Οι μποτιλιαρισμένοι δρόμοι ανήκουν στο παρελθόν. Σύμφωνα με νέα μελέτη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης στο Παρίσι, τα αυτόνομα ταξί που θα προσφέρουν τη δυνατότητα σε πελάτες να μοιράζονται τη διαδρομή τους με άλλους θα μπορούσαν να λύσουν μια για πάντα τον «πονοκέφαλο» της κυκλοφοριακής συμφόρησης στις μεγάλες πόλεις.
Στο πλαίσιο της μελέτης, στην οποία χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία γύρω από την κίνηση στους δρόμους της Λισαβόνας, στην Πορτογαλία, φάνηκε ότι τα λεγόμενα «τάξιμποτ» θα μπορούσαν να περιορίσουν το κυκλοφοριακό κομφούζιο ως και κατά 90%. Τα νέα ευρήματα έρχονται τη στιγμή που μια σειρά από εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Google και Uber, ετοιμάζουν μια στρατιά από αυτόνομα ταξί, τα οποία υπόσχονται την εξυπηρέτηση του κοινού σε χαμηλό κόστος.
Ρομποτικά ταξί «ανοίγουν» τους δρόμουςΔιοχετεύοντας τα δεδομένα σε ένα υπολογιστικό μοντέλο, οι ερευνητές κατάφεραν να δημιουργήσουν μια προσομοίωση του πώς θα είναι το μέλλον στους δρόμους όπου θα κινούνται αυτόνομα ταξί και πώς κάτι τέτοιο θα επηρεάζει το σύνολο των μετακινήσεων των πολιτών.
Ακόμη και με έναν επιβάτη στο κάθε ταξί, το σύστημα έδειξε ότι ο αριθμός των οχημάτων ήταν περιορισμένος κατά 77%.
Επιπλέον, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι πέρα από τη χαλαρή κυκλοφορία στους δρόμους, η αντικατάσταση των ιδιωτικών οχημάτων με ρομποτικά αυτόνομα οχήματα θα οδηγήσει στην απελευθέρωση πολύτιμης γης στο κέντρο της πόλης, η οποία χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης. Γεγονός που, στην περίπτωση της Λισαβόνας, μεταφράζεται στην απελευθέρωση έκτασης αντίστοιχης με περίπου 200 γήπεδα ποδοσφαίρου.
Ερχεται ο αυτόνομος στόλος
Πριν από περίπου έναν χρόνο η εταιρεία Uber, που προσφέρει υπηρεσίες μεταφορών με βάση τις οποίες οι επιβάτες μοιράζονται την ίδια κούρσα, είχε ανακοινώσει ότι ετοιμαζόταν να αντικαταστήσει τους οδηγούς της με αυτόνομα οχήματα.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του διευθύνοντος συμβούλου
Τράβις Κάλανικ μάλιστα η εν λόγω τεχνολογία θα έριχνε σημαντικά το κόστος, γεγονός που θα μπορούσε να μεταφερθεί με τη σειρά του στους επιβάτες υπό μορφή έκπτωσης ως προς την τιμή της υπηρεσίας.Και ενώ η Google είχε αρχικά εμφανισθεί τον Αύγουστο του 2013 ως ένθερμος υποστηρικτής των υπηρεσιών της Uber, ενισχύοντας μάλιστα το κεφάλαιο της εταιρείας με 258 εκατ. δολάρια, τελικά ο αμερικανικός κολοσσός μάλλον προσανατολίζεται στο να ξεκινήσει τον δικό του στόλο αυτόνομων ταξί.
Ανώνυμη πηγή εκμυστηρεύτηκε στο ειδησεογραφικό δίκτυο Bloomberg ότι σύντομα η εταιρεία πρόκειται να ξεκινήσει μια υπηρεσία ταξί και μάλιστα χωρίς… οδηγούς!
Για την υλοποίηση των παραπάνω σχεδίων ωστόσο εκκρεμούν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις. Σε πρώτη φάση, όπως όλα δείχνουν, τα αυτόνομα οχήματα αναμένεται να διατεθούν σε μικρότερους και πιο περιορισμένους χώρους όπως π.χ. οι χώροι των αεροδρομίων και των μεγάλων πανεπιστημιακών μονάδων.
Εντός του 2015 αναμένεται να ξεκινήσουν πιλοτικά προγράμματα αυτόνομων οχημάτων σε 10 αμερικανικές πόλεις, με πρώτη την Τάμπα, στη Φλόριδα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει την εμφάνιση των «ρομποτικών» οχημάτων στους δρόμους ως και σε 30 αμερικανικές πόλεις ως το 2017.
HeliosPlus