Ζωντανεύοντας την Αγγλία της Παλινόρθωσης
«Μια κυνική κωμωδία με βασικές συνιστώσες τον έρωτα, το χρήμα και τον θάνατο. Ετσι θα χαρακτήριζα το έργο «The Rover» ή «Το καρναβάλι του έρωτα» όπως έχει αποδοθεί στα ελληνικά, που παρουσιάζουμε εφέτος στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Πρόκειται για το δημιούργημα της πρώτης γυναίκας επαγγελματία θεατρικής συγγραφέως, της Αγγλίδας Αφρα Μπεν, που, αν και γράφτηκε τα χρόνια της Παλινόρθωσης και φέρει έντονα τη σφραγίδα της εποχής του, ωστόσο η φρεσκάδα και παράλληλα η οξύτητα και η προκλητικότητά του είναι στοιχεία ικανά να σοκάρουν ακόμη και σήμερα.
Αν έπρεπε να χαρακτηρίσω με μια λέξη τον βασικό ήρωα, θα έλεγα πως πρόκειται για ένα πρόσωπο σκοτεινό. Σε αυτό το σημείο μάλιστα βρίσκεται και η κύρια «διαφορά» μου μαζί του, καθώς εγώ είμαι άνθρωπος που του αρέσει να μιλά και να εκδηλώνει ό,τι αισθάνεται. Η συγγραφέας, μια γυναίκα με ιδιαίτερα έντονη προσωπικότητα, εμπνεύστηκε τον ήρωα από ένα πρόσωπο υπαρκτό, έναν παράφορο και ανεκπλήρωτο έρωτά της που την ταλαιπώρησε απίστευτα. Ο Ρόμπερτ Γουίλμορ, λοιπόν, είναι ένας άνθρωπος που ρουφά τα πράγματα ως το μεδούλι τους, ρισκάρει ως το τέρμα, ενώ διακρίνεται από έναν έντονο ερωτισμό σε όλες τις εκδηλώσεις της ζωής του. Αυτό που φωτίζει πάντως ιδιαίτερα την προσωπικότητά του είναι η σχέση του μέσα στη διάρκεια του έργου με δύο γυναίκες. Τη μεγαλύτερη Αντζέλικα Μπιάνκα, μια γυναίκα ελευθερίων ηθών, και τη νεότερη Ελενα, την οποία γνωρίζει μια νύχτα καρναβαλιού και στο τέλος παντρεύεται. Νομίζω πως τα δύο αυτά πρόσωπα συνθέτουν τις διαφορετικές όψεις της ψυχής της ίδιας της Αφρα Μπεν, που έζησε και έδρασε σε μια εποχή που οι γυναίκες αναζητούσαν την ερωτική τους ισότητα. Το ιδιαίτερα προκλητικό στοιχείο, σε ό,τι αφορά τον ρόλο πάντως, εντοπίζεται στο γεγονός πως πρόκειται για κάτι που δεν έχω ξανακάνει. Εχω βέβαια υποδυθεί και στο παρελθόν ήρωες τολμηρούς, αλλά ποτέ αδίστακτους όπως αυτός, που κυριολεκτικά δεν ξέρει τι σημαίνει ενδοιασμός. Πέρα από αυτό καθεαυτό τον ρόλο πάντως, θα ήθελα να σταθώ στη συνεργασία μου με τον σκηνοθέτη μας, τον Νίκο Μαστοράκη, η επαφή με τον οποίο ήταν πραγματικά μια πηγή ανανέωσης για μένα.
Εχοντας υπόψη μου τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκε η παράσταση, έναν τρόπο που θα τον χαρακτήριζα τόσο σύγχρονο όσο και διαχρονικό, νομίζω πως πρόκειται για μια δουλειά ικανή να απευθυνθεί σε ένα μεγάλο φάσμα κοινού. Πιστεύω πως θα αγγίξει τους νέους ανθρώπους γιατί θα βρουν στοιχεία αναγνωρίσιμα στην καθημερινότητά τους, θεατές μεγαλύτερους σε ηλικία γιατί θα τους θυμίσει πράγματα, ενώ θεωρώ πως θα συγκινήσει ιδιαίτερα και τους ανθρώπους της γενιάς μου, αφού υπάρχουν έντονες, αισθητικές κυρίως, αναφορές στη δεκαετία του ’70. Σε ό,τι αφορά το ίδιο το έργο, έχω την εντύπωση πως είναι αρκετά «προχωρημένο» για τα δεδομένα μιας κρατικής σκηνής. Ωστόσο το Εθνικό Θέατρο τα τελευταία χρόνια κυρίως έχει πείσει ως ένας χώρος ανοιχτός σε ιδέες και πράγματα παρά τα προσκόμματα που συχνά παρεμβάλλουν οι πολυδαίδαλοι γραφειοκρατικοί μηχανισμοί που χαρακτηρίζουν έναν κρατικό οργανισμό. Είναι η δεύτερη συνεχής χρονιά που δουλεύω στο Εθνικό και αισθάνομαι πως βρίσκομαι σε ένα χώρο που μου ταιριάζει…».
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ: Το «Καρναβάλι του έρωτα» της Αφρα Μπεν κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή, 12 Νοεμβρίου, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Η μετάφραση είναι του Γιώργου Δεπάστα, τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Νίκος Μαστοράκης, τα σκηνικά και τα κοστούμια ο Γιώργος Πάτσας ενώ οι χορογραφίες είναι του Πέτρου Γάλλια. Πρωταγωνιστούν οι Μηνάς Χατζησάββας, Αλκις Κούρκουλος, Σοφία Σεϊρλή, Δέσποινα Γκάτσιου, Φραίζη Μαχαίρα, Νίκος Χατζόπουλος κ.ά.