Ηλιακό μετρό
Ξεκίνησαν πριν από λίγους μήνες οι προετοιμασίες για την κατασκευή ενός υπερηχητικού τρένου το οποίο, αν τελικά κατασκευαστεί, υπόσχεται να καλύπτει αποστάσεις εκατοντάδων χλμ. σε λίγα λεπτά. Το Hyperloop είναι ένα ακόμη φουτουριστικό πρότζεκτ του αμερικανού δισεκατομμυριούχου, επιχειρηματία και οραματιστή, Ελον Μασκ. Το Hyperloop είναι ένα τρένο που θα κινείται με ηλιακή ενέργεια, όχι πάνω σε ράγες στο έδαφος αλλά στο εσωτερικό αγωγών μέσα σε κενό αέρος. Το τρένο αυτό θα αποτελείται από βαγόνια (κάψουλες) που θα έχουν χωρητικότητα 4-6 ατόμων. Σύμφωνα με τον Μασκ, η αίσθηση που θα έχουν οι επιβάτες θα προσομοιάζει σε εκείνη που έχουν οι επιβάτες αεροσκαφών και όχι σε εκείνη που έχουν οι επιβάτες στα τρενάκια ταχύτητας των λούνα παρκ, όπως θεωρούσαν κάποιοι. Το αρχικό σχέδιο του Μασκ είναι το Hyperloop να συνδέσει το Λος Αντζελες με το Σαν Φρανσίσκο, που βρίσκονται σε απόσταση 610 χλμ.
Το Hyperloop θα κινείται με ταχύτητες που θα ξεπερνούν τα 1.200 χλμ./ώρα, γεγονός που σημαίνει ότι θα συνδέει τις δύο μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ σε περίπου 30 λεπτά. Το Hyperloop θα μπορεί να μεταφέρει όχι μόνο ανθρώπους αλλά και φορτία, ακόμη και αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τον επιχειρηματία, το κόστος για την κατασκευή του πρώτου τρένου και των υποδομών για τη «γραμμή» Λος Αντζελες – Σαν Φρανσίσκο θα αγγίξει τα 6 δισ. δολάρια. Ο Μασκ υποστηρίζει ότι το εισιτήριο για έναν επιβάτη του Hyperloop θα είναι αρκετά φτηνό και δεν θα ξεπερνάει τα 20 δολάρια. Οι επιβάτες δεν θα περιμένουν σχεδόν καθόλου στους σταθμούς επιβίβασης αφού τα βαγόνια θα έχουν τη δυνατότητα να ξεκινούν για τον προορισμό τους κάθε 30 δευτερόλεπτα. Για να έχει τη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα το Hyperloop δεν πρέπει να καλύπτει αποστάσεις μεγαλύτερες των 1.500 χλμ./ώρα.
Υπερηχητικό μετρό
Μια ομάδα σχεδιαστών παρουσίασε τα σχέδια ενός μέσου μεταφοράς που είναι βγαλμένο κυριολεκτικά από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Το Evacuated Tube Transport (ETT) είναι ένας αεροστεγής σωλήνας μέσα στον οποίο θα κινούνται χωρίς τριβή και με τρομερές ταχύτητες μικρά βαγόνια με επιβάτες. Τα βαγόνια θα κινούνται με ταχύτητες που θα προσεγγίζουν τα 6.500 χλμ./ώρα! Την ιδέα για το ΕΤΤ συνέλαβε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ο αμερικανός μηχανολόγος Ντάριλ Οστερ, ο οποίος άρχισε να το σχεδιάζει και πατεντάρισε το 1997 την τεχνολογία στην οποία θα βασιζόταν ο σωλήνας του. Δημιούργησε την εταιρεία et3.com Inc μέσω της οποίας άρχισε να αναζητεί συνεργάτες και χρηματοδότες για την υλοποίηση του σχεδίου του.
Πριν από λίγα 24ωρα οι επιτελείς της εταιρείας παρουσίασαν τα σχέδια του ΕΤΤ. Οπως υποστηρίζουν, αυτό το… υπερηχητικό μετρό θα μπορούσε να μεταφέρει επιβάτες από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη μέσα σε 45 λεπτά και να κάνει τον γύρο του κόσμου μέσα σε έξι ώρες! Τα βαγόνια του ΕΤΤ θα έχουν δυνατότητα να μεταφέρουν 4-6 επιβάτες ενώ θα υπάρχει ξεχωριστός χώρος για τις αποσκευές τους. Σύμφωνα με τους σχεδιαστές, τα βαγόνια θα κινούνται χωρίς τριβές μέσα στον σωλήνα και θα αναπτύσσουν ταχύτητες που θα αγγίζουν τα 6.500 χλμ./ώρα. Υποστηρίζουν ότι η κίνηση των βαγονιών θα είναι αθόρυβη και ότι οι επιβάτες δεν θα βιώνουν ισχυρές βαρυτικές δυνάμεις.
Αναφέρουν ότι οι επιβάτες θα βιώνουν μόλις 1G, δύναμη που βιώνουν οι επιβάτες των συμβατικών αυτοκινήτων. Οι σχεδιαστές δηλώνουν επίσης ότι το ΕΤΤ είναι ασφαλέστερο και πιο οικονομικό από τα τρένα και τα αεροπλάνα. Εκτιμούν ότι για την κατασκευή του θα απαιτηθεί μόλις το ένα τέταρτο του κόστους που χρειάζεται για την κατασκευή δρόμων στο αστικό οδικό δίκτυο και το ένα δέκατο του κόστους των αυτοκινητοδρόμων υψηλής ταχύτητας (εθνικές οδοί κ.λπ.). Προς το παρόν πάντως οι σχεδιαστές δεν αποκαλύπτουν περισσότερες λεπτομέρειες για την τεχνολογία πίσω από το ΕΤΤ ενώ επίσης δεν έχει γίνει γνωστό αν υπάρχει ενδιαφέρον για την κατασκευή του.

Μαγνητικό μετρό
Ανακοινώθηκε η συνεργασία μεταξύ της Ισραηλινής Βιομηχανίας Αεροσκαφών (IAI) και της εταιρείας Space Act που ανήκει στη NASA. Οι δύο εταιρείες συνεργάζονται πάνω σε μια νέα πρόταση που στόχο έχει να φέρει επανάσταση στον τομέα της μετακίνησης μέσα στις πόλεις. Το πρόγραμμα έχει λάβει την ονομασία SkyTran και αφορά την κατασκευή ενός διθέσιου βαγονιού που θα κινείται σε μια εναέρια γραμμή που θα διαπερνά αστικές περιοχές.
Το διθέσιο βαγόνι θα χρησιμοποιεί την τεχνολογία τρένων maglev (μαγνητικής ανύψωσης) που αιωρούνται σε μικρή απόσταση πάνω από τις ράγες χάρη σε ισχυρά μαγνητικά πεδία. Η απουσία τριβών επιτρέπει στο τρένο να αναπτύσσει μεγάλες ταχύτητες και μάλιστα αθόρυβα. Οπως έγινε γνωστό, θα ξεκινήσουν σύντομα δοκιμές τέτοιων βαγονιών στις εγκαταστάσεις της ΙΑΙ.
Διαστημικό μετρό
Πριν από λίγες εβδομάδες ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Imagineactive έδωσε στη δημοσιότητα τα σχέδια ενός μέσου μεταφοράς βγαλμένου κυριολεκτικά από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Το Solar Express είναι αυτό ακριβώς που λέει το όνομά του, δηλαδή μια… υπερταχεία του ηλιακού συστήματος. Πρόκειται για ένα διαστημικό τρένο, τα «βαγόνια» του οποίου θα είναι ευθυγραμμισμένοι κύλινδροι μήκους περίπου 50 μέτρων ο καθένας εξ αυτών, την ομαλή λειτουργία των οποίων θα ελέγχουν ρομπότ. Η εκκίνηση του Solar Express θα γίνεται με τη χρήση ισχυρών προωθητήρων και στη συνέχεια το τρένο θα εκμεταλλεύεται τις βαρυτικές δυνάμεις για να μετακινείται σε χρόνο dt από πλανήτη σε πλανήτη. Σύμφωνα με τους εμπνευστές του, το Solar Express θα μπορεί να μεταφέρει φορτία και επιβάτες στον Αρη σε διάστημα μόλις 37 ωρών!

HeliosPlus