Σε μια εποχή που οι περισσότεροι κλάδοι κάθε άλλο παρά όρεξη για γιορτές και πανηγύρια έχουν, οι άνθρωποι του κρέατος επιλέγουν τη…. φυγή προς τα εμπρός διοργανώνοντας την επόμενη χρονιά τις πρώτες «Μέρες Κρέατος». Ετσι στις 22,23 και 24 Ιουνίου άνθρωποι του εμπορίου, κρεοπώλες, κτηνίατροι, κρεατοτεχνίτες, ειδικοί της γαστριμαργίας, σεφ και γενικά όλος ο κόσμος της… της ψησταριάς, θα βρίσκεται στο Metropolitan Expo του Αεροδρόμιου της Αθήνα για μια διεθνής συνάντηση.
«Ο στόχος των εκδηλώσεων είναι διπλός. Πρώτον είναι μια έκθεση που έχει εμπορικό χαρακτήρα και σκοπός της είναι άνθρωποι της αγοράς από Ελλάδα και εξωτερικό να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους» λέει κ. Γιώργος Κατερίνης, διευθυντής σύνταξης του κλαδικού περιοδικού Meat Place, το οποίο έχει την πρωτοβουλία της όλης διοργάνωσης. «Και επιπλέον είναι μια ευκαιρία για τον καταναλωτή να διασκεδάσει αλλά και να ενημερωθεί για μια σειρά από θέματα που αφορούν την κατανάλωση κρέατος» λέει ο κ. Κατερίνης.
Ενα σημαντικό κομμάτι των Meat Days 2012 θα αποτελείται από happening γαστριμαργίας και γευσιγνωσίας αφιερωμένα στον απλό καλόφαγά κρεατοφάγο. «Θέλουμε να διαλύσουμε πολλές ανακρίβειες που κατά καιρούς γράφονται και ουσιαστικά αποτρέπουν τον κόσμο από το να καταναλώνει κρέας, ιδιαίτερα κόκκινο, το οποίο αποτελεί βασικό συστατικό μιας ισορροπημένης διατροφής» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Κρεοπωλών Αθήνας Αττικής κ. Βασίλης Ντεληφιλιππίδης.
Οι περισσότεροι έλληνες καταναλωτές επιλέγουν κρέατα και με βάση την προέλευση τους. Αυτό που είναι λιγότερο γνωστό, είναι πως για ορισμένα δημοφιλή είδη κρέατος, όπως το μοσχάρι και το χοιρινό, η εγχώρια ζήτηση καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό από εισαγωγές, κυρίως από τις χώρες της Ευρώπης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΛΟΓΑΚ από εξαγωγές προέρχονται το 85% του βοδινού και το 55% του χοιρινού κρέατος που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά. «Σε ορισμένα είδη, όπως είναι π. χ. ο χοιρινός γύρος, η πρώτη ύλη είναι σχεδόν αποκλειστικά εισαγόμενη» λέει ο κ. Κατερίνης. «Η ελληνική παραγωγή δεν αρκεί για να καλύψει τη ζήτηση. Το θέμα είναι να τρώμε ποιοτικό κρέας, ανεξαρτήτως προέλευσης, κάτι που στην Ελλάδα συμβαίνει. Το σύστημα των ελέγχων λειτουργεί, ενώ και ο έλληνας καταναλωτής προτιμά να αγοράζει νωπό κρέας, από κρεοπωλεία, όχι τυποποιημένο όπως συμβαίνει στη δυτική Ευρώπη».
Αλλωστε, το αρνητικό… ισοζύγιο κρέατος γίνεται ακόμα πιο φανερό αν δει κανείς τους αριθμούς που αφορούν τις εισαγωγές και εξαγωγές. Το 2010 εισήχθησαν συνολικά 423,6 χιλιάδες τόνοι κρέατος όλων των ειδών συνολικής αξίας 1,06 δισ. ευρώ ενώ εξήχθησαν 39,7 χιλιάδες τόνοι συνολικής αξίας 55 εκ.
Υπάρχει κρίση αλλά αντέχουμε!
«Αν οι πωλήσεις ήταν όπως πέρυσι θα πήγαινα να ξαναπαντρευτώ» λέει χαριτολογώντας ο πρόεδρος της Ενωσης Κρεοπωλών νομού Θεσσαλονίκης κ. Νικόλαος Εμμανουηλίδης. περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο. Μαζί του συμφωνεί – και επαυξάνει μάλιστα – και ο κ. Ντεληφιλιππίδης. «Η πτώση είναι μεγαλύτερη από ότι περιμέναμε. Εγώ υπολόγιζα μια μείωση του τζίρου στο 15%, και αυτή τη στιγμή οι περισσότεροι συνάδελφοι μιλάνε για πτώση περίπου 30%.»
Η κρίση μπορεί να μίκρυνε την… τσάντα του καταναλωτή, όμως δημιούργησε και καινούργιους πελάτες. «Ο κόσμος αγοράζει μικρότερες ποσότητες, αυτές που έχει προαποφασίσει ότι θα αγοράσει. Δεν είναι δεκτικός σε προτάσεις», λέει ο κ. Εμμανουηλίδης. «Από την άλλη αυτό δε σημαίνει ότι στα μαγαζιά δεν έρχονται καινούργιοι πελάτες. Είναι όλοι αυτοί οι άνθρωποι που πριν έβγαιναν έξω για φαγητό μια και δύο φορές την εβδομάδα, και τώρα έχουν βάλει το μαγείρεμα στη ζωή τους»
Πάντως, και παρά τις δυσκολίες που παρουσιάζει η εποχή, το κρέας όπως και τα τρόφιμα εν γενεί είναι από τους τομείς της ελληνικής οικονομίας όπου τουλάχιστον κάτι κινείται. Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας υπάρχουν περί τους 20 000 κρεοπώλες και τεχνίτες κρέατος. «Στην Αττική μέσα στο 2011 έχουν κλείσει 30 κρεοπωλεία. Την ίδια στιγμή άνοιξαν όμως 22 καινούργια» λέει ο κ. Ντεληφιλιππίδης. «Ακόμα και αυτή την εποχή ο Ελληνας είναι απαιτητικός καταναλωτής. Εχει προσωπική σχέση με τον κρεοπώλη του. Επομένως, όπως συμβαίνει και σε άλλους χώρους που έχουν σχέση με τη διατροφή, ο καλός επαγγελματίας έχει πάντα λόγο ύπαρξης».