Την τροπολογία για την απελευθέρωση των φορτηγών, που θα φέρει προς ανάγνωση την Πέμπτη στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών, κ. Μ. Βορίδης, καθώς και την αιτιολογική της έκθεση, παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα».
Η τροπολογία επιτρέπει την δραστηριοποίηση στην Ελληνική αγορά μόνο πολιτών από κράτη – μέλη της Ε.Ε. «ως προς την αγορά των οδικών εμπορευματικών μεταφορών», την οποία κλείνει ερμητικά στους πολίτες τρίτων χωρών, απαγορεύοντας την είσοδο σε αυτήν. Η καταργούμενη ρύθμιση είναι, κατά την αιτιολογική έκθεση, «αντίθετη και στο κοινοτικό δίκαιο».
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι πολίτες και επιχειρήσεις τρίτων κρατών θα πρέπει να ιδρύσουν εταιρία στο κοινοτικό έδαφος, προκειμένου να εισέλθουν στην Ελληνική αγορά.
Επίσης, θα επιτραπεί η εκτέλεση εθνικού μεταφορικού έργου από τους διεθνείς μεταφορείς και αντίστροφα. «Οι επιχειρήσεις που έχουν άδεια να διεξάγουν διεθνείς οδικές εμπορευματικές μεταφορές έχουν το δικαίωμα να διεξάγουν και εθνικές οδικές μεταφορές, με την ίδια άδεια, οι δε επιχειρήσεις που διεξάγουν εθνικές μεταφορές έχουν το δικαίωμα να διεξάγουν και διεθνείς μεταφορές εφόσον είναι κάτοχοι της αντίστοιχης άδειας οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων» αναφέρεται στο κείμενο της τροπολογίας.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η εν λόγω διάταξη δίνει την δυνατότητα «για λόγους ανταγωνισμού, αλλά και για λόγους ίσης μεταχείρισης», καθώς κατ’ αυτόν τον τρόπο «δεν θα υπάρξει ιδιαίτερη ευνοούμενη κατηγορία σε βάρος της άλλης».
Παράλληλα, αυστηροποιείται ακόμη περισσότερο η τεχνολογική κλάση των οχημάτων για την χορήγηση νέας άδειας, καθώς καταργείται η κατηγορία EURO IV. «Οι άδειες κυκλοφορίας φορτηγών δημόσιας χρήσης αυτοκινήτων χορηγούνται αποκλειστικά για φορτηγά, τα οποία εμπίπτουν στην κατηγορία εκπομπών EURO V ή μεταγενέστερων οδηγιών που καθορίζονται με απόφαση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και δεν επιτρέπεται η αντικατάστασή τους με άλλα φορτηγά αυτοκίνητα μεγαλύτερου ή μικρότερου μικτού βάρους» σημειώνεται στο κείμενο.
Η αιτιολογική έκθεση δικαιολογεί την συγκεκριμένη ρύθμιση «τουλάχιστον ώστε και το περιβάλλον να προστατευθεί και να αναβαθμιστούν οι ελληνικές εμπορευματικές μεταφορές».
Οι άδειες Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης δεν θα μετατραπούν σε Άδειες Οδικών Μεταφορών εντός δέκα ετών, καθώς η σχετική διάταξη καταργείται. Επίσης, καταργείται και η διάταξη για την κλιμακούμενη μείωση της ειδικής εισφοράς έως το 2013, καθώς επιταχύνεται η απελευθέρωση του επαγγέλματος.
Η τροπολογία θα προβλέπει, επίσης, την καταβολή υπέρ του δημοσίου εισφοράς για κάθε νέα άδεια με κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργών Υποδομών και Οικονομικών, «υπολογιζόμενη κατά χιλιόγραμμο μικτού βάρους και κατά κατηγορία».
Η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι το παράβολο θα καθορίζεται ως «συνάρτηση του διοικητικού κόστους» και η ΚΥΑ θα ρυθμίζει την «υπέρ του Δημοσίου εισφορά στα νέα ΦΔΧ αυτοκίνητα για να αντισταθμιστούν οι επιπτώσεις της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων επί της ποιότητας του οδικού δικτύου, καθώς και της περιβαλλοντικής προστασίας, δεδομένου ότι από επιστημονικές μελέτες τα φορτηγά αυτοκίνητα ευθύνονται για την εκπομπή κυρίως σωματιδίων κατά ποσοστό 71%».
Η επιτάχυνση της απελευθέρωσης δικαιολογείται από την αιτιολογική έκθεση ως απαίτηση του Μνημονίου, ενώ καταργείται η υποχρεωτική άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων «μόνο με την υποχρεωτική ένταξη σε εταιρίες, όπως άλλωστε ισχύσει για όλα τα επαγγέλματα (Ν.3919/2011), αλλά και από τις σχετικές διατάξεις του Συντάγματος», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Με κενά η εφαρμογή του νόμου Ρέππα
Η ΝΔ συμφώνησε να υποστηρίξει την τροπολογία του κ. Βορίδη, αφού πέτυχε την δέσμευσή του να ενεργοποιηθούν τα «κοιμώμενα» άρθρα του νόμου του κ. Δημ. Ρέππα, τα οποία ουδέποτε εφαρμόστηκαν. Αυτά, όπως εντοπίστηκαν από τον αρμόδιο τομεάρχη Μεταφορών της ΝΔ, κ. Μιχ. Παπαδόπουλο, είναι τα εξής:
– Θα επανέλθουν σε ισχύ διατάξεις του Ν.383/1976, ο οποίος καταργήθηκε με τον νόμο Ρέππα, προκειμένου να μην διαλυθούν οι ΙΜΕ-ΕΠΕ, που αποτελούν το 90% των μεταφορικών εταιριών.
– Έχει «κολλήσει» η διάταξη που προβλέπει την μίσθωση του φορτηγού αυτοκινήτου από μεταφορική εταιρία και εάν ο ιδιοκτήτης του οχήματος είναι και οδηγός του, τότε η εταιρία αποζημιώνει τις υπηρεσίες του ως οδηγού. Αυτό δεν εφαρμόζεται, διότι δεν έχει αποσαφηνιστεί εάν η ασφάλιση του οδηγού θα γίνεται στο ΙΚΑ ή στον ΟΑΕΕ
– Το πιστοποιητικό ασφαλείας στις δεν χορηγείται από την πυροσβεστική στις μεταφορικές εταιρίες, καθώς δεν έχουν ακόμη εκδοθεί σχετικές οδηγίες
– Δεν έχει γίνει καμία εγγραφή στο Μητρώο Μεταφορικών Εταιριών, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν στοιχεία
– Εκκρεμούν υπουργικές αποφάσεις για τον τρόπο οργάνωσης, συγχώνευσης και λειτουργίας μεταφορικών εταιριών, την υπαγωγή των εταιριών στον αναπτυξιακό νόμο, τον τρόπο διάθεσης των αδειών σε περίπτωση λύσης των εταιριών