Το «θρίλερ» της πώλησης των Airbus A340-300, που ανήκαν στην εκκαθαρισθείσακρατική Ολυμπιακή Αεροπορία, συνεχίζεται, καθώς μόλις δύο εκ των τεσσάρων αεροσκαφών έχουν πωληθεί στην αμερικανική Apollo Aviation, σε εφαρμογή της κατ’ αρχήν συμφωνίας μεταβίβασης του 2011, μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και των Αμερικανών. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», η Apollo Aviation φέρεται να «παζαρεύει» τη μείωση του τιμήματος για τα δύο αεροσκάφη.
Σύμφωνα με έγγραφο του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας (ΤΑΙΠΕΔ), που διαβιβάστηκε στη Βουλή, τα δύο αεροσκάφη (σειριακοί αριθμοί 280 και 292), τα οποία μεταφέρθηκαν πρόσφατα από την Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων στο ΤΑΙΠΕΔ, εκτιμάται ότι έως τα τέλη Απριλίου 2013 η πώληση των εναπομείναντων Airbus θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως.
«Αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα», αναφέρεται στο έγγραφο, «οι ενέργειες τεχνικού ελέγχου των αεροσκαφών από την αγοράστρια, ώστε με την επιτυχή ολοκλήρωσή τους να τα παραλάβει και να καταβάλει το αντίστοιχο οικονομικό αντάλλαγμα».
«Η σύμβαση με την Apollo Aviation, αγοράστρια εταιρεία των 4 αεροσκαφών, βρίσκεται σε ισχύ κι εκτελείται. Μετά από τις σχετικές προετοιμασίες και τεχνικούς ελέγχους, η αγοράστρια εταιρία έχει ήδη παραλάβει, από τον Νοέμβριο του 2012, τα δύο πρώτα αεροσκάφη με σειριακούς αριθμούς κατασκευαστή 235 και 239 και απέδωσε στο Ελληνικό Δημόσιο το αντίστοιχο οικονομικό αντάλλαγμα με βάση τις προβλέψεις της σύμβασης» αναφέρεται στο έγγραφο του ΤΑΙΠΕΔ.
Πηγή κοντά στην υπόθεση είπε το «Βήμα» ότι τα δύο πρώτα Airbus επελέγη να τεμαχιστούν, διότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ απαγόρεψε να πετάξουν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Έτσι, τεμαχίστηκαν στο «Ελ. Βενιζέλος» και πωλήθηκαν έναντι 20 εκατ. δολάρια, καθώς το κύριο ενδιαφέρον των αγοραστών είναι οι κινητήρες τους.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται σε εξέλιξη «παζάρι» μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των αμερικανών για την πώληση και των άλλων δύο AIRBUS, με αρχικό τίμημα περίπου 20 εκατ. δολάρια, όμως η Apollo Aviation φέρεται να διεκδικεί μείωση του οικονομικού ανταλλάγματος.
Τα τέσσερα Airbus είχαν αγοραστεί με leasing μεταξύ 1998 – 1999 με εγγύηση του δημοσίου, που έφτασε τα 200 εκατ. ευρώ, προς αντικατάσταση των Boeing 737 που χρησιμοποιούσε η Ολυμπιακή Αεροπορία την δεκαετία του 1980.
Πρόκειται για τα αεροσκάφη «Ολυμπία», «Δελφοί», «Μαραθών» και «Επίδαυρος», τα οποία εκτελούσαν δρομολόγια μεσαίων και μακρινών αποστάσεων και σταμάτησαν να χρησιμοποιούνται το 2009 με το κλείσιμο της κρατικής Ολυμπιακής. Η αρχική τους αποτίμηση ανερχόταν στα 180 εκατ. ευρώ.
Το 2010 πραγματοποιήθηκε άγονος διαγωνισμός για την πώλησή τους, στον οποίο η Αμερικανική Cirrus προσέφερε 93 εκατ. δολλάρια, όμως λίγο πριν από την υπογραφή έκανε πίσω. Ο δεύτερος στη σειρά πλειοδότης, ονόματι Sawa Air, κρίθηκε από τον σύμβουλο της αποκρατικοποίησης, Lazard ως αναξιόπιστος και η πρότασή του απορρίφθηκε, ενώ η τρίτη προσφορά κυμαινόταν στα 36 εκατ. δολλάρια, αλλά κρίθηκε ιδιαίτερα χαμηλή και δεν έγινε αποδεκτή.
Πέρασε ένας ακόμη «άγονος» χρόνος για τα τέσσερα αεροσκάφη και ο τεχνικός σύμβουλος της αποκρατικοποίησης, SL Engineering & Services εντόπισε ότι έχει λήξει ο κύκλος ζωής μίας ζωτικών μερών και συστημάτων. Έτσι, οι σύμβουλοι εισηγηθηκαν την μείωση του εκτιμώμενου τιμήματος μεταξύ 35 και 45 εκατ. ευρώ.
Τελικώς, με νέο διαγωνισμό το υπουργείο Οικονομικών έδωσε τα χέρια με την Apollo Aviation Group για 40 εκατ. δολάρια. Στην αμερικανική εταιρία, συμμετέχει εμμέσως το fund, Sciens Capital Management, το οποίο διαχειρίζεται επενδύσεις ύψους 5,7 δισ. δολλαρίων, έχει έδρα στη Νέα Υόρκη και πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Έλληνα επενδυτή, κ.Ι. Ρήγα, ο οποίος ηγείται της έως πρότινος εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών, Sciens.
Πρόσφατα, οι Apollo Aviation και η Sciens Capital Management ανακοίνωσαν ότι η πρώτη «σήκωσε» από την αγορά 595 εκατ. δολάρια από επενδυτές για το δεύτερο κοινό τους επενδυτικό εγχείρημα, δηλαδή το Sciens Aviation Special Opportunities Investment Fund II (SASOF II). Το SASOF II διοικείται από την Apollo Aviation.