Ελεύθερες πρέπει να είναι οι τιμές πώλησης των εμφιαλωμένων νερών, καφέδων, σάντουιτς και τοστ, καθώς και των ροφημάτων που πωλούνται σε αεροδρόμια, σιδηροδρομικούς σταθμούς, πλοία, γήπεδα, στάδια, αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, νοσοκομεία, κλινικές, πανεπιστήμια, ΤΕΙ, τεχνικές και άλλες σχολές, θέατρα και κινηματογράφους.
Αυτό αποφάσισε χθες το Δ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας και ακύρωσε απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και αγορανομική διάταξη του 2005 που καθόριζαν τις ανώτατες τιμές πώλησης (διατίμηση) των προϊόντων αυτών που διατίθενται σε όρθιους πελάτες. Οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν ότι η υπουργική απόφαση και η αγορανομική διάταξη που επέβαλαν τη διατίμηση στα προϊόντα αυτά δεν είναι αιτιολογημένες, καθώς δεν προκύπτει από πουθενά ότι οι ανώτατες τιμές που καθορίστηκαν δεν είναι κατώτερες του κόστους παραγωγής και διαθέσεως και παράλληλα περιλαμβάνουν ένα εύλογο κέρδος για τους επιχειρηματίες-καταστηματάρχες.
Στη δικαστική απόφαση σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές του άρθρου 5 που καθιερώνουν το δικαίωμα ελεύθερης συμμετοχής στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας, η καθοριζόμενη από την υπουργική απόφαση και αγορανομική διάταξη ανώτατη τιμή πώλησης προϊόντων «όχι μόνο δεν μπορεί να είναι κατώτερη του κόστους παραγωγής ή εμπορίας ορθολογικώς οργανωμένης επιχειρήσεως στον οικείο κλάδο παραγωγής ή εμπορίας,όπως το κόστος αυτό διαμορφώνεται υπό συγκεκριμένες,από άποψη τόπου και χρόνου,οικονομικοτεχνικές συνθήκες, αλλά πρέπει να περιλαμβάνει και εύλογο,επίσης από ορθολογικώς οργανωμένη επιχείρηση προσδοκώμενο,ποσοστό κέρδους». Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει οι εταιρείες Οlympic Catering και Οlympus Ρlaza Catering.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διατίμηση θεσπίστηκε το 2005 από τον τότε υφυπουργό Ανάπτυξης κ. Ι. Παπαθανασίου ύστερα από καταγγελίες καταναλωτών, σύμφωνα με τις οποίες σε κλειστούς χώρους (αρχαιολογικούς χώρους, καντίνες πλοίων κ.α.), όπου εκ των πραγμάτων δεν υφίσταται ανταγωνισμός, τα σερβιριζόμενα ή προσφερόμενα είδη (καφέδες, εμφιαλωμένο νερό, σάντουιτς κτλ.) πωλούνται σε υψηλές τιμές, που αγγίζουν τα όρια της αισχροκέρδειας. Υστερα από σειρά διαβουλεύσεων με εταιρείες και φορείς είχαν ενταχθεί σε καθεστώς διατίμησης ορισμένα από τα προσφερόμενα προϊόντα.