Εν μέσω της καταιγίδας που έχει ξεσπάσει με αφορμή το σκάνδαλο της υφαρπαγής και επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων δεκάδων εκατ. χρηστών του Facebook φαίνεται ότι δύο ακόμη γίγαντες του Διαδικτύου επιζητούν να έχουν πρόσβαση στα προσωπικά μας δεδομένα ακόμη και τα πιο ευαίσθητα όπως είναι αυτά της κατάστασης της υγείας μας.
Η Google και η Amazon ανταγωνίζονται τα τελευταία χρόνια στον αναπτυσσόμενο τομέα των λεγόμενων ψηφιακών οικιακών βοηθών. Των ηλεκτρονικών συστημάτων που τοποθετούνται στα σπίτια, επικοινωνούν με τους κατοίκους με φωνητικές εντολές και μπορούν να ελέγχουν διάφορες λειτουργίες του σπιτιού (π.χ. φώτα, θερμοσίφωνες, ρολά, ηλεκτρικές συσκευές κ.α.) αλλά και να παρέχουν μια σειρά από άλλες υπηρεσίες όπως σύνδεση με το Internet και παροχή πληροφοριών.
Ο ανταγωνισμός αυτός έχει οδηγήσει στο να γίνονται συνεχώς αναβαθμίσεις στα συστήματα αυτά τα οποία αποκτούν ολοένα και περισσότερες δυνατότητες. Όπως έγινε γνωστό στο πλαίσιο αυτών των αναβαθμίσεων οι δύο εταιρείες έχουν καταθέσει μια σειρά από αιτήσεις ευρεσιτεχνίας για νέες τεχνολογίες οι οποίες θα ενσωματώνονται στους ψηφιακούς οικιακούς βοηθούς και θα τους δίνουν την δυνατότητα να «κατασκοπεύουν» τους κατοίκους τους σπιτιού στο οποίο βρίσκονται και να συλλέγουν μια σειρά από προσωπικές ακόμη και ευαίσθητες πληροφορίες και δεδομένα. Δεδομένα στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι εταιρείες για να το αξιοποιήσουν αναλόγως.
Τι θα κάνουν
Οι τεχνολογίες αυτές ανάμεσα στα άλλα θα έχουν την δυνατότητα να διαπιστώνουν την φυσική αλλά και ψυχολογική κατάσταση των κατοίκων του σπιτιού. Θα αναγνωρίζουν αν κάποιος είναι ασθενής ή αν κάποιος έχει κακή διάθεση. Μελετώντας και συνδυάζοντας αυτά τα δεδομένα οι εταιρείες θα διαπιστώνουν τι μπορεί να χρειάζεται ή να θέλει ο κάτοικος του σπιτιού την δεδομένη στιγμή και να του προωθούν στοχευμένες διαφημίσεις. Εκτός από την φυσική και ψυχολογική κατάσταση ενός ατόμου με τις τεχνολογίες αυτές ο ψηφιακός οικιακός βοηθός θα παρακολουθεί και θα αξιολογεί τα πάντα.
Αν για παράδειγμα, ο ψηφιακός οικιακός βοηθός δει έναν κάτοικο του σπιτιού να φοράει ένα μπλουζάκι στο οποίο υπάρχει η φωτογραφία ή το όνομα ενός τραγουδιστή (ή εντοπίσει το μπλουζάκι αυτό σε κάποια καρέκλα ή στο πάτωμα) θα το καταχωρήσει στην βάση δεδομένων και όταν αυτός ο καλλιτέχνης κυκλοφορήσει ένα νέο τραγούδι ή πρόκειται να κάνει κάποια ζωντανή εμφάνιση σε κάποιο κοντινό σημείο από το σπίτι τότε ο ψηφιακός οικιακός βοηθός θα κάνει την σχετική ενημέρωση.
Επίσης με τις νέες αναβαθμίσεις ο ψηφιακός οικιακός βοηθός θα μπορεί να παρακολουθεί τι κάνουν μέσα στο σπίτι τα παιδιά όταν λείπουν οι γονείς και να τους ενημερώνουν σχετικά. Οι εταιρείες από την πλευρά τους υποστηρίζουν ότι οι νέες δυνατότητες των οικιακών βοηθών θα λειτουργούν αποκλειστικά και μόνο προς όφελος και προς ενημέρωση των κατόχων τους για διάφορα πράγματα που συμβαίνουν στο σπίτι και δεν θα έχουν οι ίδιες κάποιο κέρδος.
H Google απαντώντας στην κριτική που δέχεται για τις πατέντες που έχει καταθέσει αναφέρει ότι οι νέες δυνατότητες των ψηφιακών οικιακών βοηθών δεν θα αποκαλύπτουν την ιατρική ή ψυχολογική κατάσταση των κατόχων τους ακόμη και αν γίνει συνδυασμός διαφόρων δεδομένων που έχουν καταγράψει. «Όλες οι συσκευές του Google Assistant και του Google Home σχεδιάζονται έχοντας κατά νου την προστασία των δεδομένων των κατόχων τους» αναφέρει σε ανακοίνωση της η Google.
«Διαβάζοντας τις αιτήσεις ευρεσιτεχνίας είναι ξεκάθαρο ότι αναφέρονται σε τεχνολογίες παρακολούθησης τα οποία έχουν στόχο να παρέχουν πληροφορίες στους διαφημιστές. Οι τεχνολογίες αυτές θα δίνουν πληροφορίες κατά κύριο λόγο για το πώς ζούμε μέσα στο σπίτι μας» δήλωσε ο Τζέιμι Κόρτ Πρόεδρος του αμερικανικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού δικαιωμάτων των καταναλωτών Consumer Watchdog.