Το 2014 θα είναι η χρονιά της αξιολόγησης στα σχολεία της χώρας, ενώ το υπουργείο Παιδείας θέτει τώρα ως άμεση προτεραιότητα τη συγκρότηση Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) στα πρότυπα της αντίστοιχης Αρχής που συντονίζει με επιτυχία επί χρόνια την αντίστοιχη διαδικασία στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Το γεγονός αυτό, καθώς και το ότι η περίφημη αύξηση των ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών για την επόμενη σχολική χρονιά δεν αναμένεται να είναι τελικά πάνω από μια ώρα και αυτή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αποτελούν τα δύο «μαξιλαράκια» του υπουργείου Παιδείας ώστε να καμφθεί η «αγωνιστική» διάθεση των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών της χώρας, οι εκπρόσωποι των οποίων βρίσκονται με το χέρι στη… σκανδάλη εν όψει του σχεδίου αξιολόγησής τους.
Η διάταξη για τη δημιουργία της αντίστοιχης Αρχής που θα συντονίζει και θα εξασφαλίζει από πλευράς διαφάνειας τις διαδικασίες αξιολόγησης στον εκπαιδευτικό χώρο πιθανότατα δεν θα συμπεριληφθεί στο προεδρικό διάταγμα για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αλλά στον νέο νόμο για το Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο που θα δοθεί σύντομα στη δημοσιότητα.
Η Αρχή αυτή θα εξετάζει τις πιθανές ενστάσεις που θα προκύπτουν από την αξιολόγηση, καθώς το λογικά αρμόδιο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και δεν θα μπορούσε να αναλάβει αντίστοιχες αρμοδιότητες.
Το υπουργείο Παιδείας ωστόσο, παρ’ ότι γίνονται αυτές τις ημέρες μικροδιορθώσεις στο προεδρικό διάταγμα για την αξιολόγηση με βάση κυρίως τις παρατηρήσεις των κομμάτων, δεν κάνει βήμα πίσω στο θέμα της σύνδεσης της αξιολόγησης με τους βαθμούς και τη μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών, που αποτελεί και τη βασική φιλοσοφία του νομοσχεδίου.
Ωστόσο, υπό συζήτηση είναι τρία κρίσιμα σημεία στο σχέδιο για την αξιολόγηση για τα οποία και ασκούνται πιέσεις στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης που χειρίζεται το θέμα της αξιολόγησης όλων των δημοσίων υπαλλήλων:
  • Το αν πρέπει οι εκπαιδευτικοί να αξιολογηθούν με τα ίδια κριτήρια που ισχύουν για τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους.
  • Το αν είναι σωστό τα όργανα που θα τους κρίνουν να είναι μονοπρόσωπα. Η πρόταση που συζητείται είναι να αξιολογούνται για τα διοικητικά τους καθήκοντα από τους διευθυντές των σχολείων, για τα εκπαιδευτικά από τους σχολικούς συμβούλους και να υπάρχει και ένα τρίτο μέρος στα όργανα αξιολόγησής τους.
  • Το αν είναι προς όφελος της αξιολόγησης η ποσόστωση που προβλέπεται στο αρχικό σχέδιο της αξιολόγησης, σύμφωνα με την οποία υπάρχει συγκεκριμένο «πλαφόν» για τους εκπαιδευτικούς που μπορούν να προαχθούν στον ανώτερο βαθμό «Α» σε κάθε σχολείο. Ετσι, συζητείται να αυξηθεί το ποσοστό που προβλέφθηκε αρχικά (30% επί του συνόλου).
Επίσης, όπως έλεγαν στο «Βήμα» ανώτατα στελέχη του υπουργείου Παιδείας, απαιτείται σε αυτή τη φάση «μηχανισμός» για την επιμόρφωση των διευθυντών των σχολείων και των σχολικών συμβούλων που θα κληθούν να υλοποιήσουν τον σχεδιασμό της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, ο οποίος αναμένεται και να… στηθεί το καλοκαίρι, ώστε η διαδικασία να ξεκινήσει κανονικά την επόμενη σχολική χρονιά.
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ωστόσο αποτελεί τελικά ένα τιτάνιο έργο, καθώς αφορά ένα πλήθος ανθρώπων, με διασπορά σε ολόκληρη τη χώρα.
Κινητοποιήσεις εν όψει
Με το όπλο παρά πόδα ΔΟΕ-ΟΛΜΕ

Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους αντιμετωπίζουν «παγωμένοι» τις ειδήσεις σχετικά με την αξιολόγησή τους, καθώς αποτελούν κλάδο που τους τελευταίους μήνες δέχεται απανωτά… χτυπήματα.
«Πρώτα μας κόβουν τους μισθούς, μετά μας κόβουν την επιμόρφωση, η κυβέρνηση αυξάνει τις ώρες διδασκαλίας μας και μας στέλνει και να διδάξουμε δεκάδες χιλιόμετρα μακριά από τα σπίτια μας με 600 ευρώ βασικό μισθό, ενώ τώρα μας λέει ότι θα κρινόμαστε και με ποσοστώσεις, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων μας» λέει χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) κ. Σταύρος Πετράκης.

«Η αλήθεια είναι ότι με όλα αυτά νιώθεις κάπως στοχοποιημένος
» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Πετράκης.
Η Ομοσπονδία του, όπως και η Ομοσπονδία των καθηγητών των δημόσιων σχολείων (ΟΛΜΕ) δεν κρύβουν ότι μελετούν δυναμικές κινητοποιήσεις σε ένδειξη αντίδρασης προς την πολιτική της κυβέρνησης στο θέμα της αξιολόγησης. Κινητοποιήσεις που στην περίπτωση των καθηγητών μπορούν να μεταφραστούν στη γνωστή μέθοδο που προκαλεί τρόμο στην εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αλλά και στο πανελλήνιο γενικότερα: απεργία μέσα στις πανελλαδικές εξετάσεις. «Ο διάλογος με το υπουργείο Παιδείας είναι στη βάση προειλημμένων αποφάσεων» λέει χαρακτηριστικά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ