Απαράδεκτες εικόνες ντροπής, χαρακτηριστικές της παρακμής των ελληνικών σιδηροδρόμων, αποκαλύπτει «Το Βήμα». Εξω από κάθε λογική, και σε μια περίοδο πρωτοφανών θυσιών για τον ελληνικό λαό, η διοίκηση του ΟΣΕ αποφάσισε σιωπηρά την παύση της συντήρησης του τροχαίου υλικού που δεν χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Και μάλιστα, δόθηκε «γραμμή» για το ξήλωμα υπερσύγχρονου εξοπλισμού για την εξασφάλιση ανταλλακτικών!
Το χειρότερο είναι ότι, όπως αποκαλύπτουν σιδηροδρομικοί, το επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΟΣΕ προβλέπει ελάχιστα κονδύλια για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού στόλου, με αποτέλεσμα τροχαίο υλικό που παραδόθηκε τα τελευταία χρόνια και κόστισε 1,2 δισ. ευρώ, να τίθεται σιγά – σιγά εν αχρηστία, όπως οι 17 από τις 30 ηλεκτράμαξες του ΟΣΕ.
Ετσι, τροχαίο υλικό που παραδόθηκε στον οργανισμό πριν από πέντε έτη – και άρα έχει μπροστά του 20 χρόνια ζωής – σαπίζει στο αμαξοστάσιο του Ρέντη. Την περίοδο 2004 – 2007 ο ΟΣΕ προμηθεύτηκε 185 ολοκαίνουργια βαγόνια, υψηλής τεχνολογίας, αντί 1,2 εκατ. ευρώ έκαστο, δαπάνησε, δηλαδή, συνολικά 220 εκατ. ευρώ.
Σήμερα, από τα 185 αυτά βαγόνια μόλις 115 θεωρούνται ικανά να παράσχουν υπηρεσίες, ενώ τα υπόλοιπα 70, λόγω βλαβών, μετατρέπονται σε «τράπεζες ανταλλακτικών» και κείτονται πρακτικά αφύλακτα. Αντί περιφράξεως, χρησιμοποιούνται μόλις τρεις φύλακες, οι οποίοι ελάχιστα μπορούν να κάνουν για να προστατέψουν τον εξοπλισμό.
Πηγή ανταλλακτικών
Ενδεικτικό της διαχειριστικής ανωμαλίας των σιδηροδρόμων ότι ότι υπερσύγχρονος συρμός που παραδόθηκε το 2006 μέσω της προγραμματικής συμφωνίας 33 (κατασκευής Ελληνικών Ναυπηγείων – Bombardier) και κόστισε 4,2 εκατ. ευρώ, λεηλατείται συστηματικά από τον ίδιο τον οργανισμό.
Στη Θεσσαλονίκη, αντίστοιχα, μια υπερσύγχρονη ηλεκτράμαξα Desiro (κατασκευής Siemens), η οποία αγοράστηκε το 2004, στοίχισε 6 εκατ. ευρώ και μετατράπηκε σε πηγή ανταλλακτικών!
Σε ακινησία
Αγνωστη είναι και η μοίρα των Railbus που αγοράστηκαν για το μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου και σήμερα στην πλειονότητά τους δεν κυκλοφορούν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ΟΣΕ προσπαθεί να τα πουλήσει στους Ελβετούς – οι οποίοι διαθέτουν επίσης μετρικό δίκτυο -, όμως εάν δεν επιτευχθεί ο στόχος, είναι πολύ πιθανόν να πάρουν τον δρόμο του σκραπ.
Υπενθυμίζεται ότι τα μετρικά Railbus αγοράστηκαν πριν από δέκα χρόνια έναντι 72 εκατ. ευρώ και σήμερα, πλην των δύο που κυκλοφορούν στην Πάτρα, τα υπόλοιπα έχουν τεθεί σε ακινησία.
Αποδεκατισμένη… συντήρηση «Η κεντρική επισκευαστική βάση είναι αφημένη στην τύχη της»
Μάλιστα, λόγω των μετατάξεων στον ΟΣΕ, η βάση συντήρησης του Ρέντη, η οποία αριθμεί 220 άτομα, αποδεκατίζεται. Ετσι, ο προϊστάμενος του συγκροτήματος τελεί υπό μετάταξη, ο προϊστάμενος γραφείου παραγωγής και ανταλλακτικών έχει μετατεθεί, όπως και ο προϊστάμενος του τμήματος επιβαταμαξών.