Το μοντέλο της Θράκης, με σκοπό να δημιουργηθούν παράλληλες δομές στην καθημερινή ζωή των μουσουλμάνων, επιδιώκει να εφαρμόσει στα Δωδεκάνησα η Αγκυρα. Παρά το γεγονός ότι το καθεστώς των μουσουλμάνων ελλήνων πολιτών της Ρόδου και της Κω δεν διέπεται από τη Συνθήκη της Λωζάννης, άρα δεν υπάρχει εκεί αναγνωρισμένη μειονότητα, η χρόνια αδράνεια και φοβία της ελληνικής Πολιτείας έχουν επιτρέψει σε κύκλους ελεγχόμενους από την Αγκυρα και το τουρκικό προξενείο Ρόδου να δραστηριοποιούνται, αδιαφορώντας για τους νόμους. Το ζήτημα έχει απασχολήσει ιδιαίτερα το υπουργείο Εξωτερικών, αλλά αποφάσεις δεν έχουν δυστυχώς ακόμη ληφθεί παρά και τις εκκλήσεις των τοπικών αρχών.
Το πρόβλημα έχει έλθει τις τελευταίες εβδομάδες στο προσκήνιο με αφορμή την υπόθεση του ιμάμη της Ρόδου. Στο σμαραγδένιο νησί έχει ξεσπάσει σφοδρότατη αντιπαράθεση εξαιτίας της ανεξέλεγκτης δράσης τού κ. Μέτσο Ιλτέρ, ο οποίος έχει σταλεί στη Ρόδο από τον ψευδομουφτή Ξάνθης κ. Αχμέτ Μετέ για την κάλυψη των θρησκευτικών αναγκών των μουσουλμάνων. Ο κ. Ιλτέρ, αν και δεν αναγνωρίζεται από την ελληνική Πολιτεία, παρεμποδίζει συστηματικά τη δραστηριότητα του επίσημου ιμάμη έχοντας την ξεκάθαρη υποστήριξη τουρκικών κύκλων. Η στάση του οδήγησε μάλιστα σε εμπλοκή ακόμη και της αντεισαγγελέως Πρωτοδικών Ρόδου, η οποία πάντως, κατά τις πληροφορίες, ακολούθησε τακτική… Πόντιου Πιλάτου.
Συγκεκριμένα, το Βακούφ Ρόδου, το οποίο βάσει της ελληνικής νομοθεσίας είναι αρμόδιο για τη διαχείριση μουσουλμανικών τεμενών, νεκροταφείων και ακινήτων στο νησί, αλλά παράλληλα φροντίζει να υπάρχει στη Ρόδο ιμάμης για να μπορούν να προσεύχονται οι εκεί μουσουλμάνοι, έστειλε στις 11 Ιουλίου επίσημο αίτημα προς τη Μουφτεία Διδυμοτείχου, ζητώντας τη μετάβαση ενός ιμάμη-θεολόγου για τις ανάγκες του Ραμαζανίου. Μία ημέρα αργότερα, στις 12 Ιουλίου, σε απάντησή της, η Μουφτεία ανακοίνωσε ότι επέλεξε τον ιμάμη του τεμένους Φερών κ. Χασάν Καρά Αλή για να μεταβεί στη Ρόδο.
Το παρασκήνιο των όσων συμβαίνουν όμως στη Ρόδο είναι οργιώδες. Ο κ. Καρά Αλή, που θεωρείται μετριοπαθής, έφθασε στο νησί για να αντικαταστήσει ουσιαστικά τον κ. Ισμαήλ Τσακίρογλου, που είχε έρθει ως ιμάμης στη Ρόδο το 1990 από τη Μουφτεία Κομοτηνής. Εδώ και πολλά χρόνια, ο κ. Τσακίρογλου είχε εμπλακεί σε δικαστική διένεξη με το Βακούφ Ρόδου, που τελεσιδίκησε υπέρ του Βακούφ στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Ωστόσο, λόγω και της ηλικίας του, ο κ. Τσακίρογλου είχε αρχίσει τα τελευταία δύο-τρία χρόνια να μη μπορεί να εκπληρώσει τα καθήκοντά του.
Με την ελληνική Πολιτεία και τα συναρμόδια υπουργεία (Εξωτερικών, Εσωτερικών και Παιδείας) να αποφεύγουν να δώσουν οριστική λύση, το πρόβλημα διογκώθηκε όταν ο νεοσύστατος Πολιτιστικός Σύλλογος Μουσουλμάνων «Η Αδελφοσύνη», που πρωτοϊδρύθηκε το 2000, κάλεσε μέσω και του ψευδομουφτή Ξάνθης Μετέ τον κ. Μέτσο Ιλτέρ ως ιεροδιδάσκαλο-ιμάμη. Ο τελευταίος μάλιστα εκμεταλλεύθηκε την ανικανότητα εκτέλεσης των καθηκόντων τού ιμάμη από τον κ. Τσακίρογλου για να αρχίσει να τον εκτοπίζει από το τέμενος Ιμπραχήμ Πασά.
Πέρυσι, όταν και πάλι το Βακούφ Ρόδου είχε ζητήσει να έλθει άλλος ένας ιμάμης από τη Θράκη για να καλυφθούν οι ανάγκες του Ραμαζανίου, ο κ. Ιλτέρ είχε καταφέρει να τον εκδιώξει. Εφέτος, η κατάσταση εξελίχθηκε διαφορετικά. Και αυτό συνέβη διότι ο κ. Καρά Αλή, αν και παρενοχλήθηκε και παρεμποδίστηκε στην εκτέλεση των καθηκόντων του τόσο από τον κ. Ιλτέρ όσο επίσης και από άτομα που πρόσκεινται στο τουρκικό προξενείο Ρόδου, αλλά και από τον κ. Μ. Ζαμαντάκη, πρόεδρο του συλλόγου «Αδελφοσύνη», έχει αποφασίσει να μην υποχωρήσει. Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», ο κ. Ιλτέρ φέρεται να δήλωσε ευθαρσώς στον κ. Καρά Αλή ότι αγνοεί την ελληνική Πολιτεία και τους νόμους της και αν κάποιοι δεν τον θέλουν να τον βάλουν φυλακή! Μάλιστα, το Βακούφ Ρόδου προσέφυγε στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών του νησιού, που απέφυγε μεν να εμπλακεί αποφασιστικά, συνέστησε όμως στην «Αδελφοσύνη» να περιοριστεί στα καθήκοντά της ως πολιτιστικού συλλόγου. Πίσω από τη σύγκρουση των ιμάμηδων κρύβεται όμως ένα πολύ ευρύτερο παιχνίδι που κινείται γύρω από τη δεδηλωμένη πρόθεση της Τουρκίας να επηρεάσει τους μουσουλμανικούς πληθυσμούς των γειτονικών της χωρών. Σε αυτό δίνει τεράστια έμφαση η κυβέρνηση του κ. Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και ιδιαίτερα ο υπουργός Εξωτερικών κ. Αχμέτ Νταβούτογλου. Η κινητικότητα της Αγκυρας δεν εδράζεται πλέον σε εθνικιστικά θεμέλια όσο στην εκμετάλλευση του Ισλάμ.
Στη Ρόδο και στην Κω κατοικούν περίπου 4.000 μουσουλμάνοι (ο ακριβής αριθμός τους ποικίλλει ανάλογα με την πηγή). Στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι απολύτως ενσωματωμένοι στην τοπική κοινωνία των νησιών και αρκετοί εξ αυτών έχουν μεγάλες περιουσίες, καθώς κατέχουν σημαντικές παραθαλάσσιες εκτάσεις. Επιπλέον και σε ό,τι αφορά τη θρησκευτική τους συμπεριφορά είναι πολύ λιγότερο τυπικοί στο θρησκευτικό τελετουργικό σε σχέση με τους μουσουλμάνους της Θράκης. Τέλος, οι μουσουλμάνοι των Δωδεκανήσων δεν αποτελούν μειονότητα και δεν εφαρμόζεται στην περιοχή ο ισλαμικός νόμος (Σαρία). Το σημαντικότερο δε είναι ότι στη Ρόδο και στην Κω δεν υπάρχουν μουφτείες – σε πλήρη αντίθεση με τη Θράκη – και αυτό διότι τα νησιά παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα από την Ιταλία και όχι από την Τουρκία.
Τα τελευταία χρόνια όμως, με την ενθάρρυνση της Αγκυρας, διεξάγεται μια ξεκάθαρη προσπάθεια να αξιοποιηθεί η παρουσία μουσουλμάνων στα δύο νησιά για διεύρυνση της επιρροής της. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η κυβέρνηση Ερντογάν είχε ζητήσει από το Συμβούλιο της Ευρώπης να συγγραφεί έκθεση για την κατάσταση των μουσουλμάνων σε Ρόδο και Κω έπειτα από την έκθεση που έκανε το Συμβούλιο για την Ιμβρο και την Τένεδο.
Σχέδια διείσδυσης
Η «Αδελφοσύνη» και ο Νταβούτογλου
Η πλήρης απουσία της ελληνικής Πολιτείας, που επιμένει, σύμφωνα με τις παραδοχές ανθρώπων που επί χρόνια έχουν χειριστεί τα μειονοτικά θέματα, να βλέπει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις με «ψυχροπολεμική ματιά», επιτρέπει στην Αγκυρα τη διείσδυση με σκοπό την περιχαράκωση των μουσουλμάνων. Στη Ρόδο έχουν μεταβεί τα τελευταία χρόνια τόσο ο κ. Νταβούτογλου, ο οποίος τον Μάρτιο του 2011 είχε κάνει ειδική αναφορά στην «πολύ καλή δουλειά» του Μέτσο Ιλτέρ, όσο και ο αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβέρνησης Αλί Μπαμπατζάν.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», ο σύλλογος «Αδελφοσύνη» ενισχύει τους δεσμούς του με τους φιλοτουρκικούς κύκλους στη Θράκη. Στα εγκαίνια των νέων γραφείων του μάλιστα στη Ρόδο, τα έξοδα των οποίων έχει αναλάβει να καλύψει το τουρκικό προξενείο στο νησί, παρευρέθη ο τούρκος πρέσβης στην Αθήνα Κερίμ Ουράς. Ηδη ο σύλλογος έχει ζητήσει δύο δασκάλους να έρθουν από τη Θράκη στη Ρόδο για να διδάξουν την τουρκική γλώσσα. Οι επιλεγέντες θεωρούνται σκληροπυρηνικοί και έχουν στο παρελθόν διατελέσει πρόεδροι της (κατηργημένης πλέον) Ενωσης Τούρκων Δασκάλων Δυτικής Θράκης.
Επιπλέον η ηγεσία της «Αδελφοσύνης» μετέβη πριν από ένα μικρό χρονικό διάστημα στη Θράκη, όπου και συμμετείχε σε… σεμινάρια του τουρκικού προξενείου στην Κομοτηνή. Τα σεμινάρια αφορούσαν μεταξύ άλλων τον τρόπο ίδρυσης συλλόγων, τον προσηλυτισμό και το άνοιγμα των τουρκικών σχολείων. Υπενθυμίζεται ότι τα σχολεία αυτά έκλεισαν από τη χούντα το 1972, με όσα είχαν απομείνει να κλείνουν το 1991 λόγω ανεπαρκούς αριθμού μαθητών.
Η πρόσκληση προς την «Αδελφοσύνη» έγινε από το κόμμα Ισότητα – Ειρήνη – Φιλία / DEB που είχε ιδρύσει ο Αχμέτ Σαδίκ και το οποίο μάλιστα σχεδιάζει να ιδρύσει παράρτημα στη Ρόδο. Ο απώτερος στόχος των επηρεαζόμενων από την Τουρκία μουσουλμάνων στη Ρόδο είναι να ανοίξει θέμα μουφτή αλλά και να ελεγχθεί η λειτουργία του Βακούφ Ρόδου, για το οποίο πάντως έχουν εκφραστεί από διάφορες πλευρές αντιρρήσεις για τη διαφανή εκμετάλλευση της περιουσίας του. Αυτός είναι και ο λόγος που ο κ. Ιλτέρ επιμένει ότι έχει την υποστήριξη του τοπικού πληθυσμού, κάτι που δεν ισχύει.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ