Τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί αποτελούν τα πλέον πειστικά επιχειρήματα: Στην αγορά εργασίας στη χώρα μας, η οποία παρουσιάζει τη μικρότερη κινητικότητα εργαζομένων, έχει εκτιμηθεί ότι από τους νέους ηλικίας 15 ως 24 ετών που αναζητούν εργασία μόνο το 24% δηλώνει «απώλεια εργασίας».


Ποσοστό 76% δεν είχε ποτέ εργασία αλλά ούτε και τη δυνατότητα να βρει. Στο σύνολο των ανέργων της χώρας μας μάλιστα το 50% περίπου είναι άνεργοι ηλικίας μέχρι 29 ετών και από αυτούς οι μισοί μακροχρόνια άνεργοι.


Η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στους νέους ως κουλτούρα αλλά και ως παράγοντας δημιουργίας θέσεων εργασίας και ανάπτυξης αποτέλεσε μια σημαντική κοινή διαπίστωση και μεταξύ των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατά την τελευταία Σύνοδο Κορυφής για την Εργασία. Οι νέοι λοιπόν μπήκαν στο «στόχαστρο». Και η προώθηση μεθόδων για την ανίχνευση νέων ευκαιριών και τη δημιουργία καινούργιων θέσεων γι’ αυτούς έγινε προτεραιότητα. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι το παράδειγμα του επενδυτικού «γίγαντα» των Ηνωμένων Πολιτειών στηρίχθηκε και στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη δυναμική των νέων επιχειρηματιών του.


Στην Ευρώπη μάλιστα υπολογίζεται ότι το 50% των επιχειρήσεων είναι προσωπικές «υποθέσεις» νεαρών επιχειρηματιών που απλώς δοκίμασαν την τύχη τους στον στίβο της αγοράς. Υπολογίζεται μάλιστα ότι το 95% των καινοτομιών που σημάδεψαν τα χρόνια από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και μετά προήλθε από μικρές νέες επιχειρήσεις. Στην Ελλάδα το 50% των νέων θέσεων εργασίας δημιουργείται σήμερα από μικρές νέες επιχειρήσεις.


* Το πρόγραμμα


Το πρόγραμμα που αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα από τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς και παρουσιάζουμε σήμερα αποτελεί μία από τις προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής του υπουργείου Παιδείας στα πλαίσια του έτους της νεανικής επιχειρηματικότητας που διανύουμε φέτος. Στις «θυρίδες νεανικής επιχειρηματικότητας» η στήριξη των νέων επιχειρηματιών θα πραγματοποιείται σε τρία επίπεδα: στο επίπεδο συμβουλευτικής πληροφόρησης και προσανατολισμού, έτσι ώστε οι νέοι να έχουν αρχικά τη δυνατότητα να μάθουν, να κρίνουν και να κριθούν. Οι νέοι που θα αποφασίσουν να προχωρήσουν στην υλοποίηση των επιχειρηματικών σχεδίων τους ή στην ενίσχυση των επιχειρηματικών γνώσεών τους θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ευέλικτα ταχύρυθμα προγράμματα κατάρτισης εξ αποστάσεως. Το πρόγραμμα αυτό έχει σχεδιαστεί σε μοντέλα εξειδικευμένα για νέους, ώστε ο κάθε υποψήφιος επιχειρηματίας να μπορεί να εκπαιδεύεται ανάλογα με τις ανάγκες και τις αδυναμίες του. Κεντρικός στόχος της εκπαίδευσης μάλιστα είναι η δυνατότητα κατάρτισης του ατομικού business plan και ο μελλοντικός επιχειρηματίας να μάθει να συλλέγει, να αξιολογεί και να συνθέτει τις πληροφορίες και τους πόρους για να δώσει αξία στη δραστηριότητά του. Η εκπαίδευση θα είναι κατά 70% ατομική και κατά 30% ομαδική, σε μικρές ομάδες.


Στα επόμενα επίπεδα λειτουργίας των «θυρίδων» θα παρέχεται συμβουλευτική πληροφόρηση και στήριξη των εκκολαπτομένων επιχειρηματιών με τη μορφή ατομικών συναντήσεων με εκπαιδευμένους επαγγελματίες και παρακολούθησης ενημερωτικών σεμιναρίων. Θα δημιουργηθεί μια «δεξαμενή» από ειδικούς των επαγγελμάτων που επιλέγονται, οι οποίοι θα παρέχουν συμβουλές και καθοδήγηση, ενώ πιθανή είναι και η ίδρυση δικτύων νέων επιχειρηματιών που θα συνδέονται με αντίστοιχα δίκτυα του εξωτερικού.


Το πρόγραμμα της ΓΓΝΓ έχει ενταχθεί στην Κοινοτική Πρωτοβουλία «Adapt 11» και χρηματοδοτείται κανονικά ενώ έχουν αρχίσει τα έργα υποδομής της. Αναμένεται μάλιστα να τραβήξει μεγάλο ποσό και από την ανακατανομή των κοινοτικών κονδυλίων του Β’ Πλαισίου Στήριξης, στο εσωτερικό της χώρας. Οι δράσεις





Με άμεσο στόχο τη δημιουργία ενεργού και επιτυχημένου Κέντρου Νέων Επιχειρηματιών «παίζει» η Ελλάδα το χαρτί της διαχείρισης του έτους νεανικής επιχειρηματικότητας. Οι εκπρόσωποι της χώρας μας στα αρμόδια γραφεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης κάνουν λόγο για την επίδειξη τεράστιου ενδιαφέροντος από την πλευρά της Ελλάδας στον τομέα των επιχειρήσεων από νέους, γεγονός άλλωστε που έγινε σαφές και στη διυπουργική επιτροπή του περασμένου Ιουλίου με θέμα τα ζητήματα δράσεων για τη νεολαία.


Η σχετική απόφαση του Πρωθυπουργού μάλιστα αφορά τον συντονισμό και τον συνδυασμό των επί μέρους μέτρων πολιτικής για τη νέα γενιά, ώστε να εξασφαλισθεί η μέγιστη απόδοσή τους. Το πρώτο πρόγραμμα δράσης της κυβέρνησης για τη νέα γενιά με τίτλο «Η Ελλάδα κάτω από τα 30», όπως μας λέει ο γενικός γραμματέας Νέας Γενιάς Π. Σφηκάκης, αφορά 13 τομείς προτεραιότητας, 65 ενέργειες και 160 μέτρα που απευθύνονται σε 1.150.000 νέους και θα έχει κόστος 425 δισ. δρχ.


Ως σήμερα στη χώρα μας λειτουργούσε μόνο ένας Σύνδεσμος Νέων Επιχειρηματιών, στα Ιωάννινα. Ο πρόεδρός του κ. Θ. Αλεξίου όμως δηλώνει ότι ήδη αρκετοί αντίστοιχοι σύνδεσμοι δημιουργούνται σε όλη τη χώρα. Σε αυτούς συμμετέχουν οι εκπρόσωποι νέων επιχειρηματιών με πραγματικά αξιόλογη παρουσία, και μάλιστα έχουν βραβευθεί σε σχετικούς διαγωνισμούς του ΕΟΜΜΕΧ και του υπουργείου Ανάπτυξης. «Ετσι αρπάξαμε την ευκαιρία…»


Η Ερμίνα και η Ελένη Μίχαλου, 25 και 26 ετών αντίστοιχα, είναι ιδιοκτήτριες της δικής τους ­ μικρής αλλά επιτυχημένης ­ επιχείρησης. Η εταιρεία τους, που παράγει ψηφιακές εκτυπώσεις, έχει «λύσει τα χέρια» σε όσους χρησιμοποιούσαν την παραδοσιακή μεταξοτυπία, αφού τώρα μπορούν να έχουν στους ίδιους χρόνους εκτυπώσεις σε τεράστιες διαστάσεις και σε λίγα αντίτυπα. Η δουλειά τους μάλιστα «φαίνεται» καθημερινά σε πολλά από τα τρόλεϊ των ΗΛΠΑΠ, αφού οι δύο νεαρές επιχειρηματίες αυτή την περίοδο ασχολούνται με τη διαφήμιση και ειδικά με την κάλυψη οχημάτων αλλά και τοίχων ή επιφανειών μεγάλων διαστάσεων. Πώς ξεκίνησαν;


«Η επιχείρησή μας λειτουργεί δυόμισι χρόνια τώρα» λέει η Ελένη. «Απλώς θεωρήσαμε ότι ήταν καλή ευκαιρία και την αρπάξαμε. Το ρίσκο ήταν μεγάλο αλλά όπως αποδείχθηκε άξιζε». Τη ρωτάμε πόσο δύσκολο ήταν να ξεκινήσει μια επιχείρηση από το μηδέν και μάλιστα στην ηλικία των 23… «Ηταν δύσκολο όντως», απαντά η Ελένη, «αλλά, εφόσον υπάρχει σύστημα και προσπάθεια, είναι κάτι που τελικά όσο περνάει ο καιρός γίνεται και πιο εύκολο. Και τελικά πετυχαίνει».


Η Ελένη και η Ερμίνα ξεκίνησαν την επιχείρησή τους μετά τη συνεργασία τους με άλλη επιχείρηση του χώρου στον οποίο δραστηριοποιούνται, η οποία και τις βοήθησε να κάνουν με επιτυχία τα πρώτα τους βήματα στον χώρο των ψηφιακών εκτυπώσεων. «Οι πελάτες μας είναι πια του επιπέδου του Νίκα ή του Παπαστράτου», δηλώνει η Ελένη, «και η ζωή μας σίγουρα έχει αλλάξει».


Η εταιρεία των αδελφών Μίχαλου έκανε πέρυσι τζίρο 140 εκατ. δρχ. ενώ εφέτος αναμένουν να φτάσει τα 240 εκατ. δρχ. Και καμία από τις δύο δεν θεωρεί αυτό το ποσό μικρό για την ηλικία τους…


«Οταν τέλειωσα όπως κάθε νέος τη σχολή μου, έπρεπε να αντιμετωπίσω το πρόβλημα της ανεργίας και να βρω δουλειά» δηλώνει από την πλευρά του ο 33χρονος Γιώργος Παπανικολάου. «Ελυσα λοιπόν το πρόβλημα της ανεργίας μου ξεκινώντας μια επιχείρηση με ένα προϊόν που δεν υπήρχε». Ο Γιώργος δραστηριοποιείται στον χώρο των εργαστηρίων θερμικών υλικών και σήμερα, μετά από αρκετά χρόνια δουλειάς, δηλώνει: «Είναι πιο εύκολο να επιτύχεις όταν έχεις το μονοπώλιο ενός προϊόντος. Θα συμβούλευα όσους φοβούνται, να τολμήσουν και να δημιουργήσουν μόνοι τους μια δουλειά». Ο Γιώργος ασχολείται με τα… μικρόβια και είναι σήμερα ο χρησιμότερος βοηθός νοσοκομείων και μικροβιολογικών εργαστηρίων. Εισάγει προϊόντα για την καλλιέργεια και εξέταση των μικροβίων που φτάνουν τελικά στους αποδέκτες τους στη μισή τιμή. Η επιχείρησή του ξεκίνησε σαν ένα απλό εργαστήριο και σήμερα έχει επεκταθεί, έχει καταξιωθεί στον επαγγελματικό του χώρο και έχει γίνει πλέον μια σίγουρη μονάδα. Τζίρος; Πέρυσι κέρδισε περίπου 70 εκατ. δρχ. και τώρα είναι σίγουρος για τη δουλειά του.


Ο 28χρονος Παναγιώτης Μούργος δραστηριοποιείται στον χώρο των τεχνικών ανακύκλωσης και είναι ένας από εκείνους που εφοδιάζουν τους δρόμους έξω από τα σπίτια μας με τον απαραίτητο εξοπλισμό. Πελάτες του οι δήμοι αλλά και οι αρμόδιες υπηρεσίες που προωθούν τα σύγχρονα προγράμματα ανακύκλωσης. «Ο χώρος της ανακύκλωσης θα έχει μεγάλη ανάπτυξη παγκοσμίως τα επόμενα χρόνια» δηλώνει. «Είναι μια σίγουρη δουλειά. Τόσο εγώ όσο και ο αδελφός μου εφαρμόζουμε ολόκληρα προγράμματα ανακύκλωσης. Ως σήμερα ασχολούμαστε με το αλουμίνιο αλλά τώρα επεκτεινόμαστε και στο πλαστικό σε σημεία με καταναλωτική ένταση. Αναπτύσσουμε όμως και τεχνικές στη χρησιμοποίηση του δευτερογενούς υλικού που προκύπτει από την ανακύκλωση».