάσεις να προσιδιάζουν με κάποια από τα χιλιάδες δημοσιευμένα, ιδιαίτερα στο Διαδίκτυο.
4. Κατόπιν τούτου, δεν τίθεται ζήτημα δεοντολογίας και τάξης για τα θέματα στο μάθημα “Φυσική Κατεύθυνσης” ΓΕΛ και ΕΠΑΛ-Β’».