Οι Αθηναίοι που ζουν στις περιοχές της Αθήνας με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω μεγάλης κυκλοφοριακής συμφόρησης έχουν δύο χρόνια μικρότερο προσδόκιμο ζωής από τους υπόλοιπους κατοίκους των μεγαλουπόλεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ). Αυτό έδειξε μία νέα μελέτη η οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό της ΕΕ και δείχνει ότι η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα έσωζε 19.000 ανθρώπινες ζωές το χρόνο σε 25 ευρωπαϊκές πόλεις.
Η Αθήνα βρίσκεται στην τρίτη θέση της σχετικής λίστας. Στην πρώτη θέση, ως η πιο επικίνδυνη για όσους ζουν σε γειτονιές με «τράφικ τζαμ», είναι το Βουκουρέστι, η πρωτεύουσα της Ρουμανίας. Στη δεύτερη θέση είναι η ουγγρική πρωτεύουσα, η Βουδαπέστη. Και στις τρεις πόλεις εκτιμάται ότι το προσδόκιμο ζωής για όσους ζουν και εργάζονται σε απόσταση. κυριολεκτικά, αναπνοής από τις εξατμίσεις των οχημάτων, μπορεί να μειωθεί έως και δύο χρόνια.
Η πιο «καθαρή» ατμόσφαιρα μετρήθηκε στο κέντρο της Στοκχόλμης, στη Σουηδία.
Οι ερευνητές του δικτύου Aphekom μελέτησαν τα επίπεδα και τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε 25 πόλεις σε 12 ευρωπαϊκές χώρες με συνολικό πληθυσμό 39 εκατ. κατοίκους. Οι υψηλότερες τιμές ατμοσφαιρικής ρύπανσης καταγράφηκαν στο Βουκουρέστι (38,2 μικρογραμμάρια), στη Βουδαπέστη (33,7 μικρογραμμάρια), ενώ η Αθήνα έρχεται τρίτη με 29,4 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο.
Η ρύπανση στη Βαρκελώνη ήταν 27 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, στη Ρώμη 21,4, ενώ στο Παρίσι και το Λονδίνο ήταν 16,4 και 13,1 αντίστοιχα.
Μόνο η Στοκχόλμη βρέθηκε κάτω από το κατώτατο όριο της λεπτής μοριακής ρύπανσης των 10 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο, το οποίο έχει καθιερωθεί ως όριο συναγερμού από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλείται κατά μεγάλο ποσοστό από τις εξατμίσεις, λόγος για τον οποίο παρουσιάζεται αυξημένη ιδιαίτερα κοντά στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους και οδικούς κόμβους στα κέντρα των πόλεων. Τα μικροσκοπικά αερομεταφερόμενα σωματίδια μπορούν να εισχωρήσουν βαθιά στους πνεύμονες, προκαλώντας αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις.
«Η μόνιμη διαμονή κοντά σε πολυσύχναστους δρόμους των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων ευθύνεται για το 15% των περιπτώσεων άσθματος στα παιδιά και πιθανότατα για παρόμοια ή υψηλότερα ποσοστά άλλων κοινών χρόνιων ασθενειών σε ενήλικες άνω των 65 ετών, όπως π. χ. στεφανιαίας νόσου ή χρόνιας αποφρακτικής πνευμονοπάθειας», γράφουν μεταξύ άλλων οι συντάκτες της έκθεσης.
Καθόλου αμελητέα δεν είναι και η οικονομική διάσταση του ζητήματος. Σύμφωνα με την έρευνα, ο περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις θα μπορούσε επίσης να εξοικονομήσει 31,5 δις ευρώ από τις δαπάνες υγείας και τις συνέπειες στην εργασία.