Μπορεί μέχρι σήμερα να έχουμε ανακαλύψει σχεδόν τα πάντα γύρω από τους δεινοσαύρους αλλά οι επιστήμονες δεν είχαν καταφέρει να βρουν στοιχεία για τα χρώματα τους. Χρησιμοποιώντας μια νέα προηγμένη τεχνική με χρήση ακτινών Χ επιστήμονες στην Μ.Βρετανία εντόπισαν σε απολιθώματα αρχαίων πτηνών μία χρωστική ουσία η οποία παράγει σκούρα χρώματα. Η ανακάλυψη ανοίγει τον δρόμο για τον εντοπισμό όλων των χρωμάτων που διέθεταν τόσο οι δεινόσαυροι όσο και άλλα εξαφανισμένα ζώα.
Η ευμελανίνη
Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ χρησιμοποίησαν το σύγχροτρο με το οποίο κατάφεραν να εντοπίσουν τα ίχνη της ευμελανίνης σε πτηνά ηλικίας που έζησαν πριν από 150 ως 100 εκατομμύρια έτη. Η ευμελανίνη είναι μια χρωστική ουσία που παράγει αποχρώσεις του μαύρου και του καφέ χρώματος. Η ευμελανίνη είναι υπεύθυνη για το έντονο μαύρο χρώμα που έχουν τα κοράκια, το σοκολατί χρώμα των Λαμπραντόρ αλλά και τα καφέ μάτια στους ανθρώπους.
Σύμφωνα με τους ερευνητές η ανακάλυψη τους ανοίγει τον δρόμο για τον εντοπισμό όλων των χρωμάτων που υπήρχαν στο δέρμα, τα φτερά αλλά και το τρίχωμα των δεινοσαύρων και άλλων ζώων του αρχαίου κόσμου. Εκτιμούν ότι μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια θα έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν εικόνες των δεινοσαύρων και άλλων εξαφανισμένων ζώων στις οποίες τα ζώα θα παρουσιάζονται με το σύνολο των πραγματικών χρωμάτων που διέθεταν.
Το σύγχροτρο
Το σύγχροτρο παράγει ακτίνες Χ υψηλής ενέργειας οι οποίες μπορούν να χτυπήσουν και να ανατινάξουν ηλεκτρόνια στις εσωτερικές στιβάδες των ατόμων. Έτσι τα εξωτερικά ηλεκτρόνια έρχονται να καλύψουν τα κενά που δημιουργήθηκαν και η διαδικασία αυτή έχει ως αποτέλεσμα την εκπομπή ακτινοβολίας η οποία με τη σειρά της αξιοποιείται για να εντοπιστεί το άτομο από το οποίο προήλθε.
Η τεχνική έχει ευρύ φάσμα εφαρμογών αφού μπορεί να μελετά σε βάθος την ύλη που αποτελεί το αντικείμενο της έρευνας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αρχαιολογικές έρευνες, σε ιατρικές ακόμη και στην μελέτη διαφόρων αντικειμένων όπως πίνακες ζωγραφικής. Το σύγχροτρο έχει χρησιμοποιηθεί για παράδειγμα, για να διαπιστωθούν πιθανές αλλοιώσεις στα χρώματα των πινάκων του Βίνσεντ Βαν Γκογκ.