Δεν χωρεί αμφιβολία ότι ο γερμανός βιολόγος Ερνστ Χέκελ (Ernst Haeckel, 1834-1919) υπήρξε μία από τις σημαντικότερες μορφές της εποχής του. Φυσιοδίφης, φιλόσοφος, καλλιτέχνης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Jena, ο Χέκελ ενσάρκωνε το αρχέτυπο του ρομαντικού Γερμανού που εμπνεόταν από τον Γκαίτε (Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832) και τα πλατωνικά ιδεώδη. Ηταν φανατικός θαυμαστής του Δαρβίνου και υπήρξε καθοριστικός στην εξάπλωση της θεωρίας της εξέλιξης στην Ευρώπη. Το έργο του στη βιολογία είναι τεράστιο αλλά και αμφιλεγόμενο. Ενα από τα σημεία της αμφισβήτησης έχει να κάνει με τις εικόνες που ζωγράφιζε ο Χέκελ και τις οποίες χρησιμοποιούσε για να υποστηρίξει τις θεωρίες του. Στην πενταετία από το 1899 ως το 1904 ο Χέκελ δημοσίευσε μια σειρά εικόνων εκπληκτικής ομορφιάς προκειμένου να καταδείξει τη συμμετρία των μορφών που απαντώται στη φύση. Αντικείμενα της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας με τίτλο Kunstformen der Natur (Μορφές τέχνης στη φύση) έγιναν φυτά, ζώα και θαλάσσιοι μικροοργανισμοί.



Ακόμη και το μάτι του μη ειδικού αντιλαμβάνεται ότι οι εικόνες του Χέκελ είναι ιδεατές και απέχουν από την πραγματικότητα. Στερεί όμως αυτό κάτι από την ομορφιά τους αυτή καθαυτή; Στο ερώτημα αυτό θα πρέπει να απαντήσουν όσοι ενδιαφερθούν να αγοράσουν το βιβλίο Visions of Nature: The Art and Science of Ernst Haeckel, το οποίο γράφτηκε από τον διευθυντή του Μουσείου Χέκελ στην Jena κ. Olaf Breidbach. Λόγω θέσεως ο Breidbach είχε πρόσβαση στις σημειώσεις και στα βιβλία σχεδίων του Χέκελ και αυτό καθιστά το βιβλίο εξαιρετικά πλούσιο σε πρωτότυπο υλικό. Ακριβώς όμως λόγω της θέσεώς του ο Breidbach δεν κριτικάρει επαρκώς τις υπερβάσεις του Χέκελ. Αντιθέτως, προσπαθεί να τις δικαιολογήσει και να τις αποδώσει τόσο στην καλλιτεχνική του ιδιοσυγρασία όσο και στο κλίμα της εποχής. Είναι βέβαιον ότι το πλούσιο σε εικόνες βιβλίο θα σας γοητεύσει. Αν όμως αναζητείτε μια ολοκληρωμένη και αντικειμενική άποψη για το έργο του Χέκελ, θα πρέπει να πλουτίσετε τη βιβλιοθήκη σας και με άλλα συγγράμματα.