Κάλεσμα στους Έλληνες εφοπλιστές να στηρίξουν την πατρίδα με νέες επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας αλλά και ρευστότητα, απηύθυνε ο πρωθυπουργός Παναγιώτης Πικραμμμένος, εγκαινιάζοντας το απόγευμα της Δευτέρας την Διεθνή Έκθεση «Ποσειδώνια 2012», στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo, στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα.
«Η Ελλάδα είναι μία παραδοσιακά ναυτιλιακή χώρα και η εμπορική της ναυτιλία έχει διαδραματίσει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξή της, στην αύξηση του κύρους της σε διεθνές επίπεδο, καθώς επίσης και στην κοινωνική και περιφερειακή συνοχή», επεσήμανε μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός.
Αναφερόμενος στην συνεισφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομία, πρόσθεσε ότι από το 2000 μέχρι το 2011 πρόσφερε 154 δισ. ευρώ στην Ελλάδα σε εισπράξεις από την παροχή υπηρεσιών μεταφορών, ωστόσο, πρόσθεσε, το 40% του ποσού αυτού επανεξήχθη στο εξωτερικό, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες πληρώνουν για υπηρεσίες παρεχόμενες από άλλες χώρες.
«Λείπει το αναγκαίο πλαίσιο πολιτικής που θα δημιουργήσει συνθήκες ικανές να συγκρατήσουν μεγαλύτερο μέρος του ναυτιλιακού συναλλάγματος στην Ελλάδα», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Πικραμμένος.
Σχολιάζοντας τις εξελίξεις στο χώρο της κρουαζιέρας είπε ότι μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, σήμερα τα έσοδα υπερβαίνουν τα 360 εκ. ευρώ και τόνισε : «Θέλουμε και μπορούμε, αν κινηθούμε έξυπνα και μεθοδικά, να διπλασιάσουμε τα έσοδα αυτά σε 700 εκ. το χρόνο, να διπλασιάσουμε τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας που διακινούνται μέσω του Πειραιά, από 2,5 εκατομμύρια που είναι σήμερα, σε 5 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2016».
Μεταβολές στο θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτιλία
Η χώρα έχει ανάγκη από εξωστρεφείς διεθνοποιημένες δραστηριότητες, δήλωσε από την πλευρά του στο χαιρετισμό του ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Γιάννης Στουρνάρας.
Ο υπουργός αναφερόμενος στην περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας, προσέλκυσης κεφαλαίων από το εξωτερικό και διασύνδεσής της περισσότερο με την αγορά εργασίας, τόνισε ότι η πολιτεία οφείλει να αναπτύξει μια μακροπρόθεσμη σταθερή πολιτική που θα στηρίζεται στην εξής αμοιβαίως επωφελή σχέση: σταθερότητα, υποδομές, απλοποιημένες διαδικασίες εγγραφής στο Εθνικό Νηολόγιο και κίνητρα για την προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία.
Έκανε λόγο επίσης για μεταβολές στο θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτιλία όπου αυτό χρειάζεται – όπως έγινε και στην περίπτωση της απελευθέρωσης του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, ενώ επισήμανε την ανάγκη για εκσυγχρονισμό του ελληνικού λιμενικού συστήματος με ανταγωνιστικά πρότυπα που έχουν ήδη υιοθετεί από τους ευρωπαϊκούς λιμένες.
Τόνισε ότι κλειδί για τη διατήρηση του ανταγωνιστικού κεκτημένου είναι η απλοποίηση των διαδικασιών εγγραφής για τα πλοία στο Εθνικό Νηολόγιο και η παροχή κινήτρων για την προσέλκυση στην ελληνική σημαία, αλλά και την εγκατάσταση ναυτιλιακών και συναφών επιχειρήσεων στην ελληνική επικράτεια.
Όπως ανέφερε επίσης σύμφωνα με αποτελέσματα μελέτης του ΙΟΒΕ η προσέλκυση όλων των δραστηριοτήτων των Ελλήνων εφοπλιστών στην Ελλάδα θα μπορούσε να δημιουργήσει εγχώρια προστιθέμενη αξία 26 δισ. ευρώ (έναντι του περίπου 10 δισ. ευρώ σήμερα), ενώ με τις άμεσες και έμμεσες δραστηριότητες που θα αναπτύσσονταν ως συνέπεια γύρω από τον κόμβο της ναυτιλίας η ανεργία στον τόπο μας θα μπορούσε να μειωθεί κατά 35%.
Η ναυτιλία δεν είναι μέρος του προβλήματος αλλά της λύσης του
Η επιτυχία των «Ποσειδωνίων» δείχνει την αυθεντικότητα και τον δυναμισμό του ναυτιλιακού τομέα, ως βασικού οχήματος του παγκόσμιου εμπορίου που για ακόμη μία φορά θα είναι ο κύριος μεταρρυθμιστής στην ανάκαμψη της οικονομίας που όλοι χρειαζόμαστε και αναμένουμε, σημείωσε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης και πρόσθεσε ότι η Ελλάδα με τη μεγάλη ναυτική ιστορία είναι σε θέση να το διεκπεραιώσει αυτό.
Ο Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής των Ποσειδωνίων, κ. Ιωάννης Λύρας, δήλωσε: «Η ναυτιλία είναι το κατ’ εξοχήν όχημα του παγκόσμιου διακρατικού εμπορίου και όπως και άλλοτε έτσι και τώρα θα καταστεί μοχλός για την έξοδο από την εθνική και παγκόσμια κρίση. Η ναυτιλία δεν είναι μέρος του προβλήματος, αλλά μέρος της λύσης του».
Ακόμη ο κ. Θεμιστοκλής Βώκος, Πρόεδρος των Εκθέσεων Ποσειδώνια, υπογράμμισε ότι : «Η Ελλάδα μόνο κέρδος έχει από τα επιτεύγματα και τις επιτυχίες των καραβοκύρηδων και των ανθρώπων της θάλασσας που έγιναν πλοιοκτήτες με το σπαθί τους, συναγωνιζόμενοι διεθνώς δυνατούς ανταγωνιστές χωρίς κρατικές ενισχύσεις και δημιουργώντας το μεγαλύτερο ανεξάρτητο εμπορικό στόλο στο κόσμο» και επεσήμανε ιδιαίτερα πως η παρουσία χιλιάδων εκθετών και επισκεπτών από πολλές χώρες τόνωσε τον τουρισμό υψηλής απόδοσης
Σύμφωνα με τους διοργανωτές περισσότεροι από 17.000 Έλληνες και ξένοι επισκέπτες, που εκπροσωπούν την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, αναμένεται να περάσουν τις πύλες του εκθεσιακού κέντρου Metropolitan Expo κατά τη πενθήμερη διάρκεια της έκθεσης, η οποία αναπτύσσεται σε επιφάνεια 60.000 τετραγωνικών μέτρων, και συμμετέχουν 1.870 εκθέτες από 87 χώρες.
«Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στη μεγαλύτερη συμμετοχή παραδοσιακών ναυτιλιακών κρατών, καθώς και στη δυναμικότερη παρουσία ναυπηγείων και κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού, οι οποίοι διεκδικούν μεγαλύτερο μερίδιο στις παραγγελίες νέων ναυπηγήσεων των Ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, όπως επίσης και εταιρειών και οργανισμών που υποστηρίζουν τον ελληνόκτητο στόλο», όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
Σημειώνεται επίσης ότι «το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας στην Ελλάδα, εστιάζεται επίσης στη συνεχή ροή παραγγελιών νέων ναυπηγήσεων των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι διαθέτουν συλλογικά το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο του κόσμου, με 3.325 πλοία συνδυασμένης χωρητικότητας 227 εκατομμυρίων dwt. Αξίζει να σημειωθεί πως μόνο πέρυσι, επένδυσαν συνολικά 8,5 δις δολάρια για την κατασκευή νέων πλοίων γεγονός που ώθησε τη μεγαλύτερη εθνική συμμετοχή, Κίνα, να αυξήσει το μέγεθος της παρουσίας της στην έκθεση κατά 30% συνολικά».