Ξεκινώντας την δευτερολογία του ο Αλέξης Τσίπρας θύμισε ότι σε μια αποστροφή του ο κ. Μητσοτάκης ζητησε συζήτηση για την διαπλοκή και εσπευσε να αποδεχτεί την πρόκληση λέγοντας «ναι» σε προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή για διαπλοκή και διαφθορά.
«Μην κάνετε αιτήματα γιατί ενίοτε γίνονται αποδεκτά. Μη νομίζετε ότι θα αποδράσετε. Εδώ μπροστά στον ελληνικό λαό. Δεν θα αφήσουμε την λάσπη αναπάντητη. Με ονόματα και διευθύνσεις» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός.
Σκληρή ιδεολογική σύγκρουση μεταξύ Αλέξη Τσίπρα και Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, κατά την προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή για την Παιδεία η οποία ξεκίνησε το πρωί της Τετάρτης. Πρόκειται για την πρώτη αναμέτρηση Τσίπρα – Μητσοτάκη με την έναρξη της νέας κοινοβουλευτικής περιόδου. Η πρωτολογία του Αλέξη Τσίπρα
-Η σημερινή συζήτηση μου δίνει μια καλή ευκαιρία να βάλω κάποια πράγματα στην θέση τους. Το σκοτάδι της προπαγάνδας και της συκοφαντίας του παλιού πολιτικού συστήματος απειλεί να σκεπάσει τα πάντα. Δεν θα επιτρέψουμε κάποιοι να καλύψουν την χώρα στο σκοτάδι. Ολες οι αγελάδες φαίνονται μαύρες έλεγε ο Χένγκελ αλλά δεν είναι.Εμείς δεν είμαστε ίδιοι. Ολα όσα μας έφεραν εδώ έχουν αυτουργούς.
-Είμαστε εδώ για να βγάλουμε την χώρα από την κρίση αλλά με την κοινωνία όρθια. Αυτές τις μέρες κλείνει οριστικά ο κύκλος της νέας αξιολόγησης και θα δοθεί το πράσινο φως για την εκταμίευση της πρώτης δόσης.
-Το 2017 αναμένουμε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Για πρώτη φορά έχουμε σταθερή μείωση της ανεργίας. Εχει μειωθεί 4 μονάδες από όταν αναλάβαμε την διακυβέρνηση. Η 2η αξιολόγηση θα κλείσει στην ώρα της. Το ζήτημα του χρέους είναι αντικείμενο συζήτησης σε παγκόσμιο επίπεδο και έως το τέλος του χρόνου θα έχουμε εξελίξεις. Περιμένουμε σημαντική συμφωνία έως το τέλος του χρόνου.
-Ολα αυτά δεν έγιναν από μόνα τους… Εγιναν με σκληρή δουλειά και με διαρκή έγνοια για την κοινωνία και τους πιο αδύναμους. Προστατεύσαμε τα λαϊκά στρώματα με την προστασία της α’ κατοικίας, την ανακατανομή των βαρών και την στήριξη του κοινωνικού κράτους. Θα αποκατασταθούν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις. Γνωρίζουμε ότι σε αυτή τη μάχη η αξιωματική αντιπολίτευση και όχι μόνο δε θα συμμετάσχει. Εχετε προστρέξει να υποστηρίξετε μερικές από τις πιο ακραίες θέσεις των δανειστών.
-Η ΝΔ πρεσβεύει απολύσεις, ξεπούλημα του κράτους και ξήλωμα του κοινωνικού κράτους και εκεί είναι η διαφορά μας. Η ΝΔ του κ. Μητσοτάκη δεν έκρυψε ότι έχει πρόβλημα με την κατεδάφιση του κοινωνικού κράτους…. Δεν το κάνει γιατί το ζητούν οι δανειστές αλλά γιατί αυτός είναι ο πυρήνας του κόμματος του.
-Η ΝΔ είναι πάλι απέναντι στο εσωτερικό μέτωπο. Στον αγώνα που δίνουμε για να σπάσουμε το αμαρτωλό τρίγωνο της διαπλοκής που εσείς δημιουργήσατε. Παίζεται η τρίτη πράξη ενός έργου που έχουμε βαρεθεί. Της αριστερής παρένθεσης.
-Στο δημοψήφισμα και τις εκλογές ο κόσμος σας κατέταξε εκεί που σας κατέταξε. Παίξατε τα ρέστα σας ότι δεν θα κλείσει η αξιολόγηση και ευτυχώς χάσατε. Και τολμάτε να κουνάτε το δάκτυλο στην Αριστερά μιλώντας για ηθικό πλεονέκτημα. Τα κόμματα που μοίραζαν ασυλία στους εαυτούς τους για να παίρνουν θαλασσοδάνεια αλλά και οι ημέτεροι. Τα κόμματα της Siemens του Τσοχατζόπουλου, των υποβρυχίων των υποκλοπών της παράγκας στο ποδόσφαιρο. Από το πρώτο δευτερόλεπτο κάνατε ότι μπορούσατε για να μπλοκάρετε τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες. Απειλήσατε υπουργούς. Προσπαθήσατε να χειραγωγήσετε την δικαιοσύνη. Απειλείται δημόσιους υπαλλήλους. Τάξατε στους καναλάρχες ότι θα τους επιστρέψετε τα χρήματα. Τους δίνατε αφειδώς δάνεια και δεν ζητάτε μία συγγνώμη αλλά ζητάτε να τους επιστρέψουμε τα χρήματα…. Κάνετε οτι μπορείτε να απονομιμοποιήσετε τον διαγωνισμό.
-Το καλοκαίρι μας κατηγορούσατε ότι θέλουμε να κλείσουμε το κανάλι του κυρίου Αλαφούζου. Και ο ΣΚΑΙ πήρε πρώτος άδεια. Μετά μας κατηγορούσατε οτι στηρίζαμε τον Καλογρίτσα για να φτιάξει τον ΣΥΡΙΖΑ TV. Και με το πρώτο στραβοπάτημα βγήκε από τον διαγωνισμό. Τι έχετε να πείτε τώρα; Μιλήσατε και για δήθεν μεγάλο σκάνδαλο του ΣΥΡΙΖΑ στις τράπεζες. Στο σπίτι του κρεμασμένου καλό είναι να μην μιλάτε για σχοινί. Δεν θα βρείτε τον ΣΥΡΙΖΑ πίσω από κανένα δάνειο, τους εαυτούς σας θα βρείτε. Έρχεται το πόρισμα της εξεταστικής και τότε θα δούμε ποιος θα γελάσει τελευταίος.
-Ξέρετε που φαίνεται η διαφορά μας. Δεν έχουμε παρά να συγκρίνουμε αυτή τη διαδικασία με μια διαδικασία που διενεργήθηκε επί των ημερών της διακυβέρνησης ΝΔ-ΠαΣοΚ.Τότε που χαρίσετε το ψηφιακό πάροχο στους φίλους σας. Όπου όχι μόνο πόθεν έσχες δεν ζητήσατε, αλλά ούτε φορολογική δήλωση. Τα 255 εκατ. ευρώ ήδη διοχετεύονται για την στήριξη των συμπολιτών μας που έχουν ανάγκη. Ηδη έχουν πάει περισσότερα παιδιά στους παιδικούς σταθμούς. Ηδη ξεκινά η διαδικασία για στήριξη των νοσοκομείων με νοσηλευτές. Ηδη ξεκινά η εκπόνηση ενός προγράμματος για την στήριξη νέων διδακτόρων.
-Είναι κομβικός ο ρόλος της Παιδείας. Επιβάλλεται να προστεθούν στοιχεία. Η δημόσια δωρεάν παιδεία έκανε καλό στη κοινωνία. Η δημοκρατική πρόσβαση στην παιδεία τροφοδότησε την ανάπτυξη της χώρας. Καλός πολίτης είναι ο σφαιρικά ενημερωμένος πολίτης. Η ΝΔ δεν είναι με την ποιότητα, αλλά με τα συμφέροντα στο χώρο της παιδείας. Η ΝΔ δεν είναι αληθινός μεταρρυθμιστής. Τα έργα σας λένε ότι δεν είστε ούτε με την αξιοκρατία, αλλά με την ευνοιοκρατία. Δεν είστε ούτε με την αριστεία αλλά με τον ελιτισμό. Ειστε υπερ των σχολείων για τους λίγους.
– Εμείς είμαστε υπέρ της ιδιωτικής εκπαίδευσης των ίσων ευκαιριών. Καταβάλλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια και καταφέραμε να κρατήσουμε την χρηματοδότηση της παιδείας στον προϋπολογισμό, ενώ η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου είχε υπογράψει να πέσουν τα κονδύλια της παιδείας στο 1,8 του ΑΕΠ ενώ εμείς τα κρατήσαμε στο 2,8…. Εσείς που περιφέρετε το κοστούμι του Ευρωπαίου και αφήνετε στην άκρη τον Διαφωτισμό, θέλω να μας πείτε ποια ευρωπαϊκή χώρα θα έδινε το 1,8% του ΑΕΠ της για την Παιδεία; Σκοπός μας ένα σχολείο για όλους και για όλες. Ενα σχολείο δημόσιο, δωρεάν, δημοκρατικό, ανθρωπιστικό. Που θα αναδεικνύει τα ταλέντα και τις δεξιότητες των παιδιών και δεν θα τα ισοπεδώνει. Κανείς δεν αριστεύει μόνος του. Ολοι στηρίζονται σε πράγματα που έχουν προκύψει έως συλλογικό έργο. Θέλουμε ένα σχολείο που να δίνει την δυνατότητα σε όλους να είναι άριστοι. Αποκαταστήσαμε την κανονικότητα στα σχολεία μας. Εγιναν προσλήψεις ακόμα και στα πιο ακριτικά χωριά και στα νησιά μας. Τα σχολεία ξεκίνησαν με εξάωρο πρόγραμμα. Με τα βιβλία στην θέση τους, χωρίς φωτοτυπίες.
-Για πρώτη φορά εφαρμόστηκε ο νόμος για προσλήψεις ειδικής αγωγής. Θέλουμε και αυτά τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες να είναι υπερήφανα για τον εαυτό τους. Οι γονείς τους να είναι περήφανοι. Θα φτιάξουμε και ειδικό Λύκειο. Αυτά τα παιδιά δεν πρέπει να ζουν μια ζωή δανεισμένη. Εφαρμόζουμε το ολοήμερο νηπιαγωγείο… Και στα δημοτικά όλα τα σχολεία θα μπορούν να είναι ολοήμερα.
-Φέτος στα σχολεία θα αρχίσουν δοκιμαστικά τα προγράμματα που κατέληξε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο διάλογος δεν θα συνεχιστεί. Θα καταγραφούν διορθώσεις ώστε να ξεκινήσει η καταγραφή του νέου βιβλίου στα Θρησκευτικά. Σεβόμαστε την Εκκλησία αναγνωρίζουμε την αδιαμφισβήτητη παρουσία της στον χρόνο και τον διακριτό ρόλο της. Περιμένουμε τι θέση παίρνουν όλα τα κόμματα για το ζήτημα αυτό. Όλοι οι υποστηρικτές της φιλελεύθερης ατζέντας.
-Συνεχίζουμε τις αλλαγές και στο Γυμνάσιο. Αλλάζουμε τον εξετασιοκεντρικό ρόλο του σχολείου. Το σχολείο δεν θα είναι εξεταστικό κάτεργο. Οσα παιδιά δεν πετυχαίνουν θα τους παρέχεται ενισχυτική διδασκαλία. Δεν είμαστε με τον λαϊκισμό αλλά επειδή για μας είναι αδιανόητο τα παιδιά να μαθαίνουν οτι η αξία της γνώσης είναι να πετυχαίνεις σε αναρίθμητες εξετάσεις. Το Λύκειο χρειάζεται έναν αυτόνομο ρόλο. Δεν πρέπει να είναι προθάλαμος των εξετάσεων.
Στόχος είναι να καταλήξουμε σε ένα σύστημα που θα οδηγεί τους μαθητές στο πανεπιστήμιο χωρίς τις εξετάσεις.
-Το ζήτημα δεν είναι να κόψει τους αιώνιους φοιτητές, αλλά να σταματήσει το Πανεπιστήμιο να γεννά αιώνιους φοιτητές. Θα αλλάξουμε το σύστημα ρουλέτα των πανελλαδικών εξετάσεων. Θα κάνουμε και κάτι για να εξαφανιστεί το φαινόμενο πριν αλλάξει το σύστημα των εξετάσεων. Ξεκινάμε πρόγραμμα στέγασης των αδύναμων οικονομικά φοιτητών. Οποιος έχει την ικανότητα να σπουδάσει θα έχει και την δυνατότητα να το κάνει. Θα είμαστε δίπλα τους. Εχει κάνει πολλές θυσίες ο ελληνικός λαός. Γι’ αυτά τα παιδιά θα δώσουμε φέτος 81 εκατ. για υποτροφίες για διδακτορικές και μεταδιδακτορικές σπουδές για να μείνουν εδώ. Δίνουμε 240 εκατ ευρώ μέσα στην επόμενη τριετία για να χρημαοδοτηθουν τα σχέδια και τα όνειρα των επιστημόνων της χώρας. Δίνουμε 100 νέες θέσεις ερευνητών στα ειδικά κέντρα. Λαμβάνουμε όλες τις μέριμνες για τα ελληνικά πανεπιστήμια που σε όλες τις μετρήσεις είναι στο κορυφαίο 5% σε παγκόσμιο επίπεδο. Το δημόσιο Πανεπιστήμιο αποτελεί στην Ελλάδα και την Ευρώπη τον πυρήνα της παραγωγής γνώσης και της καινοτομίας. Τα κορυφαία πανεπιστήμια σε παγκόσμια κλίμακα είναι δημόσια. Δεν είναι ευρωπαϊκή παράδοση τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
-Φέρνουμε νόμο για τα μεταπτυχιακά και διδακτορικά που κατατίθεται άμεσα. Εχει σημασία να διευρύνουμε την σύνδεση το ελληνικού πανεπιστημίου με τα ξένα πανεπιστήμια. Το επόμενο διάστημα θα είμαστε σε θέση να ορίσουμε τους πόρους που θα διατεθούν για κάθε ίδρυμα. Στήριξη στο δημόσιο πανεπιστήμιο και των ερευνητικών κέντρων που θα αποτελέσει τον μοχλό για την δίκαιη εκπαίδευση. Η μεταρρύθμιση θα είναι μια διαρκής διαδικασία.
-Αναγνωρίζουμε τον αγώνα των δασκάλων, των ερευνητών των καθηγητών και τους ευχαριστούμε για όλα όσα κάνουν σε πολύ δύσκολες συνθήκες και με πολύ χαμηλούς μισθούς προκειμένου να στηρίξουν την εκπαίδευση. Με αυτούς τους ανθρώπους θέλουμε να δουλέψουμε.
Η πρωτολογία του Κυριάκου Μητσοτάκη
-Ο λογογράφος σας πρέπει να μπέρδεψε τις ομιλίες σας. Σας έγραψε μια ομιλία που διαβάσατε πριν από 3 μήνες. Η κοινωνία που μας ακούει σήμερα είπε ο κ. Μητσοτάκης ενδιαφέρεται για το πως θα αποκτήσουμε καλύτερα σχολεία και όχι για τα ΜΜΕ. Και γι αυτό δεν θα αποπροσανατολίσω την συζήτηση.
-Η Παιδεία θα πρέπει να είναι ένα πεδίο εθνικής συνεννόησης. Η προχθεσινή τραγική επέτειος της δολοφονίας του Μπακογιάννη μας έδειξε πόσο καλό είναι να παραμερίζουμε τις διαφορές μας. Εχω ζωντανή την εικόνα της Βουλής εκείνη την ημέρα. Υψώθηκε ένα ανάχωμα δημοκρατίας. Αλλά τότε η Αριστερά είχε αξιόπιστη ηγεσία… Ηαν ο Χαρ. Φλωράκης και ο Λ. Κύρκος. Τωρα είναι ο Α. Τσίπρας και ο Ν.Παππάς…. Μια ηγεσία χωρίς αξίες, με μοναδικό στόχο την παραμονή στην εξουσία. Θέλω να αναδείξω την καταστροφή που συντελείται στην παιδεία από μια ιδεοληπτική κυβέρνηση. Ο κ. Τσίπρας στόχο έχει να διχάσει και στην Παιδεία.
-Εμείς καταφέραμε να μετατρέψουμε την παιδεία σε ένα πεδίο συναίνεσης και όχι αντεγκλήσεων. Και με τον νόμο Διαμαντοπούλου και με τον νόμο Γιαννάκου.
-Εσείς επιβεβαιώσατε ότι είναι πιο εύκολο να γκρεμίζεις από το να χτίζεις. Εσείς φέρνετε την Παιδεία χρόνια πίσω. Ριζική επιστροφή στο παρελθόν είναι αυτό που κάνετε. Αναμοχλεύετε πολιτικές άλλων εποχών. Το παρελθόν σας σας καταδιώκει και δεν μπορείτε να το ξεπεράσετε κ. Τσίπρα. Διακριθήκατε ως ηγέτης καταλήψεων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Το ίδιο βινύλιο του ’80 εξακολουθούμε να ακούμε. Κλισέ που τα ξεπέρασε και η ιστορία. Μπορεί σε άλλους τομείς της οικονομίας να αναγκάζεστε να επαναφέρετε φιλελεύθερες πολιτικές αλλά στην παιδεία δεν έχετε καμία αναστολή.
-Ευκαιρίες, προσπάθεια, αριστεία, είναι έννοιες που πρέπει να βρίσκονται στο πυρήνα κάθε εκπαιδευτικής πολιτικής που δεν υπάρχουν στο λεξιλόγιό σας. Στην δική σας ιδεολογία έχουν ταξικό πρόσημο. Μας είχε προϊδεάσει ο κ. Μπαλτάς. Η αριστεία είναι ρετσινιά. Η υπονόμευση της αριστείας είναι η ασφαλέστερη οδός ισοπέδωσης της εκπαίδευσης. Η Αριστερά συμβούλευε τα μέλη της να είναι πρώτοι στα μαθήματα και πρώτοι στον αγώνα παλιά. Τώρα όμως αυτό άλλαξε. Μια κοινωνία πρέπει να παρέχει ίσες ευκαιρίες στον αγώνα για την ζωή. Η αριστεία είναι στάση ζωής και ενεργοποιεί τις αρετές.
Η πολιτική σας εκπροσωπεί όλες τις παθογένειες που η Ελλάδα πρέπει να αφήσει πίσω. Η κυβέρνηση υιοθέτησε μονομερώς πάνω από 100 ρυθμίσεις. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει επιστρέψει στην προ του 2010 κατάσταση.
– Καταργήσατε επί της ουσίας πρότυπα και πειραματικά σχολεία αφού καταργήθηκαν οι εξετάσεις.Υπονομεύσατε και το δημοτικό σχολείο. Καταργήσατε το ενιαίο αναβαθμισμένο πρόγραμμα. Μειώθηκαν οι ώρες του προγράμματος. Οι πιο δημιουργικές ώρες των μαθητών καταργήθηκαν. Αντί να αναβαθμίσετε το 35% των υπονομεύσατε το 65%. Υποβαθμίσατε και το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Εγιναν ενέργειες λίγο πριν ξεκινήσει η χρονιά, χωρίς διάλογο. Οι παρεμβάσεις Φίλη έγιναν 3 μέρες πριν αρχίσει η σχολική χρονιά. Επιλέξατε τέσσερα μαθήματα που θα εξετάζονται οι μαθητές. Μετατρέπετε το γυμνάσιο σε ένα σχολείο αυτόματης προσαρμογής.
-Καταργήσατε την τράπεζα θεμάτων. Το μέσο όρο προαγωγής. Επαναφέρατε την βάση του 9,5 για την προαγωγή από την μια τάξη στην άλλη. Επαναφέρατε τον κομματισμό και τον συνδικαλισμό στην επιλογή των ανώτατων στελεχών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κριτήριο για τις επιλογές διευθυντών είναι η ψηφοφορία στον σύλλογο των διδασκόντων. Επιλέγεται όχι ο καλύτερος αλλά ο αρεστός.
-Ισοπεδώσατε και το ιδιωτικό σχολείο. Ψαλιδίζετε ότι πλεονέκτημα έχει ένα ιδιωτικό σχολείο. Γιατί να μην μπορεί ένα ιδιωτικό σχολείο να αντικαταστήσει τον εκπαιδευτικό που δεν αποδίδει; Γιατί τα αποκλείεται από την δυνατότητα να εφαρμόζουν ένα πιο διευρυμένο πρόγραμμα.
-Παγώσατε κάθε έννοια αξιολόγησης και αξιοκρατίας σε όλη την εκπαιδευτική δομή. Για σας η ρετσινιά της αριστείας δεν ήταν λεκτική υπερβολή. Δεν αναφέρατε στην ομιλία σας ούτε μια φορά την λέξη αξιολόγηση.
-Η κυβέρνηση έχει ξεπεράσει τον εαυτό της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επαναφέρατε τους αιώνιους φοιτητές. Δώσατε την δυνατότητα ακόμα και σε όσους είχαν διαγραφεί να έχουν το δικαίωμα επανεγγραφής. Γιατί κάποιος ο οποίος δεν ενδιαφέρεται να ολοκληρώσει τις σπουδές του πρέπει να παραμένει εγγεγραμμένος; Αυτή η πολιτική δεν μπορεί να γίνει ανεκτή.
-Καταργήσατε τα συμβούλια ιδρύματος. Συναντήθηκα με 30 προέδρους και μου έκαναν παράπονα γιατί καταργήθηκαν ενώ έκαναν την δουλειά τους ανιδιοτελώς και χωρίς να πληρώνονται. Εσείς τα απαξιώνετε. Γιατί το κάνετε αυτό; Σας ενοχλούν οι ανεξάρτητες φωνές; Το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να ανοίγεται στον κοσμο. Είναι απαράδεκτο να αφαιρείται από τις πανεπιστημιακές αρχές η δυνατότητα τέτοιων προγραμμάτων. Βάζετε χαμηλό πλαφόν στερώντας πόρους από το δημόσιο πανεπιστήμιο.
-Την αξία ενός μεταπτυχιακού την κρίνει η αγορά και όχι εσείς με κριτήρια σοβιετικού τύπου. Αν ένα μεταπτυχιακό είναι ακριβό δεν θα βρει φοιτητές. Δεν ακούσατε τις αντιδράσεις των πανεπιστημίων; Αρκετά με την κρατική παρέμβαση σε ένα τομέα όπου διακρίθηκαν τα ελληνικά πανεπιστήμια.
-Κανείς δεν έχει αντίρρηση για την ανάγκη εξέλιξης του μαθήματος των θρησκευτικών και προσαρμογής του στα σύγχρονα δεδομένα και όχι συγκρουσιακά. Το μάθημα των θρησκευτικών ήταν μια αφορμή για να δημιουργήσετε μια σύγκρουση για χάρη των συνιστωσών σας. Μια σύγκρουση παντελώς ανούσια που προσβάλλει τον λαό και την εκκλησία.
-Για τη ΝΔ η μεταρρύθμιση στην Παιδεία αποτελεί προτεραιότητα. Η δική μας επιλογή συνοψίζεται στο δίπτυχο ελεύθερο σχολείο και αυτόνομο Πανεπιστήμιο. Η ενίσχυση της αυτονομίας είναι αυτή που αναβαθμίζει τον ρόλο του σχολείου.
Ενα σχολείο όπου θα υπάρχει αυτονομία, αξιολόγηση και αριστεία.Αλλά αυτονομία χωρίς αξιολόγηση δεν μπορεί να υπάρξει. Η αξιολόγηση πρέπει να γίνεται οργανωμένα.
-Κατηγορηθήκαμε ότι είμαστε θιασώτες της αριστείας. Η αριστεία δεν αφορά στους λίγους αλλά στους πολλούς. Δεν θέλουμε να εξισωθούν όλοι προς τα κάτω. Θέλουμε να σκαρφαλώσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι προς τα πάνω.
-Χρειαζόμαστε σχολεία διαφορετικά από αυτά που έχουμε σήμερα. Με αφοσιωμένους δασκάλους και καθηγητές, είπε ο αρχηγός της ΝΔ.Την διαφορά στην εκπαίδευση δεν την κάνει το μέγεθος της τάξης αλλά το επίπεδο των καθηγητών και των δασκάλων. Πρέπει να εκτιμούμε το έργο τους αλλά και να το αξιολογούμε. Στον πυρήνα της δικής μας πρότασης βρίσκεται η έννοια του νέου σχολείου. Για τα δημοτικά θα επιμείνουμε. Ενιαίος τύπος για όλα τα σχολεία.Θα επιβάλουμε απόλυτη αξιοκρατία με επιλογή των περιφερειακών διευθυντών από το ΑΣΕΠ. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές πρέπει να μπορούν να επιλέγουν το βιβλίο που τους ταιριάζει. Εχουμε όλη την τεχνογνωσία να το κάνουμε.
-Ο επαγγελματικός προσανατολισμός πρέπει να επανενταχθεί στα σχολεία, αλλά με νέο τρόπο. Η επιχειρηματικότητα πρέπει να διδάσκεται στα σχολεία. Να απελευθερώσουμε την ιδιωτική εκπαίδευση από τα δεσμά του κρατισμού. Πρέπει να παρέχονται περισσότερες υποτροφίες σε φτωχά και ταλαντούχα παιδιά.
-Πρέπει να μετατραπεί η χώρα σε ένα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Το έκαναν η Κύπρος και η Τουρκία και εμείς μένουμε δέσμιοι αυτών των αγκυλώσεων. Η Ελλάδα δεν ήταν πάντα το μαύρο πρόβατο της παγκόσμιας κοινότητας. Πρέπει να αποκατασταθεί η λειτουργία των συμβουλίων ιδρυμάτων.
-Να μειωθεί το χάσμα δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας. Διοργάνωση θερινών σχολείων. Συζήτηση για νέο ακαδημαϊκό χάρτη. Συνεχής περιοδική και συστηματική αξιολόγηση όλων των προγραμμάτων σπουδών από μια ισχυρή ανεξάρτητη αρχή.
-Δεσμευόμαστε ότι στον τομέα της Παιδείας ότι έχει νομοθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα ακυρωθεί τις πρώτες ημέρες της διακυβέρνησής μας.
-Η ποιότητα της παιδείας στην χώρα μας οριοθετεί την ποιότητα της δημοκρατίας. Δεν έχουμε την πολυτέλεια ως χώρα να μένουμε ακίνητοι. Η Ελλάδα πρέπει να γίνει η χώρα της πραγματικής αξιοκρατίας και των ίσων ευκαιριών. Να επιτρέψει σε ένα παιδί από τις δυτικές συνοικίες σε ένα καλό σχολείο.
Η δευτερολογία Αλ.Τσίπρα
-Μιλησα για την επικαιρότητα γιατί εδώ και ένα μήνα η χώρα είναι στο επίκεντρο ενός ανηλεούς βομβαρδισμού για τις τηλεοπτικές άδειες… Εδωσα την ευκαιρία σοτν κ. Μητσοτάκη να τοποθετηθεί αλλά προτίμησε να αποδράσει να σιωπήσει. Στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί. Η εκτίμησε ότι δεν θέλησε να λερώσει τα χέρια του γιατί κάνουν άλλοι την βρώμικη δουλειά.
-Ο κ. Μητσοτάκης ζητησε συζήτηση για την διαπλοκή. Μην κάνετε αιτήματα γιατί ενίοτε γίνονται αποδεκτά. Μη νομίζετε ότι θα αποδράσετε. Εδώ μπροστά στον ελληνικό λαό. Δεν θα αφήσουμε την λάσπη αναπάντητη. Με ονόματα και διευθύνσεις.
-Ο κ. Μητσοτάκης ήταν ξεκάθαρος στα θέματα της Παιδείας. Ηταν καθαρός στα θέματα που αφορούν την ιδεολογική οτπική γωνία και την εκπαίδευση. Υπερασπίστηκε την γνωστή νεοφιλελεύθερη ατζέντα του που είναι ταξικά μεροληπτική. Υπερασπίζεται τα δικαιώματα των ολίγων. Όπως υπερασπίζεται και την απορρύθμιση της αγορά εργασίας. Και τα συμφέροντα μιας μειοψηφίας. Υπερασπίζεται μια εκπαίδευση των ελίτ. Κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της αριστοκρατίας και όχι της αριστείας. Η κοινωνία είναι κατακερματισμένη. Ο καθένας για τον εαυτό του και όλοι εναντίον όλων.
-Η αγορά πρέπει να μπει κάτω από τον έλεγχο της Πολιτείας… Το τι θα κάνουμε στα πανεπιστήμια, δεν μπορεί να το καθορίζει η αγορά.
-Κάναμε διάλογο, είπε ο κ. Τσίπρας και εσεις αποχωρήσατε από την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων. Ποιός λοιπόν δεν θέλει την συναίνεση; Εσείς σταματήσατε να δίνετε υποστροφίες και τώρα τις επικροτείτε. Δεν γνωρίζω πουθενά στον κόσμο επίσης να υπάρχει ταύτιση του προτυπου σχολείου με τα πειραματικά.
-Δεν υποβαθμίστηκε το ολοήμερο σχολείο, αφού τώρα όλα τα δημοτικά μπορούν να λειτουργήσουν ως ολοήμερα και να πανε όλα τα παιδιά. Μέχρι πέρυσι υπήρχαν σχολεία που δεν έκαναν αγγλικά και πληροφορική από την Α Δημοτικού… Μειώσαμε τις ώρες γιατι ειναι επιστημονική άποψη ότι τα παιδιά του δημοτικού δεν μπορούν να αποδώσουν με τόσες πολλές ώρες.
-Οι αλλαγές στο Γυμνάσιο λέτε ότι έγιναν χωρίς διάλογο αλλά πείτε μας για το περιεχόμενο. Διαφωνείτε με τις αλλαγές στο Γυμνάσιο; Πείτε καθαρά ότι είστε ικανοποιημένος με το εξεταστιοκεντρικό γυμνάσιο. Οσο για τις αλλαγές στο Λύκειο. Δεν σας έφταναν οι Πανελλήνιες αλλά είχατε ψηφίσει να δίνουν Πανελλήνιες τα παιδιά από την Α Λυκείου και να δίνουν τα παιδιά εξετάσεις ως ρομπότ. Ε εμείς αυτά τα καταργήσαμε!
-Μας είπατε ότι νομοθετήσαμε να μην μπορεί να γίνει απόλυση από τα ιδιωτικά σχολεία. Εμείς επαναφέραμε αυτό που ψήφισε η κυβέρνηση ΝΔ στην αρχή της μεταπολίτευσης. Να μην μπορεί να γίνει απόλυση χωρίς αιτιολόγηση.
-Για τα μεταπτυχιακά. Εκφράσατε δυσαρέσκεια γιατί να είναι χαμηλά τα δίδακτρα. Η συντριπτική πλειονότητα όμως στις μέρες της κρίσης αποκλείεται. Οχι λοιπόν κύριε Μητσοτάκη δεν πρέπει να αποφασίζει η αγορά για το τι μεταπτυχιακά πρέπει να γίνουν. Μια χαρά μπορούν να αποφασίσουν τα ιδρύματα και τα τμήματα. Εμείς λέμε απλώς ότι το υπουργείο στο τέλος θα κάνει έλεγχο νομιμότητας. Τι προβλημα έχετε με αυτό; Είστε κατά της διαφάνειας ή ενοχλούνται μεγαλοκαθηγητάδες που ενοχλούνται γιατί χάνουν χρήματα και πλούτιζαν;
-Για τα θρησκευτικά ακουσα την κριτική σας. Εδώ και τρία χρόνια γίνεται διαδικασία ουσιαστικου διαλόγου και δοκιμαστικά τα προγράμματα έχουν πάει πιλοτικά σε κάποια σχολεία. Ο διάλογος θα συνεχιστεί.
-Μας είπατε πως θέλετε Λύκεια που να συνεργάζονται με επιχειρήσεις για την επαγγελματική εκπαίδευση. Μα εσείς διαλύσατε την επαγγελματική εκπαίδευση, για να έχουν πελατεία τα ΙΕΚ.
-Είπατε τέλος πως θέλετε σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά και πως η αγορά ζητά δεξιότητες και τα πανεπιστήμια δεν την προσφέρουν. Σε ποια χώρα ζείτε κ. Μητσοτάκη; Δεν είναι αυτό το πρόβλημα της ανεργίας. Αν υπάρχει αναντιστοιχεία δεξιοτήτων και αγοράς δεν οφείλεται στην κακή κατάσταση της εκπαίδευσης, αλλά της αγοράς. Για να αλλάξει αυτό πρέπει να δουλέψουμε με έμφαση στην ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας.
-Πράγματι είμαστε όλοι προϊόν των βιωμάτων μας. Της πορείας μας και της προσωπικής μας ιστορίας και καταγωγής. Είμαι περήφανος για την προσωπική μου πορεία στο μαθητικό και φοιτητικό κίνημα. Γιατί έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της ιστορίας μας. Συμμετείχα στους αγώνες του 90-91 στον αυταρχικό νόμο της κυβέρνησης του πατέρα σας. Αλλά και στο φοιτητικό κίνημα. Είναι αγώνες που πηγαν την κοινωνία μπροστά. Διασφάλισαν την ίδια την δημοκρατία. Το βασικό σας πρόβλημα είναι τα δικά σας βιώματα γιατί μέχρι να ασχοληθείτε με την πολιτική δεν είχατε περάσει ούτε απέξω από δημόσιο σχολείο.
Η δευτερολογία του Κυρ. Μητσοτάκη
-Με θράσος είχατε ζητήσει συζήτηση στη Βουλή για τη διαφθορά και τότε είχατε βιώσει πανωλεθρία μέσα στη Βουλή. Αλλά χαιρόμαστε που δεχθήκατε το αίτημά μας για συζήτηση στη διαφθορά για να συζητηθούν τα θέματα όπως της Attica Bank αλλά και την offshore στην εφημερίδα Αυγή. Με μεγάλη χαρά θα έρθουμε να τα συζητήσουμε όλα. Αναμένω με ανυπομονησία την ημερομηνία από τον πρόεδρο της Βουλής.
-Το όνομα της φοιτητικής παράταξης που συμμετείχε ο Αλέξης Τσίπρας στα νιάτα του λεγόταν εγκέλαδος και αυτό έχετε προκαλέσει και στη χώρα. Εχετε γκρεμίσει ότι υπάρχει. Μιας και μιλάμε για βιώματα με κατηγορήσατε ότι δεν έχω περάσει έξω από δημόσιο σχολείο και πανεπιστήμιο. Είχα την δυνατότητα να σπουδάσω σε ένα μη κρατικό Πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Νομίζω ότι και εσείς αν θέλατε θα μπορούσατε να το κάνετε… Είναι υποκρισία να το λέτε αυτό την ώρα που στέλνετε τα παιδιά σας σε ιδιωτικό σχολείο.
-Να δούμε αν μπορούμε να συμφωνήσουμε στα αυτονόητα. Μάλλον δεν μπορούμε γιατί μας χωρίζει μία ιδεολογική άβυσσος στα θέματα της αριστείας και της αξιολόγησης. Οι νόμοι που φέρνετε είναι πιστή αντιγραφή των νόμων για τη μεταρρύθμιση της παιδείας το 1982. Είναι απαραίτητη η σύνδεση της παιδείας με την αγορά εργασίας.
Πρέπει να αναγνωριστεί το έργο των δασκάλων και των καθηγητών που κρατάνε σε δύσκολες εποχές το δημόσιο σχολείο ψηλα. Εικοσι μήνες μετά δεν έχετε φέρει μία πρόταση για να αξιολογηθούν οι δημόσιοι υπάλληλοι.Τελικά πρέπει η δεν πρέπει να αξιολογείται το εκπαιδευτικό έργο; Δεν μπορεί να υπάρχει αξιολόγηση με το δικό σας σκεπτικό όταν όπως λέει ο κ. Φίλης όλοι είναι ίσοι.
-Το ερώτημα είναι αν χρειαζόμαστε σχολεία της αριστείας όπου να μπορούν να φοιτούν αριστούχοι μαθητές αν και φτωχοί; Πρέπει ή δεν πρέπει το πανεπιστήμιο να συνδέεται με την αγορά εργασίας. Εχει νόημα να εκπαιδεύουμε γιατρούς για να τους εξάγουμε μετά; Πρέπει ή δεν πρέπει να αποφασίζουν τα Πανεπιστήμια για τον αριθμό των εισακτέων; Γιατί πρέπει να υπάρχει κρατικό μονοπώλειο στην εκπαίδευση; Γιατί πρέπει να εξάγουμε 60.000 ελληνες φοιτητές στο εξωτερικό όταν μπορούν να σπουδάζουν εδώ; Γιατί όχι;
-Η απαραίτητη αναμόρφωση του μαθήματος των Θρησκευτικών πρέπει ή δεν πρέπει να γίνει με την συνεννόηση της Εκκλησίας;