Δεκαέξι νομοί της χώρας χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, ως οι περιοχές που έχουν πρόβλημα ατυχημάτων και η απόδοση της τροχαίας δεν είναι ικανοποιητική βάση των σχετικών στατιστικών στοιχείων της Τροχαίας για το 2010.
Η έρευνα, που παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα», με τίτλο «Τροχαία αστυνόμευση και οδική ασφάλεια» πραγματοποιήθηκε από τους Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, καθηγητή του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης, Μιχαήλ Νικολαράκη, Διδάκτορα και Μιχάλη Δούμπο, Επίκουρο Καθηγητή.
Κατά την έρευνα από την μελέτη των στοιχείων προκύπτει πως όπου βεβαιώνονται ελάχιστες παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σημειώνονται και πολλά τροχαία ατυχήματα ενώ όπου ο αριθμός των παραβάσεων είναι υψηλός μειώνονται τα ατυχήματα.
Οι νομοί αυτοί, κατά την έρευνα, όπου κατεγράφησαν πολλά τροχαία ατυχήματα και λίγες παραβάσεις είναι οι: Θεσσαλονίκης, Δωδεκανήσου, Έβρου, Εύβοιας, Ζακύνθου, Ημαθίας, Θεσπρωτίας, Καβάλας, Καρδίτσας, Κυκλάδων, Λακωνίας, Μεσσηνίας, Πρέβεζας, Φθιώτιδας, Φωκίδας και Χανίων.
Οι ερευνητές σημειώνουν πως στις περιοχές αυτές η αυξημένη αστυνόμευση δεν έχει φέρει αποτελέσματα και έτσι απαιτούνται άλλες λύσεις όπως βελτίωση του οδικού δικτύου, της κυκλοφοριακής αγωγής κλπ ενώ παράλληλα χρειάζονται ειδική μελέτη από συγκοινωνιολόγους.
Αντίθετα οι νομοί με τα λιγότερα ατυχήματα και τις πολλές βεβαιώσεις παραβάσεων είναι: Κιλκίς, Λασιθίου, Πέλλας, Πιερίας, Ρεθύμνης, Σερρών, Φλώρινας και Χίου. Αυτές είναι οι περιοχές, όπως σημειώνεται στις οποίες η αυξημένη αστυνόμευση φαίνεται πως είχε αποτελέσματα.
Η Αττική ανήκει στη κατηγορία των νομών με τα πολλά ατυχήματα και τις πολλές παραβάσεις μαζί με την Αιτωλοακαρνανία, την Αργολίδα, την Αρκαδία, την Αχαΐα, την Βοιωτία, την Ηλεία, την Κορινθία και την Χαλκιδική.
Οι υπόλοιποι νομοί (18) εντάσσονται στην 3η κατηγορία που είναι «λίγα ατυχήματα – λίγες παραβάσεις». Οι περιοχές αυτές ανήκουν στην κατηγορία «χαμηλής επικινδυνότητας» όπου δεν απαιτείται, κατά την έρευνα, κατανάλωση πόρων και αστυνομικών δυνάμεων για βελτίωση της κατάστασης.
Καθημερινές απώλειες
Οπως επισημαίνεται, σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, «καθημερινά χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο περίπου 3.500 άτομα, δηλαδή 1,3 εκατομμύρια νεκροί ετησίως, με αυξητικές τάσεις ιδιαίτερα στις αναπτυσσόμενες ασιατικές χώρες (Κίνα, Ινδία κλπ.), καθώς και στις πρώην ανατολικές χώρες (Ρωσία, Ουκρανία κλπ.). Αν δεν ληφθούν μέτρα το 2030 εκτιμάται ότι οι ετήσιες απώλειες θα φθάσουν τα 2,4 εκατομμύρια».
Οπως αναφέρεται στα συμπεράσματα «το 2010 οι επιδόσεις της χώρας μας συνολικά στην οδική ασφάλεια κρίνονται αρνητικές. Αναμενόταν καλύτερα αποτελέσματα, δεδομένης της μείωσης της κυκλοφορίας των οχημάτων λόγω της αύξησης της τιμής των καυσίμων και της οικονομικής κρίσης. Επίσης διαπιστώθηκε μείωση της αστυνόμευσης πανελλαδικά».
Παράλληλα οι ερευνητές σημειώνουν πως θα πρέπει να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης και αύξηση της αστυνομικής παρουσίας σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, αλλά και μέσα στα μεγάλα αστικά κέντρα. «Οι αστυνομικοί να είναι αυστηρότεροι με τους οδηγούς και τα όρια ανεκτικότητας να είναι μηδενικά. Πρέπει να ενισχυθεί το ανθρώπινο δυναμικό των υπηρεσιών τροχαίας, να γίνει ποιοτική αναβάθμιση του προσωπικού και να δοθούν κίνητρα για αποδοτικότερη εργασία», λένε χαρακτηριστικά.
Στις προτάσεις αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι το μέτρο της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων για την ανανέωση του στόλου και την κυκλοφορία ασφαλέστερων οχημάτων θα βοηθήσει πολύ, αλλά πρέπει να επεκταθεί και στα ελαφρά φορτηγά και τα αγροτικά. Ακόμη «οι ασφαλιστικές εταιρείες εξακολουθούν να μην συμμετέχουν ενεργά στις προσπάθειες μείωσης των ατυχημάτων και γενικότερα της πρόληψης. Η δραστηριοποίησή τους προς την κατεύθυνση αυτή θα βοηθούσε σημαντικά, τόσο το κοινωνικό σύνολο, αλλά και τις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρίες».