Τα μωρά που αντιλαμβάνονται τη διαφορά ανάμεσα σε τρία μήλα και σε έξι μήλα στην ηλικία των έξι μηνών είναι πιθανότερο να έχουν καλύτερες αριθμητικές ικανότητες όταν φτάσουν στο προνήπιο, δείχνει νέα αμερικανική μελέτη. Και αυτό σημαίνει ότι ορισμένες μαθηματικές ικανότητες μπορεί να είναι έμφυτες.
Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι τα βρέφη, όπως και άλλα θηλαστικά, πτηνά, ακόμα και ψάρια, έχουν την ικανότητα να ξεχωρίζουν σύνολα που περιέχουν διαφορετικό αριθμό αντικειμένων. Για παράδειγμα, πολλά ζώα έχουν την ικανότητα να διαλέγουν το δίσκο που περιέχει τις περισσότερες λιχουδιές, καθώς αντιλαμβάνονται ότι πέντε μήλα είναι καλύτερα από τρία μήλα.
Πολλοί νευροεπιστήμονες και αναπτυξιακοί βιολόγοι υποψιάζονται ότι η «διαισθητική» αντίληψη του πλήθους αποτελεί τη βάση για τις μαθηματικές ικανότητες των ενηλίκων.
Η μελέτη
Η νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στην αμερικανική επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences», δείχνει να επιβεβαιώνει αυτές τις υποψίες. Η Ελίζαμπεθ Μπράνον, νευροεπιστήμονας του Πανεπιστημίου Ντιουκ στη Βόρεια Καρολίνα μελέτησε 48 μωρά ηλικίας έξι μηνών, τα οποία επέστρεψαν στο εργαστήριο για νέα αξιολόγηση τρία χρόνια αργότερα.
Στο πρώτο τεστ, τα βρέφη τοποθετήθηκαν μπροστά σε δύο οθόνες στις οποίες εμφανίζονταν κουκκίδες, οι οποίες διαρκώς άλλαζαν εμφάνιση. Στη μία οθόνη ο αριθμός των κουκκίδων έμενε σταθερός, ενώ στην άλλη αυξομειωνόταν μεταξύ 10 και 20.
Οι ερευνητές κατέγραψαν τις αντιδράσεις των βρεφών παρακολουθώντας το βλέμμα τους με ειδική κάμερα. Τα μωρά είναι γνωστό ότι προτιμούν να βλέπουν νέα πράγματα, σε σχέση με πράγματα που ξέρουν, και οι ερευνητές ήθελαν να μετρήσουν πόσο προσέλκυε την προσοχή των μωρών η αυξομείωση των κουκκίδων.
Κοιτώντας τις κουκκίδες
Πράγματι, ορισμένα βρέφη κοιτούσαν την οθόνη με τις αυξομειούμενες κουκκίδες περισσότερο χρόνο από ό,τι άλλα.
Τα μωρά αυτά, τα οποία είχαν πιθανώς αυξημένη ικανότητα διαισθητικής αντίληψης του πλήθους, παρουσίασαν σημαντικά καλύτερες μαθηματικές επιδόσεις όταν εξετάστηκαν τρία χρόνια αργότερα. Και η στατιστική αυτή σύνδεση ήταν ανεξάρτητη από το IQ ή την γενική προτίμηση για τα πράγματα που αλλάζουν.
Εμφυτη η διαισθητική αντίληψη των αριθμών
Σύμφωνα με τη δρα Μπρένον, τα αποτελέσματα αυτά ενισχύουν την άποψη ότι η διαισθητική αντίληψη των αριθμών είναι έμφυτη ικανότητα, στην οποία θα βασιστούν αργότερα οι μαθηματικές ικανότητες.
Η Μπρένον επισημαίνει πάντως ότι το ταλέντο στα μαθηματικά επηρεάζεται και από πολλούς περιβαλλοντικούς παράγοντες όπως η παιδεία και η ενθάρρυνση από τους γονείς.
Όπως παραδέχεται η ερευνήτρια, θα ήταν δύσκολο να εξετάσει κάποιος ένα μωρό και να προβλέψει τις επιδόσεις του στα μαθηματικά στην τελευταία τάξη του λυκείου.