«Ημέρες δράσης» για τις… ημέρες ανησυχίας στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας κηρύσσουν οι πρυτανικές αρχές αλλά και οι καθηγητές των ιδρυμάτων. Μετά τη συνάντηση στη Θεσσαλονίκη, οι πρυτάνεις εξέφρασαν την ανησυχία τους για την υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ και κήρυξαν την Τρίτη 7 Ιουνίου ως ημέρα κοινής δράσης και εκδηλώσεων «για την υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστημίου και την υποστήριξη της εύρυθμης λειτουργίας του ενάντια στο κλίμα αβεβαιότητας και ανασφάλειας που έντεχνα καλλιεργείται», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν.
Την ίδια απόφαση πήραν και οι καθηγητές των ΑΕΙ, καθώς η Ομοσπονδία τους (ΠΟΣΔΕΠ) κήρυξε ήδη την Τετάρτη 1η Ιουνίου ως ημέρα δράσεων, ενημέρωσης και κινητοποιήσεων για τα προβλήματα της ανώτατης εκπαίδευσης. Κάλεσε μάλιστα τους συλλόγους της «εκείνη τη μέρα να προχωρήσουν σε αναστολή των εκπαιδευτικών και διοικητικών λειτουργιών των πανεπιστημίων και να οργανώσουν αντίστοιχες εκδηλώσεις».
Οι πανεπιστημιακοί καθηγητές μάλιστα ζητούν ταυτόχρονα από το υπουργείο Παιδείας να μην καταθέσει μέσα στο καλοκαίρι τον νέο νόμο-πλαίσιο για τα ΑΕΙ και να λάβει υπόψη τις θέσεις που έχει εκφράσει η Ομοσπονδία για τη μεταρρύθμιση στην ανώτατη εκπαίδευση.
Οι πρυτάνεις
«Τα πανεπιστήμια, παρά τη μεγάλη προσπάθεια που κατέβαλαν για εξορθολογισμό και περιστολή των δαπανών τους, βρίσκονται σήμερα αντιμέτωπα με τις δραστικές περικοπές της κρατικής χρηματοδότησης, οι οποίες ξεπερνούν το 50%, τις συνεχείς παρεμβάσεις στην αυτοτέλειά τους, συχνά με αυθαίρετες και κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας οδηγίες, τη συνεχιζόμενη καθυστέρηση και την απόπειρα αναστολής των εξελίξεων μελών ΔΕΠ, τη διακοπή της δημόσιας χρηματοδότησης της έρευνας, την επί διετία καθυστέρηση έγκρισης ευρωπαϊκών ερευνητικών προγραμμάτων, καθώς και τη διαρκή ασυνέπεια και αδιαφάνεια των εφαρμοζόμενων διαδικασιών» αναφέρεται στην ανακοίνωση που εξέδωσαν οι πρυτάνεις των ΑΕΙ.
Αναφέρουν ότι η πολιτική αυτή θέτει «σε άμεσο κίνδυνο τη λειτουργία τους και την ίδια την ύπαρξή των πανεπιστημίων. Τα πανεπιστήμια δηλώνουν με σαφήνεια και αποφασιστικότητα ότι τα δημοσιεύματα περί συγχωνεύσεων ή/και καταργήσεων τμημάτων και πανεπιστημίων είναι ανυπόστατα και τονίζουν ότι οποιαδήποτε αλλαγή στο υφιστάμενο καθεστώς προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη των ιδρυμάτων, τεκμηρίωση με ακαδημαϊκά κριτήρια και στρατηγικό σχεδιασμό» αναφέρεται στην ανακοίνωση των πρυτάνεων.
Η ΠΟΣΔΕΠ
«Ενάμισι χρόνο μετά, και εν μέσω της οξύτατης οικονομικής κρίσης, η κυβέρνηση αδυνατεί να καταθέσει και να υλοποιήσει ένα αποτελεσματικό σχέδιο εξόδου από τη δραματική δημοσιονομική και κοινωνική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα. Η αδυναμία αυτή αφορά και τον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας» αναφέρει από την πλευρά της η Ομοσπονδία των καθηγητών ΑΕΙ.
«Η μείωση της χρηματοδότησης αγγίζει το 50% του τακτικού προϋπολογισμού. Οσο κι αν υπάρχουν σαφέστατα περιθώρια εξορθολογισμού και αναδιάρθρωσης των δαπανών, οι οποίες θα πρέπει να εντάσσονται σε ένα σαφή προγραμματισμό κάθε ακαδημαϊκής μονάδας, η δραστική αυτή περικοπή της χρηματοδότησης υπονομεύει την καθημερινή λειτουργία των πανεπιστημίων. Η κατάσταση επιδεινώνεται καθώς για πρώτη φορά δεν έχουν επιστραφεί στα ιδρύματα τα ταμειακά υπόλοιπα του 2010, ενώ οι τροποποιημένοι (λόγω των περικοπών) προϋπολογισμοί του 2011 στην καλύτερη περίπτωση θα επιστρέψουν στα ιδρύματα κατά τον Οκτώβριο, χωρίς έως τότε να είναι δυνατή η έγκριση οιασδήποτε δαπάνης» τονίζουν οι καθηγητές ΑΕΙ.
Αιχμές για τον Πρωθυπουργό
Οι πανεπιστημιακοί απευθύνονται και προσωπικά κατά του πρωθυπουργού κ. Γιώργου Παπανδρέου, αναφέροντας ότι «σε μια εποχή κατά την οποία η παιδεία – με αιχμή την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και την ανάπτυξη της ερευνητικής δραστηριότητας – θα έπρεπε να αποτελεί βασικό μοχλό για την επιστροφή της χώρας σε μια τροχιά ανάπτυξης με ενισχυμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά, ο Πρωθυπουργός της χώρας αντί να κινητοποιήσει τις ζωντανές δυνάμεις της ακαδημαϊκής κοινότητας επιλέγει για μια ακόμα φορά – για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους – να αντιμετωπίσει ισοπεδωτικά, υποτιμητικά και απαξιωτικά το σύνολο των πανεπιστημιακών δασκάλων, μολονότι ένα σημαντικό μέρος των προβλημάτων του πανεπιστημιακού συστήματος οφείλεται σε παρωχημένες αντιλήψεις και ψηφοθηρικές πρακτικές του ίδιου του πολιτικού συστήματος. Πρακτικές και νοοτροπίες, οι οποίες δυστυχώς διαπιστώνουμε ότι συνεχίζουν να επιβιώνουν και σήμερα» καταλήγουν στην ανακοίνωσή τους.