Η εποχή όπου το ποδήλατο ήταν συνδεδεμένο μόνο με αθλητικές προπονήσεις και κυριακάτικες βόλτες έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Εν έτει 2011 στόχος των απανταχού ποδηλατών είναι να ενσωματώσουν την «κουλτούρα του δίτροχου» στην καθημερινότητα της πόλης – στη δουλειά, στη βραδινή έξοδο, στο πανεπιστήμιο, στα ψώνια. Για την προώθηση της εν λόγω νοοτροπίας ομάδες ποδηλατών διοργανώνουν αυτή την εβδομάδα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δύο πρωτότυπες καμπάνιες που οδηγούν τα ποδήλατα από τη δουλειά μέχρι την πασαρέλα!

«Με ποδήλατο στη δουλειά» ονομάζεται ο διαδικτυακός αγώνας ποδηλασίας… προς τη δουλειά, τον οποίο διοργανώνουν για ολόκληρο τον Μάιο οι «Ποδηλάτ-ισσ-ες», μέσω της ιστοσελίδας www.podilates.gr. Την ίδια στιγμή στη Θεσσαλονίκη η ομάδα «Bike respect» διοργανώνει την ερχόμενη Κυριακή, 29 Μαΐου, την εκδήλωση «Fashion on Wheels», δηλαδή μία παρουσίαση μόδας σε δύο τροχούς!

Αγώνας μέχρι… τη δουλειά
Για να κερδίσει κανείς τον διαγωνισμό «Με ποδήλατο στη δουλειά» πρέπει να είναι έτοιμος να ποδηλατήσει δεκάδες χιλιόμετρα. Ωστόσο, εν προκειμένω ισχύει η φράση «το τερπνόν μετά του ωφελίμου», καθώς ο εν λόγω ποδηλατικός αγώνας οδηγεί τον κάθε συμμετέχοντα… στο γραφείο του.

«Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να εξοικειωθούν οι Ελληνες με το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς προς τον χώρο εργασίας. Ετσι, οι ομάδες που δημιουργούνται προέρχονται από την ίδια επιχείρηση και “καταχωρούν” χιλιόμετρα με την προϋπόθεση ότι οι διαδρομές τους σχεδιάζονται από το σπίτι στο γραφείο ή αντίστροφα. Η ομάδα που θα καταχωρήσει περισσότερα χιλιόμετρα ποδηλασίας μέσα στον μήνα Μάιο, θα κερδίσει», εξηγεί στο «Βήμα» ο κ. Αλέξανδρος Αθανασόπουλος από τους «Ποδηλάτ-ισσ-ες», ένας από τους δημιουργούς του διαγωνισμού και σχεδιαστής του λογισμικού που υποστηρίζει τις ηλεκτρονικές καταχωρήσεις χιλιομέτρων.

Ηδη συμμετέχουν 303 ποδηλάτες οι οποίοι έχουν διανύσει συνολική απόσταση 29.477 χιλιομέτρων. Αυτό πρακτικά ισοδυναμεί με αποταμίευση 2.948 λίτρων βενζίνης και περιορισμό της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα κατά 6.842 κιλά. Τα δεδομένα αυτά είναι σίγουρα μια ικανοποιητική αρχή για την Ελλάδα, ωστόσο υστερούν σημαντικά από τα αποτελέσματα αντίστοιχων πρωτοβουλιών στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, αντίστοιχη πρωτοβουλία στη Γερμανία το 2010 συγκέντρωσε 170.000 ποδηλάτες, ενώ στο Βέλγιο οδήγησε στην καταχώρηση 5,2 εκατομμυρίων χιλιομέτρων!

«Παιχνίδι» που μεταφέρει το μήνυμα
Στην κορυφή της κατάταξης των 30 διαφορετικών εταιρειών και οργανισμών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό, βρίσκονται οι ποδηλάτες-εργαζόμενοι της WWF Ελλάδας. Μέσα σε τρεις εβδομάδες έχουν καλύψει 632 χιλιόμετρα ποδηλασίας από και προς τη δουλειά. «Ο συναγωνισμός είναι πολύ διασκεδαστικός, αλλά είναι αυτονόητο ότι στόχος δεν είναι να κερδίσουμε, αλλά να προβάλουμε με τη συμμετοχή μας τη χρησιμότητα του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης. Πολύς κόσμος στην Αθήνα θέλει να χρησιμοποιήσει το ποδήλατο αλλά φοβάται, λόγω της έλλειψης υποδομής και της συμπεριφοράς των οδηγών. Πρέπει επιτέλους η πολιτεία να μας ακούσει και η συμμετοχή μας σε τέτοιου είδους καμπάνιες σίγουρα μεταφέρει το μήνυμα», σχολιάζει ο κ. Μάριος Βόντας, ένας εκ των ποδηλατών της ομάδας.

Στη δέκατη θέση της βαθμολογίας βρίσκονται οι ποδηλάτες της Eurobank, οι οποίοι αν και λιγότεροι σε αριθμό – μόλις τρία άτομα – έχουν καλύψει 316 χιλιόμετρα. «Ανακάλυψα την καμπάνια στο σάιτ www.podilates.gr και ενθουσιάστηκα. Σκέφτηκα να παρακινήσω τους συναδέλφους μου να φτιάξουμε μια ομάδα και εν τέλει το πήραμε… πατριωτικά. Προσπαθούμε να πείσουμε κι άλλους στη δουλειά να συμμετάσχουν, για να αυξηθούν τα χιλιόμετρά μας. Μας μένει ακόμα μία εβδομάδα και δεν θα το βάλουμε κάτω. Αν μάλιστα μέσα από το παιχνίδια κατορθώσουμε να προβάλουμε και τη χρήση του ποδηλάτου στον μέσο Αθηναίο, το κέρδος θα είναι διπλό», λέει στο «Βήμα» ο κ. Δημήτρης Κανακάκης, μέλος της ομάδας.

Πασαρέλα σε… ποδήλατα
Μια πρωτότυπη πασαρέλα θα διοργανωθεί την ερχόμενη Κυριακή, 29 Μαΐου, στην παραλία της Θεσσαλονίκης. Τα «μοντέλα» της δεν θα ισορροπούν πάνω σε ψηλοτάκουνες γόβες αλλά σε δύο… τροχούς. Ο λόγος για την «Fashion on Wheels», μία ποδηλατική επίδειξη μόδας που οργανώνεται από την ομάδα «Bike respect» και φιλοδοξεί να αποδείξει ότι σε μια εποχή όπου το ποδήλατο τείνει να γίνει μόδα, η ίδια η μόδα ταιριάζει στο ποδήλατο.

«Θέλουμε να καταρρίψουμε τη στερεοτυπική εικόνα του αθλητή-ποδηλάτη με τη φόρμα και τα αθλητικά παπούτσια και να δείξουμε στους κατοίκους της πόλης ότι το ποδήλατο ταιριάζει με όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας. Ο δικηγόρος που πηγαίνει στο δικαστήριο με το κοστούμι και το χαρτοφύλακα πάνω στο ποδήλατο, ο καθηγητής που ποδηλατεί μέχρι το πανεπιστήμιο, η κοπέλα που βγαίνει τη βραδινή της βόλτα σε δύο τροχούς είναι όλες εκφάνσεις της χρήσης του ποδηλάτου. Η ποδηλασία μπορεί να ενσωματωθεί στη ζωή μας και μπορούμε να είμαστε πάντα όμορφοι και “περιποιημένοι” πάνω στο ποδήλατό μας», λέει στο «Βήμα» ο κ. Κώστας Συμελίδης, από τους «Bike respect».

Η εν λόγω πασαρέλα, μάλιστα, θα έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας επίδειξης μόδας: μουσική, εκφωνητή, πρωτότυπα ρούχα που θα εναλλάσσονται. Μάλιστα, στόχος της ομάδας είναι να προβληθεί και η δημιουργική δουλειά των καταστημάτων της πόλης από το χώρο του ρούχου και του ποδηλάτου. Έτσι, δεκάδες διαφορετικά καταστήματα θα συμμετάσχουν παρέχοντας ρούχα και ποδήλατα, ώστε η εν λόγω επίδειξη να αγκαλιάσει όλα τα διαφορετικά «στυλ» που συναντώνται στον ποδηλατικό κόσμο.